Majdnem pontosan öt évvel ezelőtt lépett piacra a Renault kisebbik villanyautója, melyet már kifejezetten elektromos hajtásláncok befogadására fejlesztettek. A Clio és a Captur testvére kisautós megjelenést és egyterűs felépítést kapott, ideális méretekkel, csinos formába öntve.

Aki spórolni szeretne a fogyasztókkal, kabáttal helyettesítheti a fűtést. Az első ülésfűtés felára 50 000 Ft. Fotó: Lővei Gergely

Bár a ZOE testvéreire emlékeztet, valójában olcsóbb hatást kelt náluk, az egész autóban igényes és igénytelen megoldások váltják egymást. Helykínálata kisautós mércével megfelelő, raktere is tágasnak számít, a Type 2-es töltőkábel sem foglal túl sok helyet. Mivel az akkucsomag felett ülünk, magas a vezetői pozíció, a sportosnak látszó, valójában kevés tartást adó első ülések magassága talán éppen ezért nem is állítható. A döntött szélvédő és a hosszú műszerfal sem ront a kilátáson, nagyok a tükrök, csak a vastag C-oszlop nehezíti a hátralátást. Az anyagok Dacia-szintűek, sok a kemény plasztik, a formás kormány bevonata is az olcsóbbak közül való, cserében jutott dombornyomás az utas előtti felületre, ritkaságként a tetőkárpitra is. A Clióból és a Capturből is ismerős a középkonzol, akárcsak a legtöbb gomb és kapcsoló. Sajnos a kis SUV nagy fiókja nem fért el, apró kesztyűtartó és kisebb tárolórekeszek találhatók a váltókar körül. A csíkműszer a 60-as, 70-es éveket idézi, a kijelző kinézete kismértékben változtatható. Minden lényeges információt leolvashatunk róla, a hatótáv mellett az akku töltöttségi szintje és egy teljesítményskála is látható, ezek segítenek a rendelkezésre álló energia beosztásában. A fedélzeti számítógép repertoárjából nem hiányzik a pillanatnyi és az átlagfogyasztás sem, bár a spórolós vezetési technikánkat elemző statisztikákat és a működési folyamatábrát a központi kijelzőn kell keresni.

Nagy a belmagasság, ami hasznos, mert az akkuk felett ülünk. Csak a hátsó fejtámla állítható magasságú, itt lábtérből jut a legkevesebb

A takarékoskodásban hasznos társ az Eco gomb, amely nem engedi (óra szerint) 95 km/órás tempó fölé a Zoét és növeli a menetpedál ellenállását is. Nélküle rakéták dinamikájával gyorsulna a kisautó, ami a teljes csend miatt hamar gyorshajtáshoz is vezetne, ezért a tesztprogram alatt döntően ebben a hasznos funkcióban használtuk. Dinamizmusa így is átlagon felüli, bőven megfelel a városi közlekedéshez, csak a 130 km/órás sztrádatempóhoz kell kikapcsolni, ilyesmit azonban ritkán tesz az ember a hatótáv szorításában. Bár a lemerülés veszélye miatti stressz elkerüli a vezetőt, mégis nyomásként nehezedik ránk a tény, hogy most minden fogyasztó ellenünk dolgozik, még a világítás és az irányjelző is. Télen azonban a fűtést sem lehet megspórolni, legfeljebb dúdolni tudunk zenehallgatás helyett. Apró előny, hogy egy hagyományos autóhoz képest azonnal meleget fúj a rendszer, ami reggelente felgyorsítja a jég leolvasztását. A legnagyobb zajforrás maga a fűtés, egyébként minden hangosabbnak tűnik, a futómű dübögése mellett az index reléjének hangját is lehet hallani. A vezetési élmény annyira szintetikus, hogy szinte fel sem tűnik, milyen jól kanyarodik a Zoe a feszes futóművel, inkább a fogyasztásra koncentrálunk. Mivel nem túl erős a motorfék, lejtőn általában nem kell nyomni a „gázt”, hogy ne lassuljunk. A villanyautósan furcsa érzetű fékpedállal és némi előrelátással sok kilométert nyerhetünk vissza. Használata elektromos autóként kompromisszumokkal jár, előre tervezést, türelmet igényel. Egyetlen autóként városban, kiszámítható futásteljesítmény mellett válhat be. Télen további rugalmasságra van szükség, mert 0 Celsius közelében a valós körülmények között ígért 300 km-es hatótáv 200-ra csökken, a töltési idő 4-4,5 óra között alakul.

Lépcsősen bővíthető a csomagtartó. A 230 voltos „vésztöltő” felára 190 000 Ft

Ami az anyagiakat illeti, az állami támogatással elérhető legalacsonyabb beszerzési ár 6 899 000 Ft. Ennyiért a 22 kWh kapacitású, 240 km hatótávú, R90-es alapmodell (8 399 000 Ft-tól) vihető haza, a 41 kWh-s akkucsomaggal felszerelt, 400 km-t tudó változat (9 799 000 Ft-tól) sikeres pályázat esetén 8 299 000 Ft-ba kerül. A tesztelt, Continental-motoros, szintén 41 kWh-s, de 370 km-re hitelesített Q90-es (10 399 000 Ft-tól) legkevesebb 8 899 000 Ft-tól érhető el.

Villámtöltésre is alkalmas a Continental rendszere, de jelenleg nem éri meg a felárát

Mi indokolja a 600 000 Ft-os árkülönbséget? A villámtöltés lehetősége, de mivel olyan alig akad itthon, a Renault-féle kivitelek tudása is megfelelő, mert alkalmasak gyorstöltésre. A 230 voltos, otthoni töltés a nagy kapacitás miatt örökkévalóságnak tűnik, legrosszabb esetben több mint 30 óráig tart. Jelenleg külső töltővel a legkényelmesebb a Zoe használata, ideális körülmények között egy 22 kW-os oszlop 2 óra 40 perc alatt 100%-ra tölti, ami nagy előrelépés! Európa kedvenc villanyautója sikerre számíthat a magyar piacon is, ahol a nyugat-európai gyakorlattal ellentétben a vevő nem lízingeli, hanem tartozékként kapja meg az akkucsomagot.

A hátsó ablak sarkába rejtették a műanyag billenőkilincset

Tetszett
• mutatós formaterv
• dinamikus hajtáslánc
• villámtöltés lehetősége

Nem tetszett
• hiányos felszereltség
• igénytelen részletek

Összegzés
Mai fogalmaink szerint autóként még mindig korlátozottan bevethető, de meghatározott távon és feltételekkel beválhat a Zoe. Jó úton jár az élhető villanyautózás felé, kár, hogy a kidolgozás minősége lerontja az összképet.

Renault ZOE Z.E. Q90
Háromfázisú szinkronmotor
Max. teljesítmény: 65 kW/88 LE
Max. forgatónyomaték: 250 Nm
Hossz./szél./mag.: 4084/1562/1730 mm
Tengelytáv: 2588 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1511/1587 mm
Fordulókör: 10,5 m
Saját tömeg/teherbírás: 1555/411 kg
Csomagtér: 338/1225 l
Akkumulátor kapacitás: 41 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,2 s
Max. sebesség: 135 km/h
Szabványos átlagfogy.: 16,1 kWh/100 km
A modell alapára: 8 399 000 Ft (R90, 240 km)
A tesztelt verzió ára: 10 399 000 Ft