A tavalyi 23. számunkban írtunk arról, hogy mennyire lenyűgöztek bennünket a Párizsi Autószalonon látott miniautók. Sem előtte, sem utána egy ideig – a televízióban látott riportig – nem tudtunk arról, hogy nálunk is szó van minijármű gyártásáról. Az történt ugyanis, hogy a Hódgép elkészítette francia rendelésre azon kisautók prototípusait, amelyeket azóta már tesztel a külföldi partner. Az érdekes előzményekről beszélgettünk a Hódgép fejlesztő és tervező leányvállalat igazgatójával, dr. László Jenővel és műszaki vezetőjével, Pelyva Józseffel.

Az első futómű és a meghajtórész

A kisautó készítése Franciaországban dolgozó külkereskedő ötlete aki látván az ottani sikereket és ismervén a magyar szakemberek alkotókészségét, fantáziát látott az itthoni gyártásban. Hogy miért a Hódgép lett a kiszemelt vállalat, arra egyértelműen a repülőtéri vontatók sikere volt a magyarázat. A Pouli 4 – a pulikutya franciául is puli – tervezéséhez tavaly július 23-án fogtak hozzá; kezdetben ketten, majd később 23-an. Először fából és keménypapírból készül el a jármű. Formájának megálmodója Szolár Tibor ipari formatervező volt. A zsűrizés után a kísérleti gyártás dokumentációinak az elkészítése volt a soron levő feladat. Az úgynevezett ősminta – karosszéria elemek – gyártásakor nem volt szabad hibázni. Az elemek különben a balatonfüredi hajógyár műanyag üzemében készültek. Ekkor már az idő rövidsége miatt a gyártás és tervezés párhuzamosan haladt. Az első kocsi, a tervezés megkezdése után, négy hónap alatt készült el; bámulatos gyorsasággal, ami a hazai szakembergárda munkáját dicséri. Majd december elején követte az elsőt még további kettő.

A rugalmas bevonatú kormánykerék, valamint a szerelvényfal

A beszélgetés során megtudtuk, hogy az autók a francia előírások alapján készültek, amelyek tavaly május óta vannak érvényben. Szigorú meghatározás van például a méretre és a tömegre. A kocsi területe nem lehet több 3,5 négyzetméternél, tömege 350 kg-nál, a motorja benzines változatban 50 köbcentinél, dízel változatban az erőforrás 4 kW-nál nagyobb teljesítményű. A jármű maximális sebessége csak 45 km/ó lehet, és kötelező a biztonsági öv használata. Ezek a jogosítvány nélküli vezetés kritériumai. (Franciaországban létezik a miniautók körében egy nagyobb kategória is, ahol 9,6 kW (13 LE) teljesítményű a motor, és a maximális végsebesség 75 km/ó. Ennek a vezetéséhez viszont – az ottani elnevezés szerint – A 4-es jogosítvány szükséges.)

A Pouli 4-re visszatérve elmondjuk, hogy a motor japán, a többi fődarab pedig olasz. Ami a hazai kilátásokat illeti: még akkor is kár volna mellőzni a gyátását, ha éppenséggel a francia üzlet kudarcba fullad. A motor kivételével – a tervezők szavait idézve – minden alkatrésze itthon előállítható lenne. Az ilyen miniautóknak szerintünk nagy jövője, elfogadható áron pedig vásárlója is lenne. Most pedig rátérünk a jármű részletes ismertetésére.

A Pouli 4 speciális, városi közlekedésre kialakított jármű, amellyel 20 km-es körzeten belül érdemes és gazdaságos közlekedni. Kiváló manőverezési képességű és minimális parkolóhelyre van szüksége. A kisautó kialakításakor azt vették figyelembe, hogy két személy közlekedésén túlmenően bevásárlásra és különböző szolgáltatásokra legyen alkalmas, például csomag, levél, távirat kihordás, szerviz szolgáltatás.
Méretei: hosszúság 2460 mm, szélesség 1400 mm, magasság 1390 mm, nyomtáv elöl 1170 mm, hátul 1220 mm, tengelytáv 1570 mm. Tömege (üzemképes állapotban) 350 kg, terhelhetősége 200 kg. Sebessége: 45 km/ó. Fordulási körátmérő: max. 3 m. Alváz: hegesztett négyzet- és téglalap-szelvényű acélidom, amelyre jellemző a nagy szilárdság és viszonylag kis tömeg, továbbá lehetővé teszi a zárt karosszérián túlmenően más felépítmények hordozását is. Az alváz kialakítása lehetővé teszi, hogy a motortartó váz megváltoztatásával nagyobb (9,6 kW) teljesítményű erőforrás is beszerelhető legyen.
Futómű és erőátvitel: független a kerékfelfüggesztés, a lengéscsillapítás rugóstagokkal történik. Elsőkerék-meghajtású, amely révén a jármű jó menettulajdonságokkal rendelkezik. A sebesség fokozatmentes, a hajtást a beépített 3 fokozatú irányváltó differenciál hajtóművön keresztül ékszíjhajtású variátor végzi.
Kerékméret: 400X10. Fékrendszer: kétkörös hidraulikus tárcsafék (a kézifék a hátsó kerekekre hat). Az erőforrás kisfogyasztású dízelmotor, típusa: YANMAR L 60 (léghűtéses, négyütemű). Teljesítmény: 4 kW (5.5 LE) 3600 f/perc. Lökettérfogat: 273 cm3. Üzemanyagtartály: 12 literes. Üzemanyag-fogyasztás: 1,33 liter/óra (2-3 l/100 km).


Kormányszerkezet: fogasléces kormánymű, biztonsági kormányoszloppal, rugalmas bevonatú kormánykerékkel.
Felépítmény: acéllemezzel kombinált üvegszál erősítésű, anyagában színezett poliészter, amely esztétikus megjelenésű, jól karbantartható. A belső felület kárpitozott, ill. padlószőnyeggel borított. Az első szélvédő 3 rétegű ragasztott, amelynek üzem közbeni tisztítása mosó- és törlőberendezéssel történik. A szélvédő belülről páramentesített. A jelenlegi karosszéria-kialakítás speciális fűtőkészülék pótlólagos elhelyezését és üzemeltetését teszi lehetővé. A jármű tetején elhelyezett napfénytető kiváló átszellőzést biztosít.

A kisautó, funkciójának megfelelően háromajtós kivitelben készült. A lehúzható ablakos oldalajtók kényelmes ki- és beszállást tesznek lehetővé. Az utastér tágas és kényelmes. Az ülések hosszirányban állíthatók. A jobboldali ülés a csomagtér növelhetősége érdekében eltávolítható. A csomagtér űrtartalma 300 dm3, amelyhez gázrugó kitámasztású nagyméretű ajtó nyitásával lehet hozzáférni.

A Pouli 4 hátsó futóműve

Elektromos berendezés: generátor 12 V, 180 W. Indítómotor: 12 V, 0,8 kW. Akkumulátor: 12 V, 50 Ah. Világítás: 2 aszimmetrikus fényszóró (táv- és tompított fény), mellső, hátsó helyzet- és irányjelzők, féklámpa, tolatólámpa, belső világítás.
Tartozékok: külső és belső tükör, pótkerék, gépkocsiemelő, szerszámkészlet, autórádió magnetofonnal, hangszórókkal, elakadásjelző háromszög, mentődoboz.

(Lovász)
Favics Péter és Szabó Mihály felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!