Az új autó délkeleti szomszédunknál már hiánycikknek számít: a várólistára több mint 14 ezren iratkoztak fel. Bár a pitesti gyárban készülő jármű útjában éppen a Dacia nem kifejezetten patinás múltja a legnagyobb akadály, a gyártó nagy reményeket fűz az új autóhoz.
A francia Renault számára most kezd beérni a román Dacia megvásárlása: 2003-ban már több mint 69 ezer Dacia személygépkocsit adtak el Romániában, ami közel 20 százalékos növekedést és 44,6 százalékos részesedést jelent az új eladásokból. Ezzel együtt bővült az export is: tavaly 128 százalékkal több Daciát adtak el Románián kívül, mint egy évvel korábban. A főbb célországok Szíria, Ukrajna, Törökország, Algéria, Horvát- és Csehország voltak.
Tavaly a cég bevétele megközelítette 390 millió eurót, amely lejben számolva 60 százalékkal több mint az egy esztendővel korábbi. Csakhogy az eladások növekedése nem vezetett a veszteségek csökkenéséhez, sőt, euróban számolva 0,1 százalékkal még nőtt is. Így nem csoda, hogy a Renault elérkezettnek látta az időt a termékkínálat átszabására. Az elmúlt négy év során úgy fejlesztették ki a Logant, hogy – tekintettel a kiszemelt célközönségre – a megbízhatóság és a minimális költség volt a legfontosabb szempont. Reményeik szerint ugyanis a vásárlók a középosztályból, a 35–49 éves korosztály családosai közül kerülnek ki, akik ismerik ugyan a személygépkocsi-kínálatot, de nem mindig van elegendő pénzük új járműre.
Így, ha mégis elszánják magukat a vásárlásra, akkor ezt hoszszú távú befektetésnek tekintik. A felmérések alapján ez a típusú felhasználó átlagosan 20 ezer kilométert tesz meg évente, és első tulajdonosként 5-6 évig használja kocsiját, ám ez egyes országokban meghaladhatja akár a 8 évet is. Számukra tehát elsődleges szempont az ár és az alacsony fenntartási költség.
A Renault felmérései szerint ezek a potenciális vásárlók főként Kelet-Közép-Európában, Törökországban, Közel-Keleten és Afrikában élnek. Csakhogy a felsorolt régiók nemcsak földrajzilag vannak távol egymástól, de éghajlatuk is különbözik, ezért a kocsinak igen eltérő körülmények között is jól kell teljesítenie. A nyugatinál gyorsabb gazdasági fejlődés mellett közös vonás viszont, hogy az érintett országok úthálózata nagyon leromlott és zsúfolt. Ezért az új modellnek masszívnak és könnyen javíthatónak kellett lennie.
Ráadásul mindezek mellett igen kis mértékben, de számítanak a nyugat-európai vásárlókra is. Itt főként azok jöhetnek szóba, akik amúgy használt autót vettek volna, vagy külön járgányt akarnak vidéki nyaralójukhoz. Ehhez azonban megfelelő felszereltségi kínálat és formatervezés kell.
Miközben a modell Közép-Európában, Törökországban és a Közel-Keleten Dacia néven fogja kiegészíteni a Renault kínálatát, a gépkocsi bevezetését a franciák Lengyel- és Oroszországban a Renault márkanév népszerűsítésére használják. Így aztán igen nagy lesz a konkurencia: a kisautóktól egészen az olcsóbb alsó középosztályig.
A sikerben igencsak bízik a Renault, hiszen nemcsak a fejlesztési költségeket állta, de 99,3 százalékban megszerezte a Dacia üzemét, majd 489 millió eurós beruházással fel is újította azt. További 22 milliót költenek a marokkói üzem gyártósorára, 230-at fektettek be Oroszországban, 300-at Iránban, 16 millió eurót pedig Kolumbiában. Úgy tervezik, hogy mindezek révén 2010-re évi 700 ezer gépkocsit értékesítenek majd. Közben a fejlesztés sem áll meg: a tervek szerint 2006-ra piacra kerül a Logan dízelváltozata, s 2010-re ebből évi 500 ezret gyártanak majd. A tervek megvalósítása máris elkezdődött: a magyarországi színre lépés után már az idén tervezik a terjeszkedést Horvát-, Cseh- és Törökországban, valamint Szlovákiában, jövőre pedig megkezdik a forgalmazást Lengyel-, Észtországban, Litvániában, Lettországban, Szlovéniában, Bulgáriában és Moldvában is.
A legnagyobb növekedési lehetőségeket Oroszország ígéri. A 2003-ban egymillió darabos orosz piacon tavaly csupán 195 ezer importkocsi talált gazdára, s az idén 30 százalékos keresletnövekedés várható. Egy olcsó személygépkocsival komoly volument lehetne elérni, hiszen a vásárolt autók 90 százaléka 10 ezer eurónál kisebb értékű. Ez magyarázza, hogy a franciák 2005-től évi 60 ezer Logant gyártanának Moszkvában. Csak ezt követően kiterjesztik majd ki a gyártást Marokkóra és Kolumbiára, 2006-tól pedig elkezdődik a termelés Iránban is. A Renault nagyra törő terveit jól jellemzi, hogy felmerült már a kínai gyártás gondolata is.
Ugyanakkor az eredetileg megcélzott 5 ezer eurós árat nem sikerült tartani. A Renault a Loganoknak csak mintegy 10 százalékát adja majd valóban ennyiért – várhatóan csak jövő nyártól –, egyébként az új gépjármű – felszereltségtől függően – 5700 és 8 ezer euróba kerül. A „fapados” modellt Törökországban 8000, Oroszországban pedig 7 ezer euróért, Magyarországon pedig 1,8 millió forintért kínálják.