Kézzel morzsolható a megmunkált, de még nem megsütött porcelán

Chazelles-sur-Lyonban 80 évvel ezelőtt építette fel a brit KLG cég a gyújtógyertyaüzemét, amely az évtizedek alatt, többszöri tulajdonosváltást követően úgy 25 évvel ezelőtt nyerte el jelenlegi formáját – ezt követően már nem történt forradalmi változás a gyújtógyertyák terén. A Federal-Mogul nevű beszállító 2012-ben vásárolta meg az időközben 340 embert foglalkoztató gyárat és fejlesztőközpontot, és folytatja a munkát – immár a Champion márka égisze alatt.

Házon belül munkálják meg a fémalkatrészeket is

Az utóbbi negyed évszázadban a motorkonstruktőrök egyre keskenyebb és hosszabb gyertyákat kérnek a hengerfejben növekvő méretű víztér miatt, egyébként kis mértékben módosítják a felhasznált fémötvözeteket annak érdekében, hogy egyre hosszabb legyen az élettartam. A francia üzem különlegessége, hogy oda nyersanyagok kivételével csak két dolog megy be: a gyertyán belül felhasznált tömítések és a tinta, amivel feliratozzák a termékeket. Helyben készítik a porcelánt, a 36 méter hosszú, több mint 1500 °C-os kemencében 36 órát töltenek a munkadarabok – ennek köszönhető a folyamatos üzem, hiszen a lehűtés és felfűtés is 1-1 hónapot (!) vesz igénybe, ezért csak nagyon ritkán állítják le karbantartás miatt ezeket.

0,7 vagy 0,8 mm vastag irídium- vagy platinalemezkéket hegesztenek egyes gyertyák elektródájára

A fémalkatrészeket is esetenként negyed évszázados gépek munkálják meg, vannak persze robotizált sorok is, ahol a legújabb motorokhoz készülnek a gyújtógyertyák (a vásárló kívánságának megfelelően a gyertyahézagot is beállítják). A régebbieket – amelyeknél sokkal több átmérőt, hosszt kell készíteni – még a korábbi soron állítják elő, ezeket jellemzően nem százasával, hungarocelldobozban, hanem 1-4 darabos „kiskereskedelmi” léptékben csomagolják. A Champion nem győzte hangsúlyozni, hogy ugyanazokat az anyagokat használják a gyári beszállításnál és az utólagos piacra szánt termékeknél is.

Évi 70 millió gyújtógyertya a kapacitás, folyamatos a termelés még ünnepnapokon is

Amikor a jövővel kapcsolatban érdeklődtünk, a gyár képviselői nem aggódtak; szerintük még van pár jó évtizedük addig, amíg drasztikusan csökken a kereslet a gyújtógyertyák iránt. A benzinmotorok folyamatos fejlesztésén ok is dolgoznak, 2020-ban érkezik a „jövő” gyertyája – koronagyújtásról, 80 ezer kilométeres élettartamról esett szó, és arról, hogy a Formula–1-ben újdonságnak számító előkamrás benzinmotor megjelenik majd a közutakon is.

A gyárakba 100-as kiszerelésben mennek a gyújtógyertyák

Champion
A Federal Mogul komolyan fejleszti a kötelékébe tartozó, több mint 110 éves múltra visszatekintő márkát, a hagyományos gyújtógyertyák mellett már ablaktörlők, világítástechnikai- és fékalkatrészek, szűrők is megtalálhatók annak kínálatában. A szerviztulajdonosok és a magánvásárlók minden esetben gyári beszállítói minőséget kapnak, és azzal is próbál a vásárlók kedvében járni a Champion, hogy az egyes alkatrészekhez rögtön adják a szerelési kellékeket is – például a fékpofák előre beállított feszítői is ott vannak a dobozokban. Online katalógus segíti a választást, amelyet a termékeken elhelyezett QR-kód beolvasásával is közvetlenül el lehet érni az üzletekben. A www.fmcampus.eu weboldalon regisztrációt követően a szereléshez is segítséget kapnak az érdeklődők.