1. Kormánymű hibák.
A kormánymű felújítás, nem tipikusan egy olcsó dolog, ha az embert, mint váratlan kiadásként éri utol, ezért sokan a javítást igyekeznek addig húzni-halasztani ameddig csak lehet. Ez rendben is van addig, amíg mondjuk a kormánymű csak folyik. Ez amúgy a leggyakoribb kormánymű hiba. Itt a tömítetlenség miatt elfolyik a szervóolaj. Ez még nem veszélyes hiba, itt egyszerűen csak elmegy a szervóhatás. Tehát az autóval lehet járni, nem balesetveszélyes, egyszerűen csak komolyabb bicepszre van szükség parkolásnál. A köznyelv “kenyérszervónak” is emlegeti. Folyamatos szervóolaj utántöltéssel, akár évekig is el lehet halogatni a felújítást. A második leggyakoribb hibajelenség, a kormánymű kopogás. Ez már egy fokkal komolyabb problémára utal, de még mindig nem balesetveszélyes. Ebben az esetben is lehet tovább közlekedni a gépkocsival, csak itt már számolni kell azon következményekkel, hogy bizonyos kilométer futás után a kormánymű javíthatatlanná válik, ami már egy új, esetleg egy felújított kormánymű megvásárlását vonja maga után. Itt már mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni. Illetve az is előfordulhat, ha szorulást érzékelünk kormányzást közben. Ezt már nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ez a fajta kormánymű hiba már nem tűr halasztást. Ez már komolyan balesetveszélyes lehet. Képzeld csak el, kanyarodás közben tekernéd tovább a kormányt, mert az út még kéri a fordulatot, a de a kormánykerék nem (vagy csak szakaszosan) engedelmeskedik… Az akár csak néha-néha szoruló kormányzást nagyon komolyan kell venni.
2. Megelőzés
Kevesen tudják, de a legtöbb 50-80 ezer Ft-os kormánymű hiba okozója egy alig néhány ezer Ft-os alkatrész cseréjével megelőzhető lehetne! Ez pedig a porvédő gumiharang. Ez a gumi az axiál csukló és kormánymű közötti részen van és feladata az, hogy a kormánymű belső részébe ne kerüljön be a szennyeződés. Ennek az állapotát érdemes 1-2 havonta rendszeresen ellenőrizni, hisz rápillantani csupán néhány másodperc, és akár százezreket is spórolhatsz eme kis figyelmességgel. Ennek ellenőrzése nagyon egyszerű. A kormánykereket kitekerjük végállásig is a jobb és a ball első keréknél ránézünk arra, hogy a gumi a helyén van-e, illetve nem sérült-e. Ha azt látjuk, hogy nincs a helyén vagy már repedezett, akkor biztosak lehetünk benne, hogy néhány hét, esetleg hónapon belül a kormányműből elkezd folyni a szervóolaj. Hogy miért? Mert szépen a bekerült szennyeződés, folyamatosan eleszi a tömítéseket, továbbá a fogasléc elkezd rozsdásodni.
3. A kormánymű felújítás ára
Ha szembesülünk azzal a ténnyel, hogy hibás a kormánymű az autóban, 4 választási lehetőségünk van, ami 4 különböző árszintet is jelent. Nézzük meg most sorrendben, mindegyik előnyével és hátrányával együtt.
Az első és egyben a legolcsóbb lehetőség, ha vásárolunk a bontóban egy bontott kormányművet. Ennek az ára 30-40 ezer Ft. Elsőre ez tűnik a legköltséghatékonyabb megoldásnak, hosszú távon azonban közel sem biztos, hogy ezzel járunk a legjobban. Hogy miért? Azért, mert a bontott kormánymű egy “zsákbamacska”. Nem tudni biztosan hány kilométert futott, és mennyi van még hátra egy hasonló problémáig. További rizikó ezzel a megoldással: a garancia hiánya. A bontott kormányművekre sok esetben 1 hónap garanciát sem biztosítanak.
A második legköltséghatékonyabb megoldás a kormánymű felújítása. A kormánymű felújítás ára 45-75 ezer Ft. Abban az esetben, ha javítható a kormánymű, ez lehet a legésszerűbb megoldás. Hogy miért? Mert gyakorlatilag itt a gyári kormánymű házon és a gyári fogaslécen kívül az összes alkatrész megújul. Ez a megoldás egy új gyári kormányművel egyenértékű, természetesen annak töredék áráért. Természetesen ehhez is jár az 1 év teljes körű garancia. Ráadásként a jobb helyeken mindezt korlátlan futásteljesítmény mellett.
A harmadik választható opció, ha az ember gyári felújított kormányművet vásárol. Ez teljesen gyári új, minőségi, dobozban, összekötőkkel és 1 év garanciával értendő. Ennek az ára már 100-200 ezer Ft-ba is kerülhet, típustól függően. Ennek a nagy előnye lehet, hogy nem szükséges kivárni az 1-2 napos javítási határidőt. Itt egy szervizben, előre egyeztetett időpont esetén simán elképzelhető hogy az autóba napon belül visszakerülhet az feljavított kormánymű, így nagyban csökkentve az autó szervizben állási idejét. Arra figyelni kell, hogy ebben az esetben cseredarabot kell biztosítani. Tehát szükséges leadni a mi hibás alkatrészünket. A rizikó viszont itt is fent áll, amennyiben a leadott régi kormányművünk nem javítható, így a betét díjat is ki kell fizetni, ami további 30-80 ezer Ft-tal növelheti meg az előbb leírt összeget.
A negyedik és egyben legdrágább megoldás, ha az ember gyári új kormányművet vásárol. Ennek az ár 200 ezer Ft-tól kezdődik és sok esetben félmillió Ft fölé is rúghat típustól függően.
Ha a felújítás mellett döntöttünk, ezeket érdemes előre megkérdezni a felújítást végző cégtől:
Valóban kicserélik az ÖSSZES tömítést? Hisz Ön komplett felújítást fizeti ki!
A felújító gyárival megegyező alkatrészeket használ? Ami drágább, de biztosan jó lesz. (Német, Angol, Amerikai gyártmányok.)
Kapok számlát a kormánymű felújításról? Ha Ön kap számlát, a garanciát biztosan fogja tudni érvényesíteni. Sok cég a nettó árakat tünteti fel, mint “marketing ár”. Azt viszont nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a későbbiekben a “megoldjuk okosba” típusú megoldások esetén ritkán kerül a kezünkbe egy hivatalos papír, ami nagyon jól jöhet egy esetleges garanciális hiba elrendezésénél. A számla nélkül csak a javítást végző cég empátiájában bízhatunk, hogy ő is egyetért majd velünk abban, hogy az újrajavítás márpedig a kormánymű szerelő felelőssége lesz. Érdemes a valós árak összehasonlítani. Ha már az árak összehasonlításánál járunk, érdemes ide sorolni az esetlegesen felmerülő logisztikai költségeket is. A Szervokormanyjavitas.hu oldalt üzemeltető Silverstone.hu Kft például a megadott áraiba belefoglalta az hibás alkatrész be- és visszaszállítás költségeit az egész országra területén. Tehát egy Budapesttől távol eső településről is ingyenesen beszállítják a hibás kormányműveket, amiket a javítás után készen vissza is visznek, úgy hogy ez semmilyen plusz költséget nem jelent az ügyfél számára.
A garancia a ki és beszerelésre is vonatkozik?
Ha már a járulékos költségeknél járunk, érdemes rákérdezni, ha ne adj Isten, garanciára kerülne a sor, a nagyságrendileg 20-30 ezer Ft-os ki és beszerelési költséget ki fogja megfizetni. Vannak műhelyek, ahol ezt saját műhellyel ingyen megoldják, van, ahol egyszerűen csak kifizetik ezt az ügyfélnek, és sajnos vannak olyan cégek is, akik semmilyen garanciát nem vállalnak erre. Érdemes erre is rákérdezni, mielőtt letesszük a voksot egy kormánymű felújító cég mellett.
Kapok a felújítás mellé új porvédő gumiharangokat?
Kár lenne nem elkérni ezt a kiegészítőt, ami amúgy a legnagyobb százalékban felelős azért, hogy felújításra kényszerül a kormánymű. Természetesen ebben is vannak különféle árkategóriák, nem a legolcsóbbat érdemes belőle megvenni, szakadás esetén ugyanis a jóval kormányművet kockáztatjuk. A sérült gumiharang ugyanis beengedi a szennyeződéseket és megkezdődik a tömítések és a fogasléc újboni kopása.