A japánoknak kilenc generáció és közel 40 esztendő (egészen pontosan kettővel kevesebb) alatt sem sikerült emóciókkal feltölteni a Toyota Corollát. Pedig a legutóbbi nemzedéket Európában és kimondottan az európai ízlésvilágot szem előtt tartva tervezték. Sajnos nemcsak a kifogástalan minőségérzet, hanem láthatóan a formavilág kialakításakor is a rideg németes “vonalat” tartották etalonnak a Toyota mérnökei, holott ezen a téren az olasz vagy francia márkák jobb példával szolgáltak volna. Mégis, a Toyota Corolla minden idők legnagyobb darabszámban eladott modellje, 1966 óta nem kevesebb, mint 30 millióan választották világszerte. Ők azok, akik autóvásárláskor a szívük helyett az eszükre hallgatnak. Merthogy szerethető ám a Corolla, csak nem a designja, hanem a végtelenül precíz összeszerelési minősége, mindenki számára egyértelmű kezelése és megbízhatósága miatt.

Hobbisportoló

A megújulás jegyében a Corollán lendületesebb szabású lökhárító és gépháztető, vadonatúj hűtőmaszk, épphogy átdolgozott hátsó lámpa, valamint a Yariséhoz hasonló “könnycseppes” fényszóró igyekszik nagyobb hatást gyakorolni a potenciális kliensekre. Tesztautónkat ráadásként sportcsomaggal is próbálták látványosabbá tenni, amire ködfényszóró, a T Sport csúcsmodellével megegyező kötényspoilerek és küszöbtoldatok, valamint egyedi dísztárcsák (esetünkben ezeket könnyűfém felnik helyettesítették) utalnak kívülről. Végre magasságban és tengelyirányban egyaránt állítható a kormány, így könnyebben kialakíthatjuk az ideális vezetési pozíciót.

Egyébiránt az új volánt kék cérnával varrott bőr borítja a Sport kivitelnél, az audiorendszer távvezérlőjét pedig az egyik küllőre integrálták. Korántsem szívderítő azonban a belső környezet. A fantáziátlan formákat komor színvilág egészíti ki, utóbbi szinte teljesen elnyomja a karbonutánzatú dekorációkat a középkonzolon és az elektromos ablakok kapcsolói körül. Egyedül a feszes tömésű, jó formájú ülések kék huzata, illetve az Optitron műszeregység oldja valamelyest a hangulatot. Ugyanakkor a kapcsolók és kezelőszervek elhelyezése logikus, mindent azon a helyen találunk, ahol azt ösztönösen elvárnánk, a felhasznált anyagok minőségére nincs panasz, valamint a kategória mércéje szerint a térkínálatot sem érheti vád.

Komfortfokozat

A VVT-i változó szelepvezérlésnek köszönhetően az 1,6 literes motor egyenletesen adja le teljesítményét, a teljes fordulatszám-tartományban számíthatunk erőtartalékaira. Mivel az ötfokozatú sebességváltó áttételezése rövid, városi forgalomban fürgén mozog és jól irányítható a Corolla. Csupán hegymenetben, vagy merészebb előzés közben fordulhat meg a vezető fejében, hogy lehetne kicsit rugalmasabb az autó. Rezgésmentesen jár a motor, s a növelt hatékonyságú zajcsillapításnak köszönhetően a korábbinál tompábban szűrődik be hangja az utastérbe, ezért többek között az autópályán megengedett sebességnél is – amikor már 4000/percet forog a főtengely – komfortosabb az utazás. Az általunk mért 7,6 literes fogyasztással is elégedettek lehetünk, hiszen alig fél literrel marad el a gyári értéktől. A megfelelően rövid utakon járó, precízen megvezetett váltókarnak és a hatékony, jól adagolható fékeknek a lendületes vezetés sincs ellenére, ám a futóművet inkább komfortosra hangolták. Így aztán a kocsi prímán megbirkózik a hazai útviszonyokkal, de kanyarban az orra idő előtt letér az ívről. Szerencsére a jóindulatúan alulkormányozott autó könnyedén kézben tartható, hiszen a vezetői hibák és terhelésváltások sem képesek kihozni a sodrából. Az utasok biztonságát már az alapmodellben blokkolásgátló és elektronikus fékerőelosztó, továbbá négy légzsák szolgálja, míg kényelmükről elektromos mozgatású ablakok (elöl) és tükrök, illetve CD-lejátszós audiorendszer gondoskodik.

Hűsítő plusz?

Amikor az alsó-középkategória vezéregyéniségei 3,7 millió forint körül kelletik magukat, versenyképesnek tűnik a Corolla 1.4 VVT-i Terra háromajtós indulómodell 3 495 000 forintos ára. Egészen addig, amíg meg nem tudjuk, hogy a manuális légkondicionálóért külön kell fizetni, ha pedig hozzáadjuk a felárat (270 ezer forint), pontosan a vetélytársak szintjén tartunk. Ami persze teljesen ésszerű, hiszen a Corolla – talán csak a formát kivéve – minden fronton állja a versenyt a konkurenciával. A tesztben szereplő “ezerhatos” motorért plusz 225 ezer forintot kérnek a Toyotánál, míg a sportcsomagért további 110 ezer forint kell leszurkolni a márkakereskedésben.