Míg a Mazda kétféle verzióban is rendelhető, az Abarth csak kézi mozgatású vászontetővel létezik. Fotó: Hilbert Péter, Balogh Bence

Azt hiszem, a Mazda MX-5-öst nem kell bemutatni senkinek, a világ legnagyobb példányszámban eladott roadsteréről van szó, amelynek jövőre lesz a 30 éves gyártási jubileuma. A dizájn az ősmodellhez képest ugyan sokat változott, a koncepció lényegében ma is ugyanaz: a Mazda könnyű és élvezetes kis sportkocsit kínál, pörgős szívómotorral és sebészi pontosságú irányíthatósággal. Az aktuális, negyedik generáció kapcsán azonban került egy csavar a sztoriba: a Fiattal való együttműködés eredményeként az MX-5-ös alapjain született meg a szintén Japánban gyártott Fiat 124 Spider. Ennek mérges változata az Abarth 124 Spider, amely büszkén viseli magán a Fiat házi tuningcégének skorpiós jelvényét – nézzük, mit tud a két, azonos alapokra épülő modell!

Több fontos különbség is van a két típus között, de ami talán a leginkább lényeges, hogy az Abarthba a Fiat jól ismert 1,4-es, 170 lóerős turbómotorja kerül, míg a Mazda kizárólag szívómotorral rendelhető. A tesztre fogott 2,0 literes, 160 lóerős MX-5-ös és az Abarth erőforrása nem is lehetne különbözőbb. A japán gép atmoszferikus motorja olyan finom szerkezet, mint egy svájci óra, egyenletesen adja le teljesítményét és magas fordulaton él igazán – hangja is csak ekkor jön elő. Az Abarth ezzel szemben már a beindításánál tudtunkra adja, hogy itt nagyobb show lesz: négyhengeres, kis lökettérfogatú turbós egység létére dögösen szól, úgy durrog és fújtat, ami ritkaság! Bár gázreakciója közel sem olyan közvetlen, mint a Mazdáé, a nyomaték miatt jóval erősebbnek érezni, mint amit a fél másodperccel rövidebb 0-100-as sprint alapján gondolnánk. Egészen pontosan az Abarth már a „pincétől” is rendesen húz, cserében kicsivel alacsonyabb a fordulatszám-határ. A fogyasztásra egyik autónál sem lehet panaszunk, de azért egy meglepetés van a dologban. A 124 Spider 7,6 literes tesztátlaga nem sok, de a Mazda 6,6 litere előtt mindenképpen meg kell emelni a kalapunkat, még úgy is, hogy tudjuk, az olasz modellel ellentétben start-stop rendszer csökkenti az étvágyát.

Látszik az igyekezet, de az MX-5-össel való rokonság kézzel fogható

Az egymástól jelentősen eltérő karakterű motorok mellett a futómű területén is akadnak különbségek. Az Abarth egy hajszálnyival keményebb, ami miatt kevésbé dől a karosszéria, mint a japánnál, de pont ettől nehezebb olvasni, mikor érkezik a tapadáshatárhoz. A Mazda rugózása ezzel szemben a hétköznapi használatban vagy rosszabb minőségű úton sem hagy kívánnivalót maga után. A váltóról és a kormányműről tényleg csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, ez a két „összetevő” nagyban hozzájárul ahhoz, hogy mindkét modell igazi élményautó legyen. Ebben a tekintetben a sokkal drágább sportkocsik (már amelyikhez van még kézi váltó) sem nyújtanak többet!

Durrog, prüszköl és fújtat: az Abarth 1,4-ese csodásan szól

Legalább ilyen fontos, hogy mindkét autó pillesúlyú. A Mazda 1015, míg az Abarth 1060 kg-ot nyom a mérlegen, a különbség nyilvánvalóan a méretekben rejlik, ugyanis az azonos tengelytávolság ellenére az olasz 14 centivel hosszabb a japánnál. Az Abarth is kicsi, hiszen alig lóg túl a 4,0 méteren, mégis komolyabb sportkocsinak néz ki, amire persze a fényezés is rájátszik. A 124 Spider esetében azonban meg van kötve a vásárló keze, hiszen egyféle motorral és csak manuális mozgatású vászontetővel létezik, míg a Mazdának ott az RF változat, amely kétségkívül négy évszakos autó, hiszen a vászontetőhöz képest sokkal ellenállóbb az időjárás viszontagságaival szemben. Felhúzott kupolánál vitathatatlan a Mazda előnye (jóval halkabb), és persze az elektromos nyitás is egyszerű, de nyitott állapotban a szélvédelem semmivel sem jobb.

A praktikum persze nem erőssége a modellpárosnak és itt nem csak arra gondolok, hogy egy pénztárca vagy egy okostelefon elhelyezése is feladat elé állítja az embert. 180 centis magasság felett már kevés lehet a lábainknak vagy a fejünknek jutó hely. Ami a belső dizájnt illeti, az Abarth a hímzett ülésekkel, az olasz trikoloros plakettel, a vörös fordulatszámmérővel, a tipográfiával és a váltógombbal is eltér a kiindulási alaptól, ugyanakkor a középkonzol és úgy általában az egész berendezés japános. Szóval ami a külsőnél sikerült, az a belsőnél csak részben jött össze.

A belső stílusa összhangban van a külsővel. Helyből itt sincs sok…

S az anyagiak? Amíg a 2,0 literes motorral ellátott RF alulról súrolja a 9 milliót, addig az Abarthért 12 milliót kell leszurkolni. Vagyis jókora különbségről van szó, ahogyan az is tény, hogy a Mazda a két karosszériaváltozattal és a kéttagú motorkínálatával (1,5-ös is van 130 lóerővel) több választási lehetőséget kínál, mint az olaszok. Mégis azt gondolom, hogy az egyéni preferenciák dönthetik el, ki melyiket választja, mert kár lenne tagadni, hogy mindkettőbe könnyű belehabarodni.

A Mazda komfortosabb futóművel rendelkezik, nem csak a tükörsima utakon van elemében

Összegzés
Nem véletlen, hogy legenda lett a Mazda MX-5-ös. Átgondolt, következetesen továbbfejlesztett autóról van szó, élhető futóművel, pörgős szívómotorral. Az Abarth keményebb sportkocsi és még intenzívebben adja át az élményt, egyszerűen vadabb a Mazdánál. A japán modell nagy előnye a kétféle karosszéria és a jó ár-érték arány – utóbbi az Abarthról már nem feltétlenül mondható el.

Abarth 124 Spider
Tetszett
• dögös hang
• nyomaték, nyers erő
• fékhatás
• stílusos külső
Nem tetszett
• kevés tárolórekesz
• szűk utastér
• mélységében nem állítható kormány
• magas ár

Abarth 124 Spider
Összlökettérfogat: 1368 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 250 Nm 2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4054/1740/1233 mm
Tengelytáv: 2310 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1496/1503 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg: 1060 kg
Csomagtér: 140 l
Üzemanyagtank: 45 l
0-100 km/h: 6,8 s
Max. sebesség: 232 km/h
Fogyasztás(város/országút/vegyes): 8,5/5,1/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,6 l/100km
CO2-kibocsátás: 148 g/km
A modell alapára: 12 000 000 Ft

Mazda MX-5 RF G160
Tetszett
• motor pörgőssége
• alacsony fogyasztás
• futóműhangolás
• időjárásnak jobban ellenálló tető
Nem tetszett
• kevés tárolórekesz
• szűk utastér
• mélységében nem állítható kormány

Mazda MX-5 RF G160
Összlökettérfogat: 1996 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 200 Nm 4600/perc
Hossz./szél./mag.: 3915/1725/1225 mm
Tengelytáv: 2310 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1505 mm
Fordulókör: 10,4 m
Tömeg: 1015 kg
Csomagtér: 127 l
Üzemanyagtank: 45 l
0-100 km/h: 7,3 s
Max. sebesség: 217 km/h
Fogyasztás(város/országút/vegyes): 8,8/5,3/6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 154 g/km
A modell alapára: 8 014 900 Ft (MX-5 RF G130 Attraction)
A tesztelt verzió ára: 8 914 900 Ft