Jobb, ha az olvasó az AM-ből ismeri meg a képeken látható autómentőket, mintha személyesen, kényszerűségből teszi ugyanezt. Nem azért, mert gond van velük, épp ellenkezőleg: nagyon is figyelemre méltó mindkettő. Csak hát saját „lábon” járni az igazi, nem pedig a másén, még ha azt segítségre tetemtették is.
Több vállalat együttműködésének köszönheti létrejöttét a két autómentő. Igaz, egyelőre csak vizsgázó mintapéldányok, amelyek egyúttal egy sorozat előfutárainak tekinthetők. Gondolom, az alapgépek ismerősek – az egyik egy Avia kisteherautó, a másik pedig egy Aro terepjárő. A felépítményük különleges – mindkettőt a svéd AB Bärgningskonsult gyártotta. A magyar „felek” többen vannak, róluk menet közben ejtünk szót.
Kezdjük az előzményekkel. Ezekről Szabó László, a nagyszénási Október 6. Mgtsz Gépkoop Leányvállalatának műszaki-fejlesztési igazgatója szolgál információkkal:
– A svéd cég képviselői voltak a kezdeményezők, ők kerestek meg minket, és ajánlatot tettek autómentők felépítményének kooperációs gyártására. Róluk azt kell elmondanom, hogy nevüket az általuk kifejlesztett-gyártott autómentő családot nemcsak Skandináviában, hanem sok más országban is ismerik. A speciális felépítménysorozat tagjait különféle teherbírású Mazda és Toyota gépkocsikra szerelik rá. A legkisebb a személygépkocsik, a legnagyobb a kamionok mentésére szolgál – a kettő között persze van jó néhány változat.
Ez a kettő, ami nálunk fut, a sorozat két legkisebb tagja. Megjegyzem, a legnagyobbat a Hungarocamion már évek óta használja, és ha jól tudom, elégedettek vele.
Szóval az ajánlat szerint az AB Bärgningskonsult átadná a gyártás dokumentációját és jogát a Gépkoopnak; a gyártás magyar anyagból a leányvállalat nagyszénási gépgyártó üzeme vállalná; az értékesítés pedig – itthon, Svédországban és harmadik piacokon – megegyezés szerint, a svéd partner közreműködésével történne.
Az a közös törekvésünk, hogy az együttműködés a család valamennyi tagjára kiterjedjen. Ilyen sorozat jellegű autómentő egyelőre nincs több, legalábbis Európában. Eddig is keresték minden tagját, és úgy véljük, hogy felvevőpiacban a jövőben sem lenne hiány. A svéd cég rendelkezésünkre bocsátott két felépítményt, ezeket minden további nélkül rá tudtuk tenni a két gépkocsira.
Az Aro egy személykocsi mentésére szolgál; 700-800 kg-ot tud emelni, így egy 1400-1600 kg önsúlyú autót képes elvinni. Az alapjármű némi alvázkorrekciót és rugóerősítést igényelt, valamint a vezetőfülke mögötti karosszériát a felépítményhez kellett idomítani. A felépítmény valamennyi mozgását hidraulika vezérli. Ha a mentésre szoruló autó valamelyik pár kereke futóképes, akkor vontatva szállítja az Aro. És úgy, hogy az egyik pár kerék a plató alól hátrafelé kihúzható emelőkeretre támaszkodik. A jármű hátán vendégkerék van, ha ezt hátra, a kocsi mögé lehajtják, akkor a mentő alkalmi utánfutójaként üzemel. Ha egy autó nem vontatható, akkor betolják alá a vendégkerekeket, és ezen már szállítható is a roncs. Kötélvezető keretek és csúszótalp segítségével még egy nagyon praktikus műveletre is képes: a járda mellett sűrűn parkoló kocsisorból merőlegesen kihúzza csörlővel a szállítandó autót.
Az Avia két személykocsit vagy egy személyautót és egy kis teherkocsit tud egyszerre szállítani. Platója teljes egészében gépesített: hidraulikus mozgatással hátrafelé lecsúsztatható, és így mint egy rámpára, csörlővel felhúzzák rá az egyik kocsit. Ezután a platót a kocsival együtt a helyére billentik. A másik kocsi egyik pár kereke az autómentő végén lévő emelőkeretre támaszkodik, és vontatva szállítják.
A próbaüzem június 15-én kezdődött, azt követően, hogy a szükséges közlekedésbiztonsági és munkavédelmi vizsgálatokat elvégezte a Transinnov, és úgynevezett félüzemi kísérletet, azaz féléves próbaüzemet írt elő. Az autómentőket a Volánspec Fuvarozó és Szolgáltató Vállalat Autómentő Szolgálata üzemelteti. Vezetője, Turi István a Gépkoop bemutatóján látta meg a kocsikat, és mindent elkövetett azért, hogy próbaüzemre hozzájuk kerüljenek.
– Mindjárt a bemutatón megtetszettek, hiszen merőben új műszaki megoldást hoznak a hagyományos kocsikhoz képest. Azoknál 50-60 kilós trepniket kell emelgetniük a kollégáknak ahhoz, hogy feltegyenek a platóra egy kocsit. A régi autómentők személyzete jó erőben kell legyen; az újaknál az a fontos, hogy bánni tudjanak a kocsival.
A fizikai munkát kiküszöbölik, a rakodási időt legalább a felére csökkentik.
Én bizony fantáziát látok bennük, ezért törekedtem arra, hogy kipróbálhassuk. Az alapgépek egyébként az Autóker tulajdonában vannak, a felépítmény a svédeké. Mi az alapgépet és a felépítményt összeházasító Gépkooppal között üzemeltetési szerződés alapján dolgozunk velük.
Szép Ferenc az Aviával már több tapasztalatot gyűjtött, míg Gál Tibor inkább csak ismerkedik az Aróval. A véleményük abban már így is megegyezik, hogy lényegesen könnyen a munkájuk a kocsikkal, egyedül és könnyedén tudnak velük dolgozni.
Szép Ferenc mondja: – A két kocsi felrakásával maximum tíz perc alatt minden fáradság nélkül elboldogulok. A csörlővel az árokból is ki tudom húzni a sérült autót, és ehhez sem kell segítség. Egyetlen észrevételem van csupán: a kezelőszerkezeteket inkább a jármű jobb oldalán kellene elhelyezni. Hiszen a padka felőli oldalon nagyobb biztonságban dolgozhatnánk.
Mi, akik használjuk, elégedettek vagyunk mindkét a két autómentővel. Akár fejér kesztyűben is dolgozhatnánk velük, és ebben egy csepp túlzás sincs.
– ZSK –
A szerző felvételei
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!