Idén nincs olyan nagy tétje a versenynek, mint tavaly volt, amikor is Michael Schumacher az utolsó futamon biztosította be hatodik világbajnoki címét.
Azzal a megoldással, hogy Kína után következik a japán futam, nem kellett távolra utaznia a csapatoknak. Így a Renault csapat nagy része is Ázsiában maradt, s Japán felé vette az irányt. A pilóták sem utaztak távolra, hiszen a fő cél az volt, hogy csúcsformában érkezzenek meg a várhatóan fárasztó suzukai versenyre. Ez azt jelenti, hogy a pilóták teendőit a csapatok megpróbálták ugyanabban az időzónában szervezni, így Fernando Alonso például promóciós tevékenységekkel foglalkozott Manilában mielőtt elutazott volna Tokióba. A jerezi tesztelések nagy része így Franck Montagny és Heikki Kovalainen tesztpilótákra maradtak. Az enstone-i istálló a kínai kiábrándító teljesítmény után nagyon készült a hétvégi futamra. Bár Alonso negyedik lett, de reményeik szerint az R24-esnek jobban fekszik a suzukai “hullámvasút”. Az egész csapat azon ténykedik, hogy visszaszerezzék a konstruktőri második helyezésüket az utolsó előtti nagydíjon.
A Kína Nagydíjat zavaros körülmények között “feladó” Ralf Schumacher ismét összekülönbözött csapatával, s egy ideig úgy tűnt, idén már nem áll rajthoz kék-fehér színekben. A német pilóta kedveli Japánt, hiszen egy ideig az ázsiai országban élt és versenyzett, mi több 1996-ban megnyerte az F3000-as bajnokságot, így kellemesek az emlékei Japánnal kapcsolatban. “Szerintem Suzuka a versenynaptár egyik legérdekesebb pályája, így már nagyon várom a versenyt, ami persze nem lesz könnyű. Tökéletes autóval lehet jó köröket futni, így megpróbáljuk majd megtalálni a megfelelő autóbeállítást, s erre szerintem sok esélyünk van. Sanghajban megmutattuk, hogy versenyképesek vagyunk David Coultharddal történt sajnálatos balesetem ellenére.” – szögezte le a jövőre már toyotás színekben versenyző német.
Ami a Toyotát illeti, kiderült, hogy Jarno Trulli annak ellenére, hogy azt nyilatkozta, hogy a Renault-val történt válása után csak jövőre ül be a kölniek betontorpedójába, mégis rajthoz áll az idei utolsó két futamon, elsőként Japánban. Ebben a döntésben bizonyára nagy szerepet kapott az a tény, hogy a Toyota hazai pályáján szépen szeretne teljesíteni, s jó esélyt látnak arra, hogy ez Trullival sikerül is.
A sokak szerint a belga Spa-Francorchamps-i pályára hasonlító suzukai aszfaltcsík gyors és egyúttal kanyargós pálya, ezért nagy aerodinamikai leszorítóerőt és stabil felfüggesztést biztosító beállítás szükséges, hogy a legnagyobb sebesség mellett is a lehető legstabilabbak maradhassanak a versenyautók. A pályán minden megvan egy jó versenyhez: gyors kanyarok, sikán és hajtűkanyar. Emellett kiváló előzési lehetőségeket rejt a pálya.
A szokatlan vonalvezetésű, 5,807 km hosszú suzukai pályán a pilóták kb. 210 km/óra átlagsebességgel 53 körös versenyen mérik össze tudásukat. Kiemelt jelentőségű a jó szereplés az időmérő edzésen, mivel legendásan nehéz az előzés a pályán. A pályarekordot Ralf Schumacher tartja, ideje 1 perc 33.408 másodperc.
2003-ban Rubens Barrichello nyerte meg a futamot, így tehát ferraris siker született. A brazil pilóta ideje 1’25″11.740 volt. A második helyezett Kimi Räikkönen lett, míg a harmadik helyen a szintén mclarenes David Coulthard ért célba.