A 60-as évek közepén a Volkswagennek és a Porschénak is egy elérhető árú sportmodellre volt szüksége. Előbbi a kínálat csúcsát jelentő, elavult Karmann Ghia utódjára, utóbbi pedig a 356-os helyébe lépő belépőmodellre vágyott.
A cégek közötti kapcsolat mellett kapóra jött, hogy Heinz Nordhoff lányát Ferry Porsche unokaöccse vette feleségül, tehát családon belül kidolgoztak egy üzleti tervet. Megegyeztek, hogy a Porsche segítségével fejlesztenek egy középmotoros kupét, melyet mindkét márkanéven bevezetnek majd. A Volkswagennek a költségmegtakarítás, a Porschénak a nagy darabszám miatti gyors megtérülés volt csábító. 1968 márciusában el is készült a prototípus, Nordhoff egészségi állapota azonban leromlott, és áprilisban meghalt. Utódja, Kurt Lotz felrúgta a szóbeli megállapodást, és annak fejében adta át a karosszéria jogait, hogy a Porsche is beszáll az új gyártósor felszerszámozásának költségeibe. Mivel a Volkswagen már nem tartotta magát az egykori marketingstratégiához, 1969-ben VW-Porsche Vertriebs GmbH néven létrehoztak egy közös leányvállalatot, amely Ludwigsburgból menedzselte az Európában VW-Porsche márkanéven piacra dobott 914-es értékesítését.
Az eredeti tervek nyomán két verzió készült, a 914/4-esbe a Volkswagen-féle 1,7 literes, 80 lóerős, négyhengeres, a 914/6- osba a Porschétól származó, 2,0 literes, 110 lóerős, hathengeres boxermotor került. Bár minden karosszéria Osnabrückben, a Karmann üzemében készült, ott csak az olcsóbb 914/4-est szerelték készre, a 914/6-os Stuttgartban, a Porsche minőségbiztosítása mellett készült el. A kettősség alaposan megtépázta a típus hírnevét, a vásárlók szemében bizonytalan volt az autó identitása, ezért Volksporsche (nép Porsche) gúnynéven emlegették.
Az USA-ban nem követték el ezt a hibát, ott Porscheként, Porsche emblémákkal árulták mindkettőt, alvázszámuk azonban „lebuktatta” a Volkswagen gyártmányait. Ennek ellenére az olcsón megkapható 914/4-esre volt nagyobb igény, többet adtak el belőle, mint a vele párhuzamosan futó 911-esből! 115 631 darab fogyott, miközben a jóval drágább 914/6-osból csak 3353 példány kelt el. 1972-től már nem is lehetett rendelni, az erősebb motorra vágyó vevőknek be kellett érniük a Volkswagen-féle 2,0 literes, 100 lóerős négyhengeressel. Végül 1976-ig tartott a 914-es karrierje. Többször frissítették, az eredetileg fixen beépített utasülést például sínen csúsztathatóra cserélték, változtattak a külsején, javítottak a kezelhetőségén, fejlesztettek a biztonságán. Nem vallott kudarcot, de a középmotoros belépőmodell ötletére legközelebb a 90-es években tértek vissza, akkor már Volkswagen testvérmodell nélkül…