Hiába kapják fel sokan a fejüket egy-egy izgalmas autó láttán, a legtöbben végül mégis egy jól bevált, ésszerű típus mellett döntenek. Többek között ezért is olyan sikeres a Škoda, a csehek kínálatában csupa praktikus, a mindennapokban jól használható modell szerepel. A Fabia és az Octavia közötti űr betöltésére szánt Rapid is a kitaposott utat járja, ezen a 2017-es frissítés sem változtatott, de a motorválaszték átalakult. Szívómotorral 2015 óta nem készült Rapid, az alapváltozat orrába a négyhengeres 1.2 Tsi helyett a háromhengeres 1.0 Tsi kerül 95 lóerővel. A korábbi, 1.2 TSI 110 lóerős teljesítményét is az 1,0 literesből hozza ki a Škoda, a nagyobb, 125 lóerős 1.4 TSI pedig továbbra is csak DSG-váltóval kombinálható.

Kemény anyagokból áll a németesen tárgyilagos műszerfal. Fotó: Hilbert Péter

Kissé harmatosan indul meg az autó, ebben nincs hátrányban a négyhengereshez képest, a valódi különbséget inkább a háromhengeres alapjárati remegése jelenti. Ha ügyesen játszunk a pedálokkal, elkerülhető a lefulladás, amire az első néhány alkalommal számítanunk kell, ugyanis 1500-as fordulat alatt a megfelelő turbónyomás hiányában kissé nehezen talál magára. A 160 Nm-nyi csúcsnyomaték ugyan 1500 és 3500 között rendelkezésre áll, de csak 2000-es főtengelyfordulattól gyorsul érezhetően az 1,2 tonnánál könnyebb Rapid. Miután lendületbe jött, könnyedén felveszi a forgalom ritmusát, a kisebb erőtartalékhoz járó ötfokozatú kézi váltó is ideális ehhez a konfigurációhoz.

Újdonság a két hátsó USB-csatlakozó (29 210 Ft), de a hátsó ülésfűtéssel (54 610 Ft) együtt nem választható. Ingyenes extra a farmer hatású huzat. Hátul bőséges a lábtér

A szerény teljesítmény nem keseríti meg a használatát, a napi rutinhoz elegendő a tudása. Aki rövidebb távokon, döntően városban, ritkán országúton használja, nem hiányolja majd az extra teljesítményt. Bár nem hangzik rosszul a 95 lóerő, ugyanúgy kihasználatlan marad, mint a régi 1,2-es 90 lóereje, hiszen 5000-es fordulat fölé csak kevesen pörgetik. Amiben hasonlítanak a belépőmotorok, az nem más, mint a takarékos üzem, ami ezúttal egyértelműen a turbófeltöltés velejárója, mert az esetek többségében nem kell erőlködnie a motornak. A tesztprogram során regisztrált 6,1 literes átlagfogyasztás messze meghaladja az optimista, 4,0 literes gyári értéket, de nem vitás, hogy kedvezőnek számít. Főleg egy olyan magas használati értékű autótól, mint a rövidebb, Spaceback karosszériával is tágas és praktikus Rapid. A Fabián messze túlmutató helykínálat a tágas és ergonomikus belsőben, valamint az alapesetben is 415 literes raktérben egyformán érvényesül.

Alapmotornak megfelel az alul kissé erőtlen 1.0 Tsi

A sportosabb karosszériával is decens megjelenésű Škoda a kompakt mezőnyben is megállja a helyét, ahol a komolyan vehető megjelenés értéknövelő tényező. Aki attraktív külsőt szeretne, válassza a második (Ambition) felszereltségi szinttől elérhető Image csomagot, amely a stílusos, üvegborítású csomagtérajtó mellett sötétített ködlámpát és fekete tükörházakat is tartalmaz 33 020 Ft-ért. A képeken látható Jeans Blue üléskárpit is feldobja az összhatást, ezért az extráért (Ambition szinten) ráadásul egy fillért sem kell fizetni, csak be kell jelölni a konfigurátorban! Helyette költhetünk a frissítés óta létező Bi-Xenon fényszóróra (168 910 Ft), hátsó ülésfűtésre (54 610 Ft), további tárolórekeszekre és zsebekre (15 240 Ft) vagy megemelt és megerősített futóműre is (54 610 Ft). A 399 999 Ft-os árkedvezménnyel jelenleg 4 102 701 Ft-tól elvihető a Rapid ami 659 130 Ft-tal több az azonos motorral felszerelt Fabia és 106 680 Ft-tal kevesebb az 550 literes csomagtartót kínáló, hosszabb Rapid alapáránál.

Sötétített hátsó lámpáiról ismerhető fel a 2017-es modell

Tetszett
• praktikus felépítés
• ergonomikus belső
• hasznos extrák

Nem tetszett
• alapjárati remegés
• olcsó összhatás

Összegzés
Hétköznapi vásárlók hétköznapi igényeire kínál megfizethető megoldást a Škoda a konzervatívabb, vagy éppen a fiatalosabb, Spaceback kialakítású Rapiddal. A kis ráfordítással érdekesebbé varázsolható, frissített modell az új, háromhengeres, 1,0 literes, turbós alapmotorral is célszerű és takarékos közlekedési eszköz, melyet okos konfigurálással szerethetővé is tehetünk.

Škoda Rapid Spaceback 1.0 Tsi
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 70 kW (95 LE) 5000-5500/perc
Max. forgatónyomaték: 160 Nm 1500-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4304/1706/1459 mm
Tengelytáv: 2602 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1463/1500 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1165/535 kg
Csomagtér: 415 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,0 s
Max. sebesség: 184 km/h
Város/országút/vegyes: 5,3/4,0/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 101 g/km
A modell alapára: 4 458 250 Ft