Élő valójában a 2005-ös Genfi Autószalonon gördül a nagyközönség elé a müncheniek legsikeresebb típusának új kiadása, amely a tavaly bemutatkozott 5-ös, illetve az idén debütált 1-es modellszéria forma- és stílusvilágának harmonikus ötvözetét tolmácsolja. A bevezetéskor a négyajtós (limuzin) karosszéria-változaté, valamint három benzines és egy dízelmotoré lesz az úttörő szerep.

Büszkeségből

Az új 3-as minden dimenzióját tekintve nagyobb szolgálatban lévő elődjénél, a redukált tömegű acélszerkezetek jóvoltából pedig könnyebb, és pontosan 25 százalékkal merevebb, mint az aktuális 3-as kasztnija. A hosszúság 49, a szélesség 78, míg a magasság 9 milliméterrel gyarapodott – a legifjabb bajor presztízsmodell tehát úgy tett, mintha büszkeségből jókora levegőt vett volna… A méretnövekedés természetesen a tengelytávolságot is érintette, itt 35 mm az új 3-as

hozománya, ami főként a hátsó utasok lábterénél érezteti pozitív hatását. A biztonsági arzenálban hat légzsák található, amelyek közül a fejmagasságban nyíló függönylégzsákok szükség esetén a hátul ülőket is oltalmazzák. Minden változatban széria továbbá a fékezés intenzitásától függően két fényerőfokozatban felvillanó féklámpa (BFD), illetve a defektmentes gumiabroncs-szett (Run-flat tyres), az opciók között

pedig az eddig csupán az 5-ös és 6-os szériában elérhető aktív kormányzás, valamint a 7-esben debütált i-Drive rendszer is megtalálható – igaz, az Active Steering csak a hathengeres motorokhoz rendelhető. A visszagurulás- és bólintásgátlós DSC+ menetstabilizáló rendszer alaptartozékként ugyancsak a hathengeres erőforrásokkal felszerelt verziók kiváltsága, a négyhengeres motorokhoz szériában “normál” DSC jár.

A kettős keresztlengőkaros első futómű az új 3-asnál teljes egészében alumíniumból készül, hátul pedig az eddigi négylengőkaros helyett, az 1-esben bemutatkozott ötlengőkaros könnyűfém-futóművet alkalmazzák.  

Soros kapcsolás

Az új 3-as BMW háromféle benzines és egy dízelüzemű erőforrással kezdi karrierjét – utóbbi a négyhengeres 20d egység 1-es modellsorozatban bemutatkozott változata, második generációs közös nyomócsöves (common rail) befecskendezéssel és változó geometriájú turbófeltöltővel.

A dízelmotor a jelenlegi 3-as 150 lóerős 20d motorjánál 13 lóerővel izmosabb, míg nyomatéka 10 Nm-rel nagyobb, ami papíron – változatlan átlagfogyasztással – fél másodperccel jobb gyorsulást (0-100 km/h) és négy km/órával sebesebb csúcstempót jelent. A benzinmotorok között az eddigi 318i bázisaként dolgozó kétliteres négyhengeres átdolgozott változata lesz az alap: a Bi-Vanos és Valvetronic szelepvezérléssel korszerűsített erőforrás teljesítménye a gazdaságosság szintentartása mellett hét lóerővel gyarapodott, a gyorsulás 0,3 másodperccel javult, míg a végsebesség 217-ről 220 km/órára nőtt. A két

Műszaki adatok

BMW*320i*325i*330i*320d Összlökettérfogat (cm3):*1995*2497*2996*1995 Hengerek/szelepek száma:*4/16*6/24*6/24*4/16 Max. teljesítmény (kW/LE/min):*110/150/6200*160/218/6500* 190/258/6600*120/163/4000 Max. forgatónyomaték (Nm/min):*200/3600*250/2750-4250*300/2500-4000*340/2000 Hossz./szél./mag. (mm):*4520/1817/1421 Tengelytáv (mm):*2760 Gyorsulás 0-100 km/h (s):*9,0*n.a.*6,3*8,3 Max. sebesség (km/h):*220*n.a.*250*225 Átlagfogyasztás (l/100 km):*7,4*n.a.*8,7*5,7

soros, hathengeres motor közül a háromezres egység azonos a 6-os kupé/kabrió duónál nemrég debütált 30i motorral. A “régi”, 231 lóerős 30i benzinest komoly átalakításnak vetették alá, amelynek köszönhetően Bi-Vanos/Valvetronic szelepvezérlést és számos helyen az alumíniumnál 30 százalékkal könnyebb magnézium alkotóelemeket kapott. A nyomatékérték ugyan változatlan maradt, de a maximális teljesítmény 27 lóerővel gyarapodott, így a gyorsulás 0,2 szekundummal jobb az aktuális 330i sprintidejénél. Valamennyi motorváltozathoz szériában hatfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik, a hatfokozatú automata (Steptronic) feláras tétel. Nincs többé klasszikus indítókulcs, ugyanis az új 3-as jogosultság-azonosítós távirányítóval, valamint gombnyomással nyitható, illetve kelthető életre, a zárás pedig megfelelő biztonsági beállítás esetén automatikus is lehet.