“Foam hetes, foam nyolcas, szerre!” – szólal meg a hangszóró, nem sokkal a hivatalos átadás előtti pillanatokban. A két harmadik generációs Panther tűzoltó ekkor kigördül a sajtótájékoztató idejére lezárt Bravo gurulóútra, hogy aztán aktív vízágyúkkal köszöntsék legújabb testvérüket, a Foam-9-es lajtstromszámú, negyedik generációs Panthert.
A Rosenbauer cég és a budapesti légikikötő hosszú kapcsolatra tekint vissza, 1984-ben érkezett az első – még első generációs – Panther hazánkba, és a jövőben is ilyenek szolgálnak majd Ferihegyen. A Repülőtéri Tűzoltóság járművein és homlokzatán látható jelvényen egyébként a Foam-5-ös Panther látható, még vörös fényezéssel. Visszatérve a légikikötőre, folyamatosan bővül az utasforgalom, az idei 13 millió utas és 100 000 repülés rekord eredmény lesz, terv szerint halad a 2-es terminál bővítése, jövőre a teherforgalmat lebonyolító rész fejlesztését kezdik meg. A tűzoltóságnak is lépést kell tartania ezzel a fejlődéssel, tervszerű amortizáció miatt került a legújabb Panther a kötelékbe.
A legfontosabb újdonság az eddigiekhez képest, hogy a vízágyúját egy 16 méteres karon helyezték el, így a legújabb széles törzsű repülőgépek mindkét oldalát képes oltani, ha arra kerülne sor. A szivattyú 9000 liter/perces teljesítménnyel képes dolgozni, tehát elég gyorsan képes kiüríteni a fedélzeten lévő 12 köbméteres víz és 1,5 köbméteres habtartályt.
Szükség esetén 10 másodperc alatt gyorsul 80 km/h-ra a negyedik generációs Panther, a csúcs 100 km/h, kanyarban automatikusan korlátozza a teljesítményt (720 LE a csúcs) az elektronika a stabilitás megőrzése érdekében. A hatkerékhajtású, 3 méter széles jármű akár nyílegyenesen, a füvön keresztül is képes elérni a célját, nincs az aszfalthoz kötve. A ferihegyi Pantherek vezetői pár évente speciális képzésen vesznek részt Lipcsében, mert másként kell vezetni ezt, mint bármely más tűzoltóautót. Arról nem is beszélve, hogy a jármű értéke 250 millió Ft…
Az új Panther érkezésével egy időben hivatalosan is üzembe helyezték a repülőtéri tűzoltók új hírközpontját, ami a nyolcvanas években kiépített rendszert váltotta ki. A 77 millió Ft-os befektetéssel többek között monitorfalat alakítottak ki, amelyen az ügyeletesek a repülőtér gurulótereit tarthatják figyelemmel, így az esetleges baj bekövetkezte után, de még a segélyhívások beérkezése előtt tudják riasztani a mentőegységeket. Éjjel-nappal 16 tűzoltó van állandóan szolgálatban Ferihegyen, akik a gyorsbeavatkozó brigádot jelentik – riasztás után két perccel már a közeli „kinti” tűzoltóságokról is megindul a segítség a repülőtérre.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!