Az 1963-as Frankfurti Autószalonon leplezték le a 356-ost váltó új Porsche sportkocsit, a házon belüli versenyt nem Erwin Komenda, hanem Ferdinand Alexander Porsche terve nyerte, így azt mutatták be 901-es néven. A nagy ünneplésbe csak kicsit rondított bele a Peugeot, amely levédte a háromjegyű számoknál középen lévő 0-át magának, így a 911-es név mellett döntöttek a svábok. Az ok prózai: a 901-es név miatt elég 1-es karakterük volt ahhoz, hogy átragasszák a már legyártott autókon a nevet…
Ugorjunk előre az időben 2017. május 11-re, amikor ünnepélyes keretek között hivatalosan is legördült a gyártósorról a jubileumi, egymilliomodik példány. A zuffenhauseni üzemben egy percre se állt le a munka, alig fél óra alatt lezavarták a hivatalos részt. Jöttek az ilyenkor szokásos beszédek, majd Dr. Wolfgang Porsche is befutott, végül az autó is megérkezett.
Rövid fényképezkedés után már terelték is ki az újságírókat a gyárból; később egy gyors látogatás idejéig lehetett visszatérni oda. Épp most modernizálják az üzemet, ahol már most is túlnyomórészt robottargoncák viszik az alkatrészeket. Nem lesz teljes az automatizálás, például csak ajtóból 20 000 féle (!) van (színek, kárpitok, felszereltségek, hangszórók…), nincs még olyan ipari robot, ami minden részletre oda tud figyelni. Ugyanakkor például a házasításnál, tehát a hajtáslánc és a karosszéria egyesítését végző résznél már ott voltak a padlón az új gépsor körvonalai.
Történelmi a jubileumi Carrera S megjelenése, a valaha gyártott harmadik ügyfélautó, Ferdinand Alexander Porsche személyes 911-esét idézték fel a zöld színnel, a fabetétekkel és -kormánnyal, valamint a pepita üléskárpittal. Különleges építésről nincs szó, a Porsche Exclusive programban dolgozó szakembereknek nem okoz nehézséget ennél vadabb összeállítás sem. Nem fog sokat pihenni az ünnepi 911-es, a különböző rendezvények mellett világszerte versenypályákon is hajtanak majd vele, csak ezt követően kerül be a gyári gyűjteménybe.
A Porschénál azt mondják, az utolsó autó, amelyet még az ember (is?) vezet majd, egy 911-es lesz. A hajtással kapcsolatban nem kívánnak találgatni, de muszáj megjegyezni, hogy per pillanat még nem életképes a hibrid technológia a 911-esben. Utóbbi miatt kérték a mérnökök a nagy tengelytávolságot, ami olyan sok fejtörést okozott Varga Péternek, azonban nemrég lemondtak róla. Még nem jött el az ideje…
Öles léptek
Zalaegerszegen született a Porsche formatervező stúdióját, mintegy 200 embert, és ezen belül a külső megjelenésért felelős részt irányító Varga Péter. A Profzheimi Egyetemen tanulta ki a formatervezői szakmát, ezt követően került gyakornokként a Porschéhoz, ahol aztán gyorsan haladt felfelé a ranglétrán. Úttörő munkája az első generációs Panamera Turbo lökhárítója volt, első, teljes egészében saját autója pedig az aktuális 911-es. Ennél a legnagyobb kihívást a korábbinál nagyobb tengelytáv jelentette, amit többek között az általa kitalált új hátsó, a lámpák feletti karaktervonallal oldott meg. Kedvence a legújabb – publikus – autója, az új Panamera, amelyről más formatervezők is elismeréssel nyilatkoztak. A munkájában a legnagyobb kihívást a dolgozók menedzselése jelenti, akik nemcsak szivacslabdákkal lövöldöznek egymásra, de repülő drónokkal is szoktak szórakozni – mindezt munka címszóval, ez is része a kreatív alkotó folyamatnak.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!