– Amíg az ember megszokja az autót, az körülbelül egy hét. Ahhoz viszont, hogy megismerkedjen vele, el tudjon indulni, haladni az úton, az körülbelül fél óra. Minden ugyanúgy van egyébként belül, ahogy egy európai autóban megszoktuk, csak, ha váltani szeretnénk, akkor nem a jobb, hanem a bal oldalon kell keresni a váltót – kezdte Varga Gábor. – Az üzembe helyezés sem ördöngösség. A szokásos folyamat zajlik le, ugyanaz történik, mint egy másik európai országból behozott autónál. Annyi a különbség, hogy az első lámpák foncsorait le kell cserélni, mert a fordított helyzet miatt a fénycsóva hosszabb oldala az út széle helyett annak közepét világítja meg. Ezenkívül, ha hátsó ködlámpa csak az egyik oldalon van, akkor azt a részt is cserélni kell.
– A rendőrségi ellenőrzésnél sincs gond, mivel jobbkormányos autónál is ugyanazokat ellenőrzik, mint egy balkormányosnál. Ha minden rendben, akkor nem lehet gond. Az eredményezhet érdekes helyzetet, ha a rendőr nem veszi észre, hogy a vezető az autó másik oldalán ül, de ezen legfeljebb nevet az ember – mesélte tovább. – Amit viszont fontos kiemelni, hogy sokkal több türelem szükséges egy ilyen kocsihoz, hiszen a magyar utakon az autóhoz képest fordított közlekedés zajlik, így például egy előzés csak akkor kivitelezhető, ha átlátunk az előttünk lévő felett vagy épp’ egy olyan kanyarban haladunk, amit előzésnél is belátunk.
– Érdemes még megemlíteni, hogy van egy előnye, ami egyben hátránya is a jobbkormányos járműnek. Ez pedig az ára. Ha összehasonlítjuk, akkor töredék áron lehet vásárolni egy jobbkormányos autót a balkormányoshoz képest. Ez az előny egyben hátrány is: itthon ugyanis senki sem fogja megvenni, vagy ha igen, csak kifejezetten alacsony árat ajánl a jobbkormányos autóért – hívta fel a figyelmet Varga Gábor.

A kép illusztráció

Számadatok
A legnagyobb használtautó-portál adatai alapján az eladásra kínált személyautók töredéke jobbkormányos. Ha az ott szereplő adatokat vetítjük az utakra, akkor az országban utazgatva körülbelül háromszáz autóból egy jobbkormányossal találkoznánk. Békés megyében picit gyakrabban, itt nagyságrendileg kettőszázötven autóból egynél lenne a kormány a másik oldalon. Ugyanezen elv alapján a megyeszékhelyen viszont csak minden hatszázadik autó lenne jobbkormányos.

Előzésnél segítség
Előzésnél megoldást jelenthet a bal oldali tükörre felszerelt póttükör vagy a tükörbe szerelt kamera belső képernyővel. Ezek a szembejövő forgalmat mutatják a vezetőnek. A tapasztalatok szerint azonban a tükör sokkal jobb megoldás, mint a kamera. Előbbi éjszaka is látható, és a távolságérzet is sokkal jobb – nem mellesleg egyszerűbb és jóval olcsóbb a kameránál. Megoldás lehet még, ha egy megbízható személy ül az anyósülésen és jelzi az előzésre alkalmas helyzetet.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!