Módunkban állt bekapcsolódni a KERMI-vizsgálat egy rövid szakaszába, így hát kihasználva az alkalmat, szereztünk néhány tapasztalatot, készítettünk néhány fotót. A ZAZ-966, vagyis a Zaporozsec iránt igen élénk nálunk az érdeklődés, és sokan remélik, hogy ha forgalomba kerül, akkor egy olcsó kiskocsiként növeli a választékot. Ezt a modellt ugyanis 1,2 literes motorja ellenére kiskocsinak nevezhetjük, mind utasterét, mind csomagtartóját, mind önsúlyát tekintve. Nyilván tervezői, valamint gyártói is kiskocsinak szánták. Ne tekintsük ellentmondásnak a viszonylag nagy hengerűrtartalmat (1196 cm3) és az ehhez tartozó 43, illetve 45 SAE lóerőt. Ez arra mutat, hogy a konstruktőrök egy robusztus kiskocsit képzeltek el, amelynek alacsony fordulatú, tartós motorja van. (Megemlítjük, hogy az 1500-as, vagy 1,5 literes, 4000 fordulatú Volkswagen-motor mindössze 44 lóerőt ad. A másik véglet, amikor 1,2 literes motorból 6000-es fordulatnál 60 lóerőt „szednek ki”, mint például a Simca 1100-LS típusnál.)


Nem is keveselljük a ZAZ-966 teljesítményét, mert az egész kocsi jellege azt tükrözi, hogy alkotói más vonatkozásban sem törekedtek a maximális lehetőségek kihasználására. Akik tehét célszerűen, jellegének megfelelően használják ezt a kocsit, bizonyára még a hegyek közötti rossz utakon is becsülni tudják sajátos előnyeit. Sajnos, azt, hogy mikortól és milyen áron lehet nálunk venni egy ilyen Zaporozsec kocsit, még mindig nem tudjuk…

L.Gy.
Almássy Tibor felvételei

Azt tapasztaltuk, hogy ez a kocsiforma határozottan tetszik az embereknek, és ha a Zaporoszec forintára kedvező lesz, sokak autózási gondját tudja megoldani ez a kétajtós, négy személynek helyet adó modell. Különösen olyan utazások esetén, amikor nem kell terebélyes csomagokat szállítani, mert a kocsi orrában levő pótkerék, az akkumulátor és a fűtőberendezés mellett bizony nem túl sok hely jut a pakkok számára. A stabilitás érdekében viszont – mint a legtöbb hasonló építésű típusnál – jó, hogy a kocsi elejére is jut terhelés
Külön említjük és mutatjuk ezt a fűtőberendezést, amely a kocsi csomagtartója és az utastér közötti lemezfalon kap helyet. Benzinfogyasztása: 0,28 -0,33 liter/óra
Rajzok és képek a négyhengeres, léghűtéses, felülszelepelt V-motorról. Talán az ábrák is mutatják – mint ahogy magunk is kipróbáltuk: – mindenhez könnyen lehet hozzáférni

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!