Mind a pince-, mind a löszfal problémák tekintetében erőteljesen érintett Paks, a város területén közel kétezer pince létezéséről tudnak, az omlás veszélyével fenyegető magaslatok hossza huszonhét kilométer. Solymos Attila építész, aki huszonöt éve foglalkozik Pakson löszfal- és pinceveszély elhárítással, azt mondja, a ’80-as években indult egy központi program, annak nyomán Pakson feltérképezték ezeket a veszélyforrásokat.  Az adatokat folyamatosan aktualizálják, a helyi építési szabályzatba is belefoglalták. Solymos Attila szavai szerint Paks példaértékűen jár el ezen a téren, lehetőségeihez mérten saját erőből, pályázati forrásokból védműveket épít. Komoly támfal készült a Deák illetve Rókus utcákban, Pakson, valamint Dunakömlődön a Csárda és Sánchegy utcákban és a temetőknél. Kisebb léptékű beruházások lakossági igényekre válaszolva idén is készültek, készülnek például a Kodály Zoltán és a Május 1. utcában, valamint a dunakömlődi Csokonai utcában.
teolpaks2
Habár ilyen váratlan helyzetekben mindenki az önkormányzatnál kopogtat elsőként, annak vajmi kevés köze van a hétfőn történt löszfal-omláshoz, a törvény szerint ugyanis a tulajdonos kötelessége megszüntetni az omlásveszélyt. Az a földterület, ami megcsúszott hétfőn magántulajdonban van. Természetesen – hangsúlyozta Süli János polgármester – az önkormányzat a közterület, jelen esetben a közút védelme és a járókelők biztonsága érdekében segít a megoldást megkeresni. Az eset kapcsán Solymos Attila elmondta, hogy az utóbbi 5-6 évben négy-öt hasonló eset történt. A löszfal, mint kifejtette alapvetően omlásveszélyes, a mostani időjárás ezt megsokszorozza. Egy-másfél hónapon keresztül, amíg jelentősebb fagyok várhatóak, lehet számítani hasonló esetekre, különösen azért, mert nem a legfelső réteg csúszott meg, így vannak „csüngő”, alátámasztás nélküli tömbök is.  Nem jó megoldás, ha bármiféle műtárggyal megtámasztják és az sem, ha az löszfal lábához tesznek betonelmeket. Véleménye szerint a legjobb, ráadásul leggyorsabb és legolcsóbb megoldás, ha biztonságos rézsüt alakítanak ki, azaz alpintechnikai módszerekkel „leművelik” a falat, vagyis az instabil részeket lebontják.

A megfagyott víz feszítette szét a falat
A 6-os út 107-es kilométerénél december 20-án a reggeli órákban omlott le a löszfal és mintegy százméteres szakaszon agyagos lösz borította el az úttestet. Baleset nem történt, a mintegy két kilométer hosszú, 30-40 méter magas szakasz lakóépületet vagy önkormányzati ingatlant nem veszélyeztet. A Magyar Közút az esetet követően úgy tájékoztatott, hogy a terület tulajdonosát felszólították a kárelhárításra. Az érintett szakaszon félpályás forgalomkorlátozást vezettek be, és betonelemeket helyeznek el azért, hogy a később esetleg leguruló löszdarabok ne veszélyeztessék a közlekedőket. Az érintett partfal szakaszt a korábbi vizsgálatok alapján a legomlásveszélyesebbek közé sorolták. Solymos Attila azt mondta, a mostani omlást az okozta, hogy a fák gyökerénél, egyéb repedéseknél leszivárgó víz megfagyott és szétfeszítette a falat, amiből az instabillá vált tömbök némelyike leszakadt.

Sebességkorlátozásra és jelzőlámpás irányításra kell számítani az érintett szakaszon (A szerző felvétele)
Sebességkorlátozásra és jelzőlámpás irányításra kell számítani az érintett szakaszon (A szerző felvétele)

Megkeresésünkre a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs osztálya azt a választ adta, hogy a szükséges beavatkozás meghatározásáig a kiépített korlátozást vélhetően fent tartják a közlekedők biztonságának az érdekében. Azt is hozzátették, hogy a kiépített forgalomkorlátozással biztosítható, hogy egy újabb omlás esetén felszabaduló anyag a forgalomtól elzárható legyen. Az utat betonelemekkel „torlaszolták el” és 40 kilométer per órás sebességkorlátozást is bevezettek a jelzőlámpás mellett. – A korlátozással kialakított gyűjtőtér nagy biztonsággal képes felfogni az esetlegesen bekövetkező újabb omlásból származó anyagot – állt a közútkezelő levelében. Azt is hozzátették, hogy a Baranya Megyei Kormányhivatal MEFF Bányászati Osztálya államigazgatási eljárást kezdeményezett a löszfalomlással érintett terület tulajdonosainak és a közút kezelőjének, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakembereinek bevonásával.

A Baranya Megyei Kormányhivatal Bányászati Osztályához intézett kérdéseinkre dr. Horváth Zoltán kormánymegbízott nevében Gyuricza Ágnes sajtófelelős úgy tájékoztatott, hogy 2016. december 20-án érkezett meg a Tolna Megyei Kormányhivatal Szekszárdi Járási Hivatala Építésügyi és Örökségvédelmi Osztályától az áttétel, amely szerint hatásköre és illetékessége alapján a továbbiakban a Bányafelügyelet járjon el. A Bányafelügyelet december 23-án helyszíni bejárást tartott a Tolna Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Paksi Kirendeltsége és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviselői bevonásával. Itt, mint írták, azonosíthatók voltak olyan függő – lazult, megcsúszott, repedezett – állapotú kőzettömegek, amelyek a továbbiakban „mozgásuk esetén a 6-os út szelvényébe lejuthatnak”.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!