Tavaly év végén 14,1 év volt a forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora, szemben az egy évvel korábbi 13,9 évvel. Egyelőre tehát a dinamikusan emelkedő újautó-értékesítés is csak lassítani volt képes a 2008-as válság óta tartó öregedési tendenciát. A Jóautók.hu alábbi elemzéséből az is kiderül, hogy miközben 2017-ben öt százalékkal nőtt a hazai gépjármű-állomány, annak területi eloszlása – a gazdasági fejlettség függvényében – továbbra is igen egyenlőtlen.
A jelenlegi hideg időjárás főként az idősebb, romló műszaki állapotban lévő járműveket teszi próbára, amelyekből egyre több fut a magyar utakon. Az elmúlt évtizedben ugyanis 10,3-ról 14,1 évre nőtt a hazai személyautópark átlagéletkora.
2017-ben 116 ezer új autót adtak el, 20 százalékkal többet mind egy évvel korábban. Egyelőre azonban a kilenc év után ismét a 100 ezres szint fölé kerülő eladásszám is csak lassítani tudta a hazai személyautópark öregedését. A magasabb átlagéletkorhoz komoly mértékben hozzájárul az is, hogy tavaly több mint 155 ezer használt személyautót hoztak be az országba, ezek 60 százaléka pedig legalább 10 éves volt.
„Idén várhatóan további tízezerrel nő majd az újautó-eladások volumene, azonban az átlagéletkor csökkenéséhez ez sem lesz elegendő – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ahhoz a használtautó-import korösszetételének is változnia kell, amit csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a fiatalabb autók behozatalának ösztönzésével lehet elérni.”
A gazdagabb megyékben már tízből négy lakosra jut egy autó
A hazai személygépjármű-park közel öt százalékkal bővült tavaly, így ezer főre immár átlagosan 350 autó jut. A gazdasági fejlettség mértéke szoros összefüggésben van az autók számával: míg Pest megyében 407, Győr-Moson-Sopron megyében 402, Vas megyében pedig 398 autó jut ezer főre, addig Észak- és Kelet-Magyarország egyes megyéi komoly lemaradást mutatnak ezen a téren. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében mindössze 271 az ezer főre jutó autók száma, de Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyében sem emelkedik 300 fölé ez az érték.
A hazai gyártású tömegmárkák a leggyakoribbak
A hazai személyautó-park negyedét két márka, az Opel (14%) és a Suzuki (12%) teszi ki. A második negyeden további három márka, a Volkswagen (10%), a Ford (8%) és a Renault (6%) osztozik.
A szocialista autómárkák immár teljesen eltűnőben vannak
Az utcaképet egészen az ezredfordulóig alapvetően meghatározó szocialista autómárkák ugyanakkor lassan teljesen kikopnak a hazai utakról. Ebben a körben csak az előző évben az állomány hatodát vonták ki a forgalomból. Az 1990-ig gyártott modelleket vizsgálva tízezer feletti példányszámmal immár csak a Lada (25 ezer) és a Trabant (13 ezer) büszkélkedhet, ezer példány felett további öt márka képviselői állnak még forgalomban: Wartburg, Skoda (7-7 ezer), Polski Fiat (4 ezer), UAZ és Dacia (1000-1000 darab).