A háromkerekű jármű korántsem újdonság az emberiség történetében, sőt, kifejezetten rég velünk van, gondoljunk csak Csonka János 1900-ban bemutatott motoros triciklijére, vagy a Honda 1969-ben piacra dobott ATV-jére, az US90-esre! Az elmúlt évszázadban sokan, sokféleképpen közelítették meg a témát, de a többség hátra szerelte a két kereket, hogy áthidalja a függőcsapszeges felfüggesztés és az összetett kormánymű jelentette problémákat. Igen ám, de ez a felépítés meglehetősen instabilnak bizonyult, ezért a – BRP kötelékébe tartozó – Can-Am fejlesztői úgy határoztak, hogy előrukkolnak az „elöl kettő, hátul egy” konstrukcióval. Így született meg a tesztünkben szereplő Spyder, ami egészen egyedülálló élménnyel ajándékozza meg a sebesség és persze a motorozás szerelmeseit.

Sűrű, de átlátható a gomberdő, a rögzítőfék elektronikus. A szép és informatív műszeregység hajlamos a tükröződésre. Fotó: Kovács Zsigmond
Sűrű, de átlátható a gomberdő, a rögzítőfék elektronikus. A szép és informatív műszeregység hajlamos a tükröződésre. Fotó: Kovács Zsigmond

A rendelkezésünkre bocsátott, hatfokozatú mechanikus váltóval felszerelt, 115 lóerős F3-S kivitel tulajdonképpen a paletta legvadabb tagja, a többi átirat azonos teljesítménnyel ugyan, de más célokra készül: leginkább hosszú, cirkálás jellegű utazásokhoz passzol. Alapjait erős, térhálós csőváz adja, ennek középrészén bújik meg a Rotax által gyártott, 1330 cm3-es, háromhengeres, folyadékhűtésű, elektronikus üzemanyag-befecskendezővel táplált motor, amit teljesítményén felül 130 Nm-es forgatónyomatéka tesz alkalmassá arra, hogy egy ilyen, streetfighter jellegű gépben dolgozhasson. Az agresszív, egyedi idomzat elképesztően látványos, bármerre jártam, mindenhol körülállták a gépet, és csakis elismerő szavakkal szóltak róla. Hozzáteszem, érthető a rajongás, hiszen a markáns orr-rész, a hunyorgó szempár és az elnyújtott, széles kerékkel brutálisabbá tett hátsó traktus elképesztően lendületes formai egységgé áll össze, pláne így, metálfeketében. A látványos krómbetétek és a könnyűfém első kerekek szintén sokat dobnak az összhatáson, nekem egyedül a bumfordi hátsó indexek nem tetszettek, kisebb, áramvonalasabb lámpatestek szerintem jobban állnának a 264 centi hosszú, mindössze 110 centi magas járgánynak.

Nem csak elöl, hátul is nagyon kényelmes az ülés, a kipörgésgátló figyeli, hogy utassal megyünk-e. Mindössze 24,4 literes, de egy bukósisakot simán elnyel a zárható csomagtartó
Nem csak elöl, hátul is nagyon kényelmes az ülés, a kipörgésgátló figyeli, hogy utassal megyünk-e. Mindössze 24,4 literes, de egy bukósisakot simán elnyel a zárható csomagtartó

Közös kalandozásaink során városban, országúton és autópályán egyaránt sokat mentünk, átfogó tapasztalatok birtokában írhatom tehát, hogy a típus legnagyobb előnye a kényelem és a menetbiztonság. Hatalmas, párnázott ülései, kitűnő időjárás-védelme és dupla lengőkaros első felfüggesztése az autók erényeit csempészi át a motorkerékpárok világába, nyugodt, mégis élménydús kalandokat garantálva például azon idősebb pilóták számára, akik már nem szívesen küzdenek a kétkerekű luxusgépek hatalmas súlyával. Gondtalan utazásukat szolgálja a menetstabilizáló (SCS), a szervokormány (DPS) és a tempomat is, csakúgy, mint az extralistán szereplő, 157 200 forintért megvásárolható félautomatikus váltó. A modell túraerényeiről sokat elárul, hogy négy óra, illetve 350 kilométer után éreztem először, hogy ideje volna megállni kicsit, s akkor sem fájt semmim csak nyújtóztam volna egyet…

Hatalmas, gumírozott tartókon pihenhetnek a lábak, a pedál nem a gyors vészfékezés záloga. Nem kell fújkálni – a szíjhajtás hatékony, hosszú élettartamú és szinte teljesen gondozásmentes
Hatalmas, gumírozott tartókon pihenhetnek a lábak, a pedál nem a gyors vészfékezés záloga. Nem kell fújkálni – a szíjhajtás hatékony, hosszú élettartamú és szinte teljesen gondozásmentes

Tekintélyes ereje, illetve rugalmassága révén fiataloknak is vonzó lehet a 386 kg száraz tömegű F3-S, a finoman szólva gyengén tapadó Kenda gumikkal a hosszú, elnyújtott kanyarok is vígan végigdriftelhetők. Ilyenkor éppoly’ buzgón termeli szervezetünk az adrenalint és a dopamint, mint egy gyorsasági motoron vagy versenyautóban, csak a hidraulikus kuplung nehézkesen járó karja és a fékkar hiánya zavaró kissé. Utóbbi főként vészfékezésnél jelent gondot, mert az első és hátsó kerekeket is lassító fékpedálra sokkal több időbe telik „ráemelni” a lábat, mint két ujjunkkal rámarni a kormányon elhelyezett kezelőszervre. Ezt leszámítva csak az alacsony hasmagasság (kb. 11,5 cm) és a magas, 6,8-9,4 l/100 km-es fogyasztás okán lehet panaszunk, minden egyebet alaposan átgondolt és lelkiismeretesen kidolgozott az osztrák-kanadai-mexikói csapat.

Ütős forma, erős motor – eszményi partner a Spyder. A plexi 185 centis testmagasságig véd a menetszéltől
Ütős forma, erős motor – eszményi partner a Spyder. A plexi 185 centis testmagasságig véd a menetszéltől

Tetszett
• forma, stílus
• kényelem, menetbiztonság
• vezetési élmény

Nem tetszett
• hátsó indexek formája
• csak fékpedál van
• fogyasztás

Összegzés
Bár 16 300 eurós (kb. bruttó 6,6 millió Ft) vételára nem alacsony, felhőtlen sodródásra éhes fiataloknak és visszafogott hölgyeknek-uraknak remek választás lehet az F3-S, különösképp, ha szeretnének a társaság középpontjába kerülni.

Can-Am Spyder F3-S
Összlökettérfogat: 1330 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 86 kW (115 LE) 7250/perc
Max. forgatónyomaték: 130 Nm 5000/perc
Hossz./szél./mag.: 2642/1497/1099 mm
Tengelytáv: 1709 mm
Ülésmagasság: 675 mm
Szabad hasmagasság: 115 mm
Üzemanyagtank: 27 l
Fék elöl/hátul: 2×270/270 mm
Száraz tömeg: 386 kg
Végsebesség: kb. 190 km/h
Tesztfogyasztás: 7,97 l/100 km
Tesztelt modell ára: kb. 6 600 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!