Nagyvonalú, de nem túlzó a műszerfal. Kifogástalan az anyagminőség, igényes a dizájn. A kilinccsel motorosan mozgatható az ajtó. Fabetét takarja el a lezárt szellőzőket. Fotó: Hilbert Péter

Nincs könnyű dolga manapság egyetlen prémiummárkának sem, hiszen ami tegnap még az elérhetetlen csúcstechnika volt, az ma már mindennapjaink része. Úgy szivárgott le a kisebb kategóriákba az egykori luxusautók minden tudása, hogy az szinte természetessé vált. Sem egymásnak, sem önmaguknak nem hagynak elég nagy mozgásteret a gyártók, akik azonnal reagálnak a vélt vagy valós igényekre, és nem hagynak kiaknázatlanul egyetlen lehetőséget sem. Sőt, amint lehet, a csúcsmodell tudását elérhetővé teszik olcsóbb típusaikhoz, így nem csoda, ha a párhuzamosan kínált A8-as és A6-os Audi között a centik jelentik a legnagyobb különbséget. Mivel tud ezek után kitűnni a zászlóshajó a márka és a piac kínálatából? Azzal az egyéni karakterrel, ami megszólítja a célközönséget!

Alapáras az elektromos, memóriás bőrülés. A tetőkárpit színét az üléshuzathoz igazítják. Érezhető a 13 centivel nyújtott tengelytáv előnye. Az ülés relaxáló pozícióba is dönthető

Bár továbbra sem távolodott el más Audiktól a formaterve, tény, hogy az A8-asnak egyénisége van, méghozzá olyan erős, hogy nincs is szüksége feltűnéskeltésre. Amennyit igényelnek a vásárlók, azt megteszik a puszta méretei, a 2 151 380 Ft felárért kínált Lang, vagyis hosszított kivitel ugyanis minden parkolót kinő a maga 5302 mm-es hosszával. A kiváló arányok miatt azonban önmagában nem tűnik drabálisnak a negyedik generáció. Minden idők legnagyobb Audi maszkját vetették be, hogy világos legyen, melyik négykarikással van dolgunk. Az elődökhöz méltón ízléses, letisztult a dizájn, különös ismertetőjegye a LED-csíkkal összekötött hátsó lámpa. Így kissé emlékeztet az utolsó Saab 9-5-ösre, de minden szögből a nagybetűs német autót látjuk benne. A hűvös, technokrata elegancia megtestesítője, hiába kapható élénk kékben vagy sötétlilában, ennek a jelenségnek a fekete a hiteles színe, hiszen több, mint prémium, maga a luxusautó. Lehet, hogy vannak, akik az alvilágra asszociálnak róla, rendeltetését tekintve a kényeztetésről szól ez az egész felhajtás, és éppen attól nagyvonalú az A8-as, hogy eltereli magáról a figyelmet azzal, hogy kényelmesebbé teszi az életünket.

Kivehető és tabletként is használható a hátsó könyöklőbe épített érintőképernyő

A súlyos, mégis könnyen mozgó ajtón át egy a külsőhöz hasonlóan mértéktartó, egyben különleges utastérben találjuk magunkat. Egyből feltűnnek a kivételes méretek. A jókora alapterületen az egyik legtágasabb belsőt rendezték be a kategóriában, az előadásmód mégsem nyomasztó, az elrendezés és a kivitelezés igazi, otthonos közeget teremt. Az Audinál már hagyomány a dizájn következetes evolúciója, ezért minden egyes új generáció tapintható előrelépést jelent. Ezúttal az anyagminőség mellett az elrendezés tartogat meglepetést, a kor divatja szerint ugyanis odabent csupa képernyő vesz körül, vetített a műszeregység, és a klímakonzolt is egy kijelző váltotta fel. Üdítő látvány az új prémiumautók tabletszerű kijelzővél szemben ismét a műszerfalba integrált központi monitor, amelynél az új Volkswagen Touareg tud nagyobbat, valójában ez a 10,1 colos is megfelel. A lakkfekete díszbetét ismert hátrányai, például a nemkívánatos tükröződés vagy a porosodás ellenére értelmet nyer az A8-asban, mert segít összemosni a képernyőket a műszerfallal. Az elrejtés egyébként is jól megy neki, használaton kívül ugyanis a szellőzőrácsok színpadiasan hátradőlnek, hogy a matt fabetét anyagából készült fedél eltakarja őket. Ügyes megoldásnak tűnik az érintőképernyők problémájára az enyhe vibráció, mellyel a kijelző visszajelzi a gomb megnyomását, többé-kevésbé vakon is használhatóvá téve a különböző funkciókat. Sokszor nincs is szükség arra, hogy levegyük a szemünket az útról, mert az információk nagy része a 12,3 colos vetített kijelzőn vagy a Head Up Displayen is látható, a közel tökéletes ergonómia pedig gondoskodik róla, hogy mindent stresszmentesen működtethessünk.

Luxusautóhoz méltó a csomagtartó belseje

Lehet, hogy nagy autót vezetünk, a karosszéria átláthatósága, a kezelhetőség kifinomultsága még a dugókban is pihentető, fennkölt élménnyé teszik vele az autózást. Hogy lehet ezt fokozni? Ha átülünk a hosszított A8-asban főhelynek számító jobb hátsó ülésre, ahol fejedelmi lábtér, masszázs és újabb kijelzők várnak, melyek kivehetők és távirányítóként, tabletként használhatók. Bár nem puhák, hosszú utazásokhoz is kényelmesek az ülések, kiváló minőségben élvezhető a profin hangolt audiorendszer, annál is inkább, mert motorhang egyáltalán nem szűrődik be. Komoly fogadás tárgya lehet, hogy milyen hajtáslánc van az autóban, mert bent ülve semmi másból nem lehet rá következtetni, mint a fordulatszámmérőből. Aki dízelre tippel, még mindig nem fejtett meg mindent, ugyanis ahogy valamennyi A8-as, a 3,0 literes gázolajos is hibrid. 48 voltos rendszer segít be a gyorsításba a fékezésnél és a gurulásnál visszatáplált energiával, illetve képes vitorlázó üzemmódba kapcsolni a motort akár sztrádatempónál is. Tisztán elektromos haladásra ugyan nem alkalmas – az majd a később érkező konnektoros hibrid reszortja lesz –, érezhető a zöld technológia hatása. A már csak 51%-ban alumíniumból készülő, 2075 kg-ot nyomó karosszériát rakétaként, egyenletes teljesítményleadással gyorsítja fel a nyolcfokozatú automatikus váltón keresztül. Az összkerékhajtással és -kormányzással, valamint a légrugós futóművel együtt légiesen könnyeddé válik a mozgása. Meglepő, de a kivételes tudás nem a felelőtlen száguldásra, hanem a méltóságteljes vonulásra csábít. Akár 1000 km-es hatótávja a vezetőtámogató rendszerek tucatjaival együtt nagyszerű utazóautóvá varázsolják, valójában azonban egy pár perces szakasz is elég, hogy megcsillogtassa képességeit, és megszerettesse magát.

Hatásosak a lökhárító két dupla kipufogóvéget imitáló díszbetétei, a valódi dupla cső azonban dízel módra lefelé hajlik

Tetszett
• kidolgozási minőség
• műszaki tartalom
• vezethetőség

Nem tetszett
• keresztbordákon rázós futómű

Összegzés
Minden szempontból felkészült és igényes luxusautó az A8-as, de önmagában árcédulája és extralistája sem árulkodik arról a harmóniáról, ami tudat alatt is jó hatással van a vezetőre és a hátsó ülésen utazóra. Többet tud, mint amire bárkinek szüksége van, és ezért lesznek vele elégedettek a potenciális vásárlók.

Audi A8 L 50 TDI quattro
Összlökettérfogat: 2967 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 210 kW (286 LE) 3750-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 600 Nm 1250-3250/perc
Hossz./szél./mag.: 5302/1945/1485 mm
Tengelytáv: 3128 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1644/1633 mm
Fordulókör: 12,9
Saját tömeg/teherbírás: 2075/625 kg
Csomagtér: 505 l
Üzemanyagtank: 72 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 6,3/5,2/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 146 g/km
A modell alapára: 29 966 490 Ft