„A békéért elsősorban a termelés frontján kell helytállni” – mondotta a kongresszusi pártértekezleten Hidas István elvtárs, a Budapesti Pártbizottság titkára. A harc, amelyet az imperialisták vérgőzös szándékainak meghiúsítására a jó szándékú emberek százmillió folytatnak, a magyar dolgozók számára ma elsősorban országunk építésének, megerősítésének feladatát jelenti. A a Párt Kongresszusának tiszteletére megindult munkaversenyről szóló jelentések azt bizonyítják: az autószakma dolgozói is megértették e hatalmas feladat jelentőségét. Az Ikarus karosszériagyárban is mindenkit magávalragadó lelkesedéssel készülnek február 24. nagy napjára. Itt különösen szükség volt arra, hogy a verseny a dolgozók minden rétegét mozgósítsa. Azzal a vállalással indultak ugyanis harcba a Párt „Kongresszusi zászlajának” elnyeréséért, hogy a Kongresszus napján új típus sorozatgyártását kezdik meg.
Új, magyar önhordó-karosszériájú autóbuszok indulnak tehát útjukra február 24-én, hogy először a márciusban megnyíló genfi kiállításon tegyenek tanúságot a szocialista magyar ipar fejlettségéről. A gyártás-szervezés élén Kiss József, a lemezműhely főnöke jár, aki e munkájáért éppen ezekben a napokban kapta meg a sztahanovista oklevelet. Kiss elvtársnak komoly része van abban, hogy a szakmunkáshiányt újításokkal, ésszerű munkabeosztással, átképzősök beállítására alkalmas, új szerszámok szerkesztésével le lehetett küzdeni. S ez volt az új típusra való áttérés egyik döntő feltétele…
– Az új konstrukció legfontosabb eredménye – világosít fel bennünket Kiss elvtárs, – hogy a kovácsolt vasból készült váz helyett lemezből préselt merevítőket alkalmazunk s ezzel jelentékeny értékű nyersanyagot, munkaidőt takarítunk meg. Nagy előny számunkra az is, hogy termelésünk ezentúl nem függ idegen üzem kapacitásától; – az alvázat ugyanis eddig más gyár állította elő. Az „Ikarus 30” könnyebb minden eddigi gyártmányunknál, s így üzeménél jelentős benzin- és gumimegtakarítás érhető el. Szerkezetének szilárdsága folytán a legnehezebb terepeken is nagyszerűen megállja helyét.
Az új sorozatgyártás nehéz feladatai
Az új, minden tekintetben korszerű jármű sorozatgyártásához széleskörű szervezési feladatokat kellett megoldani, ami csak a fizikai és értelmiségi dolgozók legszorosabb együttműködésével vezethetett sikerre. Szakmunkások és művezetők vállvetve dolgoznak – főleg munkaidő után – az első mintadarabok elkészítésén. Mindnyájukat a kongresszusi zászló elnyerésének láza lelkesíti!
Itt látjuk Weimper József sztahanovista lemezlakatost, a nagyszerű munkamódszerátadót, aki két részdarab munkájának befejezését az előirányzatnál két nappal hamarabb vállalta s a sorozatgyártás megindulására két húzószerszámot készít el. A „felszerszámolásnál” általában az volt az irányadó, hogy új készülékek szerkesztésével lehetővé tegyék, hogy a részeire bontott munkálatokat átképzősök is elvégezhessék. Teljesen új szerszámokat szerkesztett Rekeczki Péter élmunkás-lakatos is, a sztahanovista jelvény birtokosa, aki már korábban ablak- és szélvédőkeretek tökéletesítésével minimumra csökkentette az autóbuszok üvegtörését. Zsohár Sándor, a Fővárosi Tanács tagja a hűtőrácsdísz préselésére készít szerszámot, hogy a Kongresszus napjától kezdve ezt a munkát se kelljen feltétlenül szakmunkásra bízni.
Pártunk útmutatásának megfelelően a Kongresszusi felajánlások során elsősorban olyan újítások, ésszerűsítések születtek, amelyek révén nyersanyag-megtakarítások érhetők el. A díszléceket például tömör alumínium helyett hengerelt alumíniumlemezekből készítik, az eddiginél jobb minőségben – kocsinként 800 Ft megtakarítással. A domború részeket kézimunka helyett géppel húzzák s ezt – a minőségi emelkedés mellett – majdnem ötödrészannyi idő alatt átképzősök is elvégezhetik. Bordázott lemezek alkalmazásával megszüntetik a lemezek zörgését s a merevítéssel teljesen kiküszöbölik a hullámokat.
A kongresszusi program teljesítése – amelynek során az egész kollektíva az üzem új profiljának kialakítását vállalta – természetesen nem történik zökkenő nélkül. S itt ismét a fiatalok hátramaradásáról kell megemlékeznünk, akik legutóbbi cikkünk óta sem javították meg jelentősen munkájukat. Lázár Gábor, az új DISz-titkár, súlyos örökséget vett át: az ifik nemtörődöttségét, szervezetlenségét erős kézzel s a meggyőzés minden eszközével kell felszámolni. Alapvető feltétel lenne például, hogy a DISz vezetősége külön is nyilvánítsa a DISz-tagok vállalásait…
Bírálattal, fejlődéssel a nehézségek leküzdéséért
A verseny nyilvánosságát még jobban ki kell szélesíteni. Külön táblákon jelezzék a Párt s az egyes tömegszervezetek tagjainak élenjáró eredményeit. S már most tudatosítsák, hogy ezek az eredmények csak kiindulópontjai újabb, nagyobb teljesítményeknek, amelyek lehetővé teszik, hogy az Ikarus kollektívája valóraváltsa a Pártnak tett ígéretét és az Ötéves Terv ráeső részét két héttel előbb befejezhesse.
A dolgozók munkáját előrelendíti, hogy sok helyen kellően alkalmazzák a bírálat és önbírálat kommunista módszerét. Így például a 4-es műhely falitáblán figyelmeztette a fülkeajtókat készítő „Vécsei-csoportot”, hogy lemaradásukkal veszélyeztetik a Csepelautó-karosszériák programmjának teljesítését.
– Az építő bírálat – mondotta Vécsei Rafael csoportvezető – megvilágította előttünk, hogy minden dolgozó munkája szükséges hazánk megerősítéséhez. Láttuk, hogy a mi rossz munkánk, szervezetlenségünk az üzem egész termelését majdnem megakasztotta. Azonnal neki is láttunk a hibák kijavításának s január 31-re már behoztuk a késedelmet. A Kongresszusra pedig már 5 %-os túlteljesítést is vállalhattunk.
Szűk keresztmetszet mutatkozik az üzemben a szerszámok területén. Szalai bácsi, az excenterprésműhely vezetője, például sokkal pontosabban tudná ellátni munkával a testvérműhelyeket, ha a szerszámműhely idejében gondoskodna a csereszerszámokról.
Ezen a téren is nagy jelentőségű változást hozott a kongresszusi verseny – éspedig a Magyar Távirati Iroda munkatársai kongresszusi felajánlásának eredményeképpen. Ugyanis Tokár Péter, volt esztergályos, aki jelenleg az MTI nehézipari rovatának vezetője, Szovjetunióbeli tapasztalataira támaszkodva, tanulmányozta Kuznyecov, az „Ordzsonkidze”-traktorgyár mérnökének szerszámtakarékossági módszerét, amellyel a múlt évben csak az Autó- és Traktoripari Minisztériumhoz tartozó üzemekben sok millió rubel és sok száz tonna szerszámacélt takarítottak meg. Megismertette ezt munkatársaival, akik kongresszusi felajánlásukban vállalták, hogy tudásukat továbbadják a magyar dolgozóknak, és segítik az egyes üzemekben a Kuznyecov-brigádok megszervezését.
Az autósüzemek közül elsőnek az Ikarust keresték fel és kezdeményezésükre éppen ottlátünk alkalmával alakult meg a „Szerszámtakarékossági csúcsbrigád”. Így került Szalai bácsi egy brigádba nemcsak a műszaki vezetőkkel, hanem a szerszámműhely vezetőivel s a szerszámbeszerzőkkel is és elérhette, hogy Csorba elvtárs, a szerszámműhelyből, ígéretet tett a Kuznyecov-módszer elsajátítására, amelynek segítségével a présszerszámok felújítását már nem május 31-re, hanem – kongresszusi felajánlásként – március 31-re vállalhatta.
Ez a felajánlás is gyorsítani fogja az „Ikarus 30” sorozatgyártásának kifejlesztését.
Az „Ikarus 30” műszaki adatai:
Az új autóbuszba a Csepel Autógyár négyhengeres Diesel-motorja kerül beépítésre, melyet az „Autó” múltévi műjus 1-i számaiban részletesen ismertettünk. A kocsiszekrény váza préselt acélidomokból készül, elektromos hegesztéssel. Ez a korszerű építésmód különlegesen alacsony önsúly mellett a legjobb helykihasználást engedi meg. Az egész vázszerkezet – kívülről és belülről – könnyűfémlemezek borítják. A hűtőmaszk könnyen levehető, a szánkóra szerelt motor, a váltóművel, s a hűtővel együtt, előre kihúzható, s ily módon a motor egy munkaóra alatt ki- vagy beépíthető. A 4 mm vastag Ninoleummal, vagy gumival borított acéllemez-padló az önhordó felépítménynek egyik szerkezeti eleme.
A kocsiszekrény jobboldalán két, befelé nyíló, sűrített levegővel működő, kétszárnyú ajtó van, amelyek nyitását-zárását a vezető végzi. A könnyűfémkeretbe ágyazott ablakok gumitömítésekkel rendelkeznek. Mindkét oldalon 2-2 ablak eltolható. A vezetőülés mellett harmadik ajtót építettek, leereszthető ablakkal. Valamennyi ablak és az osztott, V alakú szélvédőüveg biztonsági üvegből készül.
A kocsi belsőrészét a városi forgalom számára 22 ülő- és 18 állóhelyre méretezték, a helyközi forgalomban pedig 32 ülőhellyel látják el. A tetőzeten 500 kg csomag helyezhető el. A hajlított acélcsővázas, valódi bőrhuzattal borított ülések és háttámlák laticel-gumival béleltek. A kocsi belsejébe épített motor levehető könnyűfém-fedővel bír, amely a hő és a motor zöreje ellen tökéletesen szigetelt.
A friss levegő bebocsátására a kocsi homlokfalán, a szélvédőüveg felett, ráccsal ellátott nyílás szolgál. A légáram a kocsi belsejében könnyen szabályozható. Az elhasznált levegő a hátsó-oldalsó tetőburkolat állítható szellőzőnyílásain távozik. Kívánatra meleglevegő-fűtés is beszerelhető.
Elektromos berendezés: 2 fényszóró, bilux- és parkvilágítással, 2 ködlámpa, a tetőn elöl-hátul szélességjelzők. A belső világításról 8, két áramkörre kapcsolt világítótest gondoskodik. Ablaktörlő, kürt- és irányjelző berendezések. A szerelékfalon sebességmérő, km-órával, lég- és olajnyomásmérő, valamint ampermérő található.
A felépítmény külső részét, a kívánságnak megfelelően, két színben, nitrozománccal fényezik és polírozzák. Könnyűfém-díszlécek, elöl és hátul osztott lökhárítók. A padlózat alatt helyetfoglaló pótkerékhez hátulról lehet hozzáférni.
A kocsi különlegesen hatékony, legkorszerűbb, levegővel működtetett, hidraulikus fékekkel van ellátva.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!