Évente mintegy 140-150 ezer használt gépjármű jön be Magyarországra, ezek között tízezres nagyságrendben találni olyanokat, amelyeknél visszaélést követtek el az importőrök. Az ilyen bűnelkövetői csoportok száma az utóbbi években csökkenő tendenciát mutat, ennek ellenére igen jelentős értékű cselekményekről van szó. 2016-2018 között a gépjármű-kereskedelem terén 22 bűnözői csoportot számoltak fel a NAV munkatársai, 440 büntetőeljárás indult és 385 gyanúsított van, a mintegy 20 milliárd Ft-os költségvetési kárral szemben pedig mintegy 21 milliárd Ft értékű lefoglalást eszközöltek.
A sajtótájékoztató apropója az volt, hogy az utóbbi két hétben két ilyen, Bács-Kiskun megyei szervezet ellen indult eljárás, az egyik ügyben 1400, a másikban 600 nagy értékű használtautó érintett, az elcsalt ÁFA mértéke pedig 1,5 milliárd Ft. Céghálón keresztül hozzák be ezeket, közös vonás volt, hogy egy fiktív cseh céget is közbeiktattak arra gondolva, hogy a nemzetközi szál megnehezíti majd a felderítést, azonban a NAV kitűnő kapcsolatot ápol a társhatóságokkal, így ez nem jelentett problémát a felderítésben. Egy hónappal ezelőtt 12 helyen tartottak házkutatást, amely során hét gyanúsítottat azonosítottak – ketten előzetes letartóztatásban vannak, ketten pedig beismerő vallomást tettek –, és mintegy 200 millió Ft értékben foglaltak le vagyontárgyakat.
Dr. Zámbó Péter pénzügyőr dandártábornok, a NAV bűnügyi főigazgató-helyettese elmondta, hogy közös vonása a nem legális autóimportnak, hogy a járműveket autómosóknál, benzinkutakon, bevásárlóközpontok parkolójában, vagy házhoz szállítva adták át a vásárlóknak, nem kereskedésben. Budapest a legfertőzöttebb terület, majd Szabolcs-Szatmár-Bereg, majd Pest és Fejér megye következik. Itt célzott adóellenőrzéseket végeznek, de egyéb helyeken is számíthatnak a NAV fokozott figyelmére a vállalkozások, amelyeket az adóhatóság belső alkalmazása rizikósnak ítél meg.
Az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István elmondta, hogy fontos, a gépjármű-szektorban mindenki azonos, legális körülmények között működjön, ennek egyik eleme a szervezet által kezdeményezett és a Belügyminisztérium által üzemeltetett járműtörténeti alkalmazás, amelynél elsőként a futásteljesítmény-nyilvántartást tették elérhetővé. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a fejlesztés állami feladat, de tudomása szerint hamarosan újabb blokkal bővül a program. Távlati cél, hogy a magyarországi lajtstromban szereplő összes autó teljes előélete lekövethető legyen.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke elmondta, hogy ők a márkaszervizekkel képesek támogatni a vásárlókat. A műszaki átvizsgálás mellett a járművek karbantartási előéletéről tudnak felvilágosítást adni a szervizek, ha esetleg egy több millió Ft-os üzletnél az eladó nem hajlandó a legfeljebb pár tízezer Ft-os kiadást jelentő vizsgálat elvégzésére, akkor nyugodtan gyanakodhat arra a vásárló, hogy valami nincs rendben a kinézett autóval. Adatvédelmi okokból csak a jármű bejegyzett tulajdonosának adnak felvilágosítást a márkaszervizek.