A motorral meghajtott kerékpárokkal nem először foglalkozunk. Most azért került újból elő a téma, mert nemrégiben megbüntették egy robbanómotoros kerékpárral közlekedő olvasónkat, miután sem jogosítványa, sem bukósisakja nem volt. Olvasónk nem érzi jogosnak a büntetést, mivel az üzletben, ahol vette, azt mondták, semmi ilyesmi nem kell hozzá, hiszen ez csak egy kerékpár. Tangl László igazságügyi műszaki szakértő, aki a Nemzeti Szakértői és Kutató Központ Szombathelyi Intézetének vezetője, elmondta: – Kerékpárnak minősül az olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. E tekintetben a jogszabály nem tesz különbséget a hajtó motor működési elvére, tehát lehet benzinmotoros és elektromos üzemű is. Amennyiben a legfeljebb 300 W teljesítményű beépített motor a jármű önálló hajtására nem alkalmas, úgy a jármű kerékpárnak minősül. Ha a beépített motor pedálhajtás nélkül képes azt hajtani, úgy a jármű segédmotoros kerékpár, kell a bukósisak és a jogosítvány. Az elektromos kerékpárok piacán kétféle típus különíthető el élesen. A fiatalok körében is népszerű változatok esetében, ha csak futólag pillantunk rá, sokszor azt sem lehet megállapítani, hogy e-bike-kal van dolgunk. Ez olyan, mint egy sima kerékpár, csak ha jobban megnézzük, látjuk, hogy egy apró motort is beépítettek.
Itt mikor meghajtjuk a pedált, beindul a rásegítő. Ezeknél a típusoknál nem is szokott gond lenni, a tapasztalatok szerint ilyenkor a rendőr nem szól.
Haller Ferenctől, a Sárvár Tourist & TDM Nonprofit Kft. ügyvezetőjétől megtudtuk, egy pályázatnak köszönhetően két éve náluk is lehet bérelni ilyen típusú elektromos kerékpárokat, amelyek rendkívüli népszerűségnek örvendenek.
Markó Róbert, egy elektromos kerékpárokat is forgalmazó szombathelyi bolt munkatársa szerint is egyre népszerűbbek az e-biciklik. Az idősebb korosztály körében kedvelt változatok azonban sokszor kinézetre is jobban hasonlítanak egy segédmotorra, mint egy kerékpárra, még gázkar is található rajtuk, és sokszor éppen ez az, ami a gondot okozza. A kerékpár kategória feltétele, hogy a beépített erőforrás a hajtást csak segítse, csakhogy ezek az elektromos kerékpárok képesek önállóan is haladni, mivel van rajtuk gázkar. Ma már a gyártók kínosan ügyelnek arra, hogy a teljesítmény 300 Watt alatt maradjon, hiszen nekik fontos, hogy kerékpárként lehessen értékesíteni ezeket a járműveket, ugyanis vásárlóik szinte kizárólag idős emberek, nekik pedig sokszor nincsen jogosítványuk. Ők azért szeretik ezeket a járműveket, mert úgy adják meg a kerékpározás élményét, hogy közben az elindulás, az esetleges emelkedők, vagy az idővel jelentkező fáradtság sem jelent gondot.
Markó Róbert szerint, ha a gyártók bevezetik, hogy a kerékpárnak minősülő motoros bicikliken ne legyen gázkar, azzal éppen azt a célközönséget hozzák nehéz helyzetbe, akik ezeket a járműveket használják. Az időseknek ugyanis sokszor éppen az elindulás a legnehezebb, és ez fogyasztja egyébként a legtöbb energiát is, ezért a bolt munkatársai azt javasolják, hogy ha kímélni akarjuk a motort, meg az akkumulátort, akkor pedállal induljunk el. A hatótávolság egyébként a terepviszonyoktól, a sofőr súlyától és a hőmérséklettől függ. Egy átlagos elektromos bicaj Szombathelyen a Bagolyvári emelkedővel kis rásegítéssel még megbirkózik, de az Oladi templom után már tekerni kell, nincs mese.