Hogy melyik a legkívánatosabb 7-es BMW? Ha eltekintünk a hamarosan piacra kerülő V12-es M760Li-től, alighanem a 750Li változat a befutó. A ma elérhető egyik legjobb hajtáslánc dolgozik az alaphelyzetben 34 milliós árcédulájú modellben, 4,4 literes, V8-as, biturbójával végtelen erőt s egyben harmóniát áraszt. Bár a dízelek már a luxuskategóriában is helyet követelnek maguknak, de amikor megnyomjuk az indítógombot és távolinak tűnő morajlással életre kel a V8-as, azért még a megszállott gázolajosok is felsóhajtanak, hogy ilyen produkcióra bizony csak egy nagy benzines képes. Hatalmas kontrasztot képvisel ezzel szemben a zöld rendszámos 40e, mely egészen más koncepció jegyében született. Ennek a modellnek a takarékosság van a zászlajára tűzve, hiszen egy konnektoros hibridről van szó, amelynek motorterében szinte elvesző, 2,0 literes benzinmotort és egy villanymotort találunk – utóbbival a gyári értékek szerint 44 kilométert is képes megtenni két töltés között a vegyes hajtású 7-es.

A márka tipikus jegyeit tálalja a legmodernebb és legigényesebb kivitelezésben. Fotó: Hilbert Péter

Tulajdonképpen az a furcsa helyzet, hogy az 50i technikai értelemben egészen konvencionálisnak tűnik a 40e mellett. Pont az a legjobb a V8-as verzióban, hogy „műértő” és tehetős kuncsaftoknak készül, akik pár literes fogyasztáselőny miatt sosem mondanának le a nyolc hengerről, a bársonyos járásról és persze a nagy benzinmotor presztízséről. A 450 lóerős csúcsteljesítménnyel meg úgy gyorsul a 7-es, mintha nem is egy hatalmas luxusautó lenne, 4,5 másodperces sprintidejével mindössze három tizeddel éri el lassabban a 100-as tempót, mint az 560 lovas M6 Coupé. Beszédes adat, de ennél sokkal hatásosabb, amikor a 4000-es fordulat felett szépen kiereszti a hangját a V8-as.

Az L változat 14 centivel nyújtott tengelytávolsága nagyon is érezhető. Az anyósülés gombnyomásra előretolható

Ráadásul az xDrive hajtás miatt még a legdurvább sprint esetében sincs tapadáshiány: kanyarból kifelé lenyomjuk a gázt, maximum a gumik felől hallunk egy kis nyikkanást, a kormányon sem érezni, hogy most éppen 650 Nm-t kell az aszfaltra vinni. Bármennyire is abszurdnak hangzik, de a maga nemében nem is annyira pazarló a 750Li xDrive, vegyes használatban, az erőtartalék kiaknázásával sem kér többet 12-13 liternél 100 kilométerenként, ami egy több mint ötméteres, V8-as benzines, összkerékhajtású autótól tisztességes érték.

A tévé távirányítóval, a klíma a beépített tablettel vezérelhető

S ehhez képest mit tud a 740e? Először is kezdjük azzal, hogy ha nem töltögetjük (4,5 óra 240 V-os hálózatról), hanem hagyományos hibridként használjuk, az esetben 9 liter körüli fogyasztással kalkulálhatunk. Ez önmagában nem rossz, hiszen mégiscsak egy 326 lóerő rendszerteljesítményű luxusautóról van szó, de a mindössze 46 literes tank és a szerény hatótáv mutatja, ezt a modellt arra találták ki, hogy minél gyakrabban éljen a felhasználó a tisztán elektromos hajtás előnyeivel. Az akkumulátor 9,2 kWh-os kapacitása elég ahhoz, hogy a 95 lóerős villanymotor MAX e-DRIVE üzemmódba kapcsolva akár 140 km/órás sebességre gyorsítsa az autót anélkül, hogy a benzinmotor beindulna. Ilyenkor drasztikusan csökken a hatótáv, amely a gyakorlatban 30-35 kilométer. Ezt persze jelentősen befolyásolják a hőmérséklet és a bekapcsolt fogyasztók, például mínusz 10 fokos hidegben, a páramentesítés miatt klímázva és hátsó ablakfűtést használva alig tud többet 20 kilométernél.

Szenzációs: az érintőképernyős kulcs jóvoltából távvezérléssel is beparkolhatunk a garázsunkba

A BMW többi „e” modelljéhez hasonlóan itt is tartalékolhatjuk az energiát, a Battery Control funkció minden körülmények között fenntartja a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintjét, miközben teljes terheléssel működteti a benzinmotort, a vezető 30 és 100% között bármilyen töltöttségi értéket megjelölhet, amelyet a rendszer az utazás egy későbbi szakaszában, tisztán elektromos meghajtásra használ fel. Azonban ha nincs feltöltve az akku, a villanymotor épphogy csak meglódítja az autót és már rögtön bekapcsolódik a hajtásba a benzines. A turbómotor csak kis késlekedéssel kel életre, ami egyértelműen csökkenti az autó agilitását. Ha lenyomjuk a gázpedált, ez is nagyot lép (0-100 km/h: 5,4 s), de nincs meg az a közvetlenség, mint a V8-asnál. Pedig a BMW többek között azért is döntött a nyolcfokozatú váltóba integrált villanymotor mellett, hogy mint a „normál” hajtásúaknál, itt is meglegyen a vezetési élményhez hozzátartozó kapcsolásérzet (a Lexus e-CVT-jét pont ezért éri kritika).

A vezethetőség tekintetében most a 7-es BMW a mérce a kategóriában – a hibrid is ugyanolyan agilis, mint a többi változat

Ha már a vezetési élménynél tartunk, a hibrid ugyanolyan semlegesen fordul, mint a V8-as, ami igazából nem is meglepő, hiszen a 740e ha kicsivel is, de könnyebb nála. Mindkettőre érvényes, hogy egyszerre szuperkomfortos a 7-es, miközben nagyon gyors irányváltásokra képes (a BMW a 7-essel vezette be a kategóriában a négykerékkormányzást, mostanra a Porsche is felzárkózott a Panamerával). Még a keresztbordákat is annyira szépen vasalja ki a légrugós rendszer, hogy szinte teljesen észrevétlenek maradnak az úthibák!

A jobb oldali műszer mutatja, mennyire nyomhatjuk a gázpedált anélkül, hogy a benzinmotor beindulna. Programozható előfűtéssel rendelkezik a 740e, ez persze csak feltöltött akkuval lehetséges

Lehetne ragozni, hogy milyen összeszerelési minőséget és kényelemszintet hoz ez a két autó, de igazság szerint ez önmagában kevés lenne például egy Mercedes S-osztállyal szemben. A BMW – már csak frissessége okán is – inkább technikai megoldásaival kápráztatja el a tulajdonost. Legyen szó a távirányítóról vezérelhető parkolásról, az akár 600 méterre világító lézerfényszórókról, vagy a gesztusvezérlésről, az új 7-esbe gyakorlatilag mindent belesűrítettek. A mozgó cégérnek tekinthető modellek esetében bármelyik motorváltozat mellett döntünk, nagyot hibázni nem lehet. Városi közlekedésre a hibrid, autópályázásra a dízel, rajongásra pedig egy öblös benzines a legjobb. Mint a szegmens összes modelljénél, a BMW-nél is nagy árlépcsőket találunk az egyes motorváltozatok között. Az alap 3,0 literes dízelhez képest közel 3 millióval többet kérnek a hibridért, míg a 750Li xDrive felára már nyolcmilliós pluszt mutat.

Előre beállítható a töltési időtartam. 95 literrel kisebb a 740e csomagtartója, mint a többi 7-esé

740e iPerformance
Tetszett
• elektromos hatótáv
• komfort
• technikai színvonal

Nem tetszett
• indítózási hang
• kicsi üzemanyagtank
• szűkös csomagtartó

750Li xDrive
Tetszett
• döbbenetes erő
• V8-as hang
• hatalmas lábtér
• komfort
• technikai színvonal
Nem tetszett
• méregdrága

Az 50i és a 40e modellek esetében is választható összkerékhajtás, ami a nagy nyomaték miatt nem csak télen lehet hasznos

Összegzés
A 7-es BMW a mai autógyártás csúcsát képviseli. Döbbenetes extrákat vonultat fel, miközben számos, a kategóriában egyedülálló megoldás (Carbon Core) felel azért, hogy a volán mögött is a maximális élményt nyújtsa. A 740e-bol hibridsége ellenére sem veszik ki a lélek, de a V8-as benzines minden szempontból igazi ínyencfalat, amelynek nemcsak nyers erejét, hanem harmóniáját sem közelítheti meg zöld rendszámos modell.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!