A menetpróba és az első teszt után teljesen egyértelművé vált, hogy az 5008-as 180 lóerős GT-verziója már jócskán túlmutat az átlagos családi autón, leginkább a 12 439 000 Ft-os ára miatt. Ezért most arra voltunk kíváncsiak, milyen egy ésszerű változat, amely az eladások zömét teszi ki.

A vetített kijelzős műszerfal szériatartozék, a 8 colos monitor a bázismodell kivételével alapáras. Fotó: Hilbert Péter, Peugeot

A 4,64 méteres hosszúságú, magasépítésű karosszéria és az 1,6-os, gázolajos motor kombinációja ne tévesszen meg senkit, a folyamatosan fejlesztett, hengerenként mindössze kétszelepes egység elegendő dinamikával ruházza fel a kizárólag fronthajtással elérhető 5008-ast, 300 Nm-es nyomatéka városi, elővárosi használatban teljesen elegendő. A saját lökettérfogat-kategóriájában a csendesebb motorok közé tartozik a BlueHDi, a start-stop rendszer pedig olyan diszkréten dolgozik, amire bármelyik dízel prémiumautó tulajdonosa is elismerően biccentene. A 120 lovas dízel akkor éri el határait, amikor kihasználjuk a hétszemélyes kialakítást, ekkor érződik, hogy a nem túl öblös motorhoz szellős váltóáttételezés társul, 130 km/óránál mindössze 2200-at fordul a főtengely. Ahogy elvárható, a takarékosság ennek a motornak amolyan természetes velejárója, így nem lepődtünk meg azon, hogy zömében városi használatban sem haladta meg a tesztfogyasztás a 6,1 litert! Az 5008-as kapcsán inkább az a meglepő, hogy a kis átmérőjű kormány direkt, kevés elfordításra is válaszol. A futómű már más tészta. Az hagyján, hogy már nem beszélhetünk a hagyományos, franciásan kényelmes rugózásról, de az, hogy hátul egyszerű csatolt lengőkaros felfüggesztés van, nem válik az autó előnyére. Ha kanyarban megyünk rá egy komolyabb hullámra, elkezd önálló életet élni a hátsó traktus. Utóbbi így van a 3008-asnál is – a két modell 70%-ban azonos.

Akár masszázsfunkciós AGR-ülések is rendelhetők. A lábtér bőséges, az ülőlapok viszont rövidek

A generációváltással egyterűből crossoverré változott 5008-as nagy fórja nyilvánvalóan a plusz centikben rejlik, a 19 centis különbség már elég arra, hogy hétszemélyes kivitelben is elérhető legyen. Lapzártánk idején a Peugeot a bevezető akció keretében még mindig nulla Ft-os extraként kínálta a két harmadik sori ülést, amelyek leginkább gyermekeknek lehetnek ideálisak. A második sor természetesen egészen más, hatalmas tér fogadja az utasokat, és ha valaki hajlandó rá áldozni, lehajtható asztalkák és árnyékoló rolók is elérhetők. A három különálló ülés azonban messze van attól, mint amit az elsők nyújtanak a komfort tekintetében. Sajnos el kell fogadni, hogy az egyszerű bővíthetőségnek (könnyen összehajtható ülések) gátat szabnának a méretes, formázott fotelek. Ha kivesszük a harmadik sorban lévő székeket, 780 liternyi csomagtérbe pakolhatunk, a középső sort síkba döntve pedig közel 2 m3-nyi árut is elnyelhet az 5008-as. Ügyes megoldás, hogy az anyósülés háttámlája is előredönthető, így – ha a szükség úgy hozza – akár 3,2 méter hosszú tárgy fuvarozása is lehetséges. A családi Peugeot kapcsán azonban legalább ilyen fontos, hogy nagyon is igényes a berendezés. Jutott kárpitozás az ajtókra, az illesztések gondos munkáról árulkodnak, és persze itt van az i-Cockpit műszerfal, ami egészen sajátos hangulatot ad az autónak. Az már más kérdés, hogy a fizikai gombok hiányát túlzásba vitték (a klíma bekapcsolásához a menübe kell lépni), illetve néhol magyartalanul fordított menüalpontokkal találkozhatunk.

Egyszerűen megy a bővítés. Hét ülés esetén is használható méretű a csomagtartó

Az 5008-as palettája a háromhengeres, benzines alapmotorral (130 LE) 7,2 millió Ft-tól kezdődik, a csúcs az említett GT 12,4 millióért. A 120 lovas dízel azonos felszereltség esetén 569 000 Ft-tal kóstál többet a bázis benzinesnél, ami ebben az árfekvésben a fogyasztáselőnnyel kalkulálva teljesen elfogadható. A hatgangos automatikus váltó felára 450 000 Ft, igaz, ekkor csak a második felszereltségi szinttől kezdődhet a konfigurálás.

Hazánkban az 1,6-os, 120 lóerős dízelmotor és az Allure felszereltség a legnépszerűbb az 5008-ast vásárlók körében

Tetszett
• külső és belső dizájn
• tágas utastér
• kulturált, takarékos dízelmotor
• minőségi benyomás

Nem tetszett
• rövid ülőlapok a 2. sorban
• elpattogó hátsó futómű

Összegzés
Családi autó létére számos izgalmas és egyben igényes részletmegoldást vonultat fel az 5008-as. A 120 lóerős, 1,6-os dízel is tisztességesen viszi a testes Peugeot-t – a 2,0 literes, 150 lovas dízel felára meghaladja a félmilliót.

Peugeot 5008 1.6 BlueHDi 120
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4641/1844/1646 mm
Tengelytáv: 2840 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1593/1601 mm
Fordulókör: 11,2 m
Tömeg/terhelhetőség: 1365/825 kg
Csomagtér: 780/1940 l
Üzemanyagtank: 56 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,4 s
Max. sebesség: 188 km/h
Város/országút/vegyes: 4,5/3,9/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 108 g/km
A modell alapára: 7 199 000 Ft (1.2 PureTech, 130 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 769 000 Ft