A napokban kaptam egy elektronikus levelet, amely egy konferenciára invitált Budapestre. Adódott a kérdés, hogy hogyan jussak el és milyen költségekbe fog kerülni a fővárosba jutás. Valamint mennyi időt kell majd utazással töltenem, hogy esetleg még egy pici városnézés is beleférjen. Akkor jöjjön egy kis matek!
Személyautóval: vegyünk példának egy viszonylag alacsony fogyasztású autót átlagosan hét literes fogyasztással. Így a összesen a 420 kilométer üzemanyagköltsége benzines autó esetén 10 290 forint, dízel üzemű autó esetén ugyanezzel a fogyasztással számolva 10 143 forint. Ehhez még jöhet esetlegesen útdíj, ha fizetős utat választunk, és a parkolás díjával is számolnunk kell majd, ami óránként 175 forinttól 525 forintig terjed a parkolózónáktól függően. A menetidő akadálymentes haladás esetén három-három és fél óra a tapasztalatok szerint.
Vonattal: egy retúr teljesárú jegy pótjeggyel másodosztályon 7770, első osztályon pótjegyekkel 9470 forint. A menetidő kettő és fél óra egy irányban. Ebben az esetben számolnunk kell még a fővárosi tömegközlekedés költségeivel. Előny, hogy nem kell a közlekedésre figyelni, sem a parkolóhelyek miatt aggódni.
Busszal: a retúr teljesárú jegy 7380 forintba kerül. A menetidő három óra negyven perc, a busztársaság menetrendje szerint egy irányban. Itt is számolnunk kell még a fővárosi tömegközlekedéssel, viszont ebben az esetben sem kell a parkolással vesződni.
Telekocsival: ebben az esetben viszonylag nagyok a különbségek, a teljes útra 5000 forinttól nyolcezerig is lehet találni üres helyeket az éppen autójukat és így költségeiket is megosztó autósoknál.
Összegezve a költségek elemzését, egy felnőtt utazása esetén – csak az útiköltséget figyelembe véve az telekocsi szolgáltatással juthatunk el a legolcsóbban fővárosba. A költség szempontjából a következő a buszjárat, majd a leggyorsabb és kiszámítható, kényelmes megoldás a vonat. Végül személyautóval kerül a legtöbbe eljutni egy személynek a fővárosba, ha csak meg nem osztjuk a szabad helyeket az autónkban, így csökkentve az utazásunk költségeit.
Mi az a telekocsi?
A telekocsi egy autónak a vezető és egy vagy több utas általi közös használatát jelenti, általában ingázásra használják. A közös gépjárműhasználatra vonatkozó intézkedések és rendszerek különböző mértékben formalizáltak és szabályozottak. Telekocsi projektek szervezett formában az 1970-es évek közepe táján voltak jellemzőek.
A telekocsi csökkenti az ismétlődő vagy hosszú távú közlekedés költségeit, a tagok megosztják a bérleti díjat, vagy fizetnek a fő gépkocsi-tulajdonosnak. Egyes országok bevezették a magas kihasználtságú járműsávokat, hogy ösztönözzék a telekocsi és a tömegközlekedés használatát a forgalmi torlódások elkerülésének érdekében.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!