Az Askoll név patinásan hangzik bizonyos körökben: az olasz márka 1978 óta gyárt egyebek mellett mosógép-villanymotorokat, melyek kapcsán több mint 800 szabadalmi bejegyzésük van. A cég azonban új vizekre evezett: hároméves kutatási és fejlesztési program után 2015-ben mutatták be első robogójukat, illetve elektromos kerékpárjaikat. Az Askoll tehát zöldfülű szereplőnek tűnik a járműiparban, mégsem lehetne őket azzal vádolni, hogy ne készültek volna rá rendesen a projektre. Designereket és műszaki szakembereket csábítottak át több olasz autó- és motorkerékpár márkától, hogy a végeredmény vonzó legyen.
A vicenzai gyártó lényegében három különböző típust kínál ugyanabba a retrós, olaszos köntösbe csomagolva: az eS1-es az alapmodell, ezután jön az eS2-es, illetve a kínálat tetején lévő eS3-as. Az eS1-es 50, illetve az eS2-es 80 kilométeres hatótávolságával szemben utóbbi 96 kilométert tud megtenni két töltés között, illetve legalább ilyen fontos, hogy 45 helyett 70 km/órás végsebességre képes. A csúcstempó szerintem fontos biztonsági tényező – városban egyszerűen szükség van a 4,1 lóerős villanymotor összes teljesítményére ahhoz, hogy felvegyük a forgalom ritmusát. Az okos energiamenedzsment jegyében három menetprogram közül választhatunk, a Normal mellett létezik Eco és Power üzemmód is, és a gyakorlat azt mutatta, hogy jelentős eltérések vannak közöttük.
Mivel a modell tömege 100 kg, nagyon könnyedén dönthető, igazából olyan, mint egy 50-es robogó. Az elöl 80, hátul 90 mm széles abroncsok is közrejátszanak a manőverezhetőségben, az érem másik oldala természetesen az, hogy kicsi a tapadási felület. Ami a tölthetőséget illeti, az eS3-as két kivehető teleppel rendelkezik, így akár a lakásunkba is felvihetjük, ha nincs megoldva a közvetlen, a motor melletti áramvételezési lehetőség. Persze a 7,5 kg-os darabonkénti tömeggel számolni kell… Az sem mellékes, hogy a kis méretek ellenére az átlagosnál magasabb vezetőknek is ideális lehet az Askoll, sokkal nagyobb robogókon is kevesebb hely jut a lábaknak. Az akkucsomag ugyanakkor hátránnyal is jár, hiszen nincs ülés alatti tárolórekesz, mindössze a fejidomban lévő üregbe pakolhatunk. Azt persze meg kell hagyni, hogy nem egy diszkontárú motorról van szó, a részleteket elnézve érti az ember, hogy miért büszkék az olasz gyártásra. Az 1 199 000 Ft-os bevezető ár (eS3) igazodik a piac többi szereplőjéhez, szóval aki mindenképpen elektromos robogót szeretne, azt nem riasztják majd el az anyagiak. Az igazat megvallva továbbra is környezettudatosnak kell lenni egy ilyen motor vásárlásához, de ha jól belegondolunk, nincs még egy járműkategória, ahol ennyire adja magát az elektromos hajtás.
A hazai bevezetést az igény szülte
Bár egy új márka bevezetése sosem zökkenőmentes, Bóday Pál, a forgalmazó cég egyik tulajdonosa és márkaigazgatója szerint minden ok megvan arra, hogy a magyar piac is jól fogadja az Askoll termékeit. „Meggyőződésünk szerint a cégek és a magánszemélyek részéről is egyre nagyobb az igény a minőségi, de elérhető árú, elektromos kétkerekűek iránt. A piacon az olcsó és kétes minőségű villanyrobogóktól egészen a csillagászati árú elektromos motorokig terjed a skála, de mi elérhető árú, olasz járműveket kínálunk, szervizhálózattal és részletfizetési konstrukciókkal.”
Askoll eS3
Motor: kefe nélküli villanymotor
Max. teljesítmény: 3,0 kW (4,1 LE)
Akkumulátor: lítium-ion, 54 V, 20 Ah
Tengelytáv: 1245 mm
Tömeg: 100 kg (két akkumulátorral)
Max. sebesség: 70 km/óra
Hatótávolság: 96 km
Alapár: 1 199 000 Ft