A Varga Gyula kocsigyár 1894-ben indult, majd 1926-ban lett Varga Gyula Autókarosszéria- és Kocsigyár, 1938-ban pedig a Mecsek Garázs nevet vette fel. Sokáig negyedszáz munkással a Hal-tér mellett (Rákóczi út 43.) működött, majd legtovább a Zsolnay-szobor felé tartó villamos kitérőjénél a Rákóczi út 34. alatt volt a telephelye (a mai Táblabíróság nagyjából erre a telekre épült). Végül az államosítás okozta a vállalkozás pusztulását 1949 utolsó napján.

varga1varga1b
A gyár alapító id. Varga Gyuláról tudni kell, hogy ő állíttatta fel Pécs első benzinkútját is 1926-ban, s kocsiüzeme gyárszerű méretével egyedülálló volt. A cég első nagy sikere, hogy az első világháború előtt a hazai posta egyik legnagyobb országos beszállítója volt. Később pedig Szombathelytől a Duna-Tisza közéig a fiú, ifj. Varga Gyula buszkarosszériáival indult be a városi, valamint a városközi tömegközlekedés. Pécs buszait a két háború közt javarészt ugyancsak ő gyártotta, s látta el omnibuszokkal, mentőkocsikkal, személy- és kisteherautókkal Dél-Dunántúl településeinek döntő többségét.

Idősebb Varga Gyula és neje
Idősebb Varga Gyula és neje

A kocsigyár emlékét a Varga család harmadik generációjából most dr. Varga Csaba levéltári és sajtókutatások, családnál őrzött fotók és dokumentumok alapján DVD-melléklettel könyvben is megjelentette, s igazi helytörténeti kuriózum lett a „Varga Gyula Autókarosszéria- és Kocsigyár – Motorizáció Pécsett, a XX. század első felében – egy családi vállalkozás tükrében” című kiadvány.

Pécsett készült busz közlekedett annak idején Mohácson is
Pécsett készült busz közlekedett annak idején Mohácson is

varga3b
A gyáralapító Varga Gyula egyébként nem csak a földön, a levegőben is nagyot alkotott. A dél-dunántúli repüléstörténetnek meghatározó alakja volt, fontos szerepet töltött be a pécsi motoros repülés hőskorában, a harctéri műveletekben a Délvidéken és a szovjet fronton. Ifj. Varga Gyula pedig főhadnagyként szerelt le folyamatos repülős harctéri szolgálat, többszöri kényszerleszállás és túlélt zuhanás után.

A harmadik generációs Varga-gyerekek ugyancsak ismert személyek napjainkban, Gyula (1938) radiológus, megyei főorvos is volt, Levente (1939) szintén orvos, s egész aktív létében a Pécsi Gyermekkórház belgyógyászatának fertőző osztályán munkálkodott, jelenleg Szigetvárott iskolaorvos. Csaba (1941) pedig Pécsett szerzett jogi diplomát és az MTA Széchenyi-díjjal elismert jogbölcsész kutatója, az ELTE, majd a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professzora.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!