Kezdjük rögtön annak a kérdésnek a megválaszolásával, hogy miért kell egy hagyományos kombi (Ceed SW) mellé egy életstíluskombi (ProCeed)? Nos, a hivatalos magyarázat szerint azt a piaci rést találta meg magának a Kia, ahol a vásárlók egy része nem méretre, hanem tudásra akar „több” autót, s nem szeretne feltétlenül a prémiumkategóriára váltani. Arra a következtetésre jutottak, hogy ezek a kuncsaftok a legmodernebb vezetéstámogató és infotainment rendszerekre, valamint egyedi megjelenésre vágynak; utóbbi még a praktikumot is felülírja. A háromajtós és kabrió karosszériák a normál szegmensben gyakorlatilag kihaltak, az ötajtós kupéra már lecsapott a konszerntárs Hyundai, jobb híján az életstíluskombit választották a Kiánál, mint különleges alternatívát. Azt rögtön tisztázták, hogy a Mercedes-Benz CLA nem ellenfél, hanem referencia volt, értsd nem feltétlenül attól akarnak vásárlókat elhódítani, sokkal inkább az arra vágyakozóknak kívánnak megfizethetőbb alternatívát kínálni. Annyira rendhagyó autó a ProCeed a dél-koreai márka kínálatában, hogy a sajtótájékoztató során egyszer sem hangzott el a márka által vállalt garancia, pedig a 7 év/150 000 km egyébként olyan visszatérő szófordulat, mint az ámen az imádság végén. A megcélzott vásárlókat az ilyenek egyszerűen nem érdeklik…
Annál inkább odafigyelnek a megjelenésre. Alapól a sportosabbra formált GT Line első lökhárítót kapja az életstíluskombi, laposabb és jobban ívelt a tető, az oldalablakokat körbefogó krómkeretbe apró cápauszony került a hátsó ajtóknál, a tetőspoiler pedig nagyobb a megszokottnál. Hátul LED-csík köti össze a lámpákat, és nagy betűkkel írták fel a karosszériaváltozat nevét a csomagtérfedélre, mindemellett a feketére fényezett alsó betétben jól látható módon helyezték el a kipufogókat – a dízelnél a tényleges kipufogócső arasznyival rövidebb, és lefelé fordulva végződik. A 43 mm-rel alacsonyabb magasságból 10 mm jut a felfüggesztésre és 33 mm a karosszériára; saját tapasztalat, hogy az üvegtetőnél az árnyékoló miatt már az első sorban is hozzáér a fejem a tetőkárpithoz. Ennél sokkal zavaróbb, hogy a laposabb szögben döntött A-oszlop közelebb van a fejemhez, így sokkal többet takar ki a látómezőből, mint a normál Ceednél.
A látványos külsőhöz hasonlóan fontos a kutatások szerint a technológia is, egyfelől az összes elérhető vezetőtámogató rendszerét belepakolta a Kia a ProCeedbe – alapáron adják a gyalogosfelismerős koccanásgátlót, a sávtartó segédet, a fáradtságfigyelőt, a parkolósegédet –, fűtőszálas szélvédő és okos (elég megállni mögötte pár másodpercig és felnyílik) csomagtérajtó is elérhető. Szériában 7, extraként 8 col átlójú érintőképernyős fejegység van a műszerfal közepén, a mindenféle kapcsolódási lehetőség mellett online szolgáltatások (forgalom, traffipax, időjárás-előrejelzés) is járnak a TomTom jóvoltából.
Mindezek mellett nem feledkeztek meg az újabban a márka arculatához tartozó vezetési élményről sem, a ProCeed például egyedi, sportosabb futóműhangolást kapott, és itt van még a GT-változat. Az 1,6 literes, 204 lóerős turbómotorhoz nagyobb felnik, jobban tapadó Michelin Pilot Sport 4-es abroncsok, eltérő lengéscsillapítók és kormányzás járnak, a menetstabilizáló engedékenyebb.
Hogy ez mi mindenre elég, arról a Castellolí versenypályán győződhettünk meg. Felvezető autó ment elöl, egész jó tempóban haladtunk, de a menetstabilizáló egyszer sem szólt közbe, pedig volt néhány elbaltázott kanyarvételem, amelyet követően padlógázzal igyekeztem a többiek után. Az igazsághoz tartozik, hogy a nyomásjelző szerint alul voltak fújva az abroncsok, bemelegedve volt bennük 1,9-2,0 bar nyomás. De nem csak a pályán, egyéb helyzetekben is próbálhattuk az autó tudását, szlalomozni lehetett, illetve vészhelyzeti kikerülési manővert tesztelhettünk, és nem találtam hibát egyikben sem. Magyarországon egyébként 300 ProCeed értékesítésével számol az importőr, reményei szerint bőven lesz köztük majd GT-változat.
Mit hoz a jövő?
A Kia a kompakt kategóriában a jelenlegi tizedik helyről a dobogóra tornázza fel az eladásait, ebben komoly szerepet – 20%-os részesedést – szán a ProCeednek. A másik fegyvertény lesz az elektrifikáció, még idén az összes turbómotoros változat elérhető lesz lágy-hibrid hajtással, és ugyancsak 2019-ben piacra dobják a hálózatról tölthető hibrid Ceed SW-t is. Szintén idén várható a kicsit emelt hasmagasságú, fekete védőszoknyás XCeed megjelenése, 2020-ban pedig egy negyedik változattal bővítik a választékot – jó eséllyel a világon másfelé kínált lépcsőshátúról lehet szó.