Szellős, izgalmas, látványos, fürge. De számos más jelzővel is lehetne illetni a besenyszögi Buzgán Attila „csodaautóit”. A négykerekű járgányok neve egy rövidítés: ATV, azaz „mindenféle terepen közlekedő jármű”. Mások inkább quadként ismerik. Az Amerikából induló őrület manapság hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a terepjárót ma már nemcsak a fiatalok, hanem az idősebb korosztály is szeretné kipróbálni. Egy bökkenő van csak: Magyarországon egy ATV hatmillió forintnál kezdődik. Ezt bizony kevesen tudják megfizetni.
– Nekem ennek az összegnek a tizede sem állt a rendelkezésemre, amikor elhatároztam, hogy beszerzek egy ilyet. A magyarok azonban a találékonyságukról híresek. Arra jutottam, ha már venni nem tudok ilyen kocsit, csinálok magamnak! – meséli Attila. – Beszereztem egy járóképtelen Honda Civicet, melyet teljesen szétkaptam. Csak az alját, a kormányművet és a motort tartottam meg, majd újraépítettem az egészet, más kinézettel.
Az ATV-k besenyszögi „szülőatyjának” – szakmáját tekintve – nem sok köze van az autószereléshez, lévén Attila: pék. A motorok, gépek azonban ifjú kora óta érdeklik, számos kétkerekűt „orvosolt” már meg.
– Az ismerősök rendszeresen idehordják hozzám az elromlott motorokat, kocsikat. Nem sok olyan hiba van, mely kifogna rajtam – állítja a férfi, hozzátéve, mindezek ellenére ötvenévesen már nem vált pályát, marad pék! Szabadidejében meg szerel és épít. De nem csak ATV-ket, hanem különleges motorokat is! Megtudjuk, a már említett Honda Civic-ATV megépítése fél évébe került Attilának, a legtöbb időt a forma kialakítása emésztette fel. Volt, hogy naponta nyolc óra hosszát is hegesztett, csavarozott, csiszolt. Máskor csak egyet. Ha családja látni akarta, kimentek hozzá a műhelybe.
– Olyan ez, mint egy gyerekjáték felnőtteknek. Sokszor amúgy a fiaim is besegítettek, akik maguk is motoroznak, autóznak. Amikor elkészültünk a Hondával, beleültem és elmentem a szolnoki Tuning-találkozóra. Csodájára jártak a négykerekűmnek!
A Honda után Attila a „mi autónkat” plasztikázta át. Két Suzukit is új köntösbe öltöztetett. Majd következett egy Lada Niva, később pedig más kocsik. Az elmúlt pár évben a pék-szerelő „nyolcgyermekes” ATV-szülő lett. Az egyedi kocsik mindegyike gazdára talált, szerteszét az országban.
– Ezeket a járműveket leginkább terepen lehet használni, pusztán hobbiként. Közúton semmiképpen, ugyanis nincsen rendszámuk – magyarázza Attila.
Megtudjuk, az egyre divatosabb négykerekű motorkerékpár bár a kátyús, meredek, vizes és saras talajon kiválóan ellavírozik, a jogi terepen kátyúba ragadt. Információink szerint ugyanis jelenleg nem lehet rendszámot kérni a quadokra. Ennek ellenére sokan rajonganak az ATV-kért. És amíg ez így van, addig Buzgán Attila biztos épít még egy-két csinos, színes négykerekűt.