Ahogy a terepjárókból szabadidő-autók lettek, úgy puhulhattak volna el a pick-upok is, hiszen a farmerek és vállalkozók mellett megjelentek a vagány családi autót kereső vevők is. Ők viszont belátták, hogy ez nem az ő műfajuk, és előbb-utóbb átpártoltak a szabadidő-autókhoz. Maradt az eredeti vevőkör és az igény, hogy ezek a munkára tervezett platósok személyautósabbak, a napi használatban kényelmesebbek legyenek. Így lehetséges, hogy az új NP300 Navara már két különböző felfüggesztéssel készül. Extra kabinos kivitele eredeti, laprugós hátsó futóművel, dupla kabinos változata tekercsrugókkal és több lengőkaros felfüggesztéssel érkezik, hogy ha már van hely az utasszállításra, lehetőség szerint élvezzék is az utat a kollégák vagy a családtagok.
Tesztautónk csaknem minden földi jót megkapott, ami a Navarához elérhető, így a puhányabb futóművet is. Hogy mennyire nem találó ez a jelző, azt éppen nyitóképünk bizonyítja, hiszen a kormány mögött meg sem éreztem az arasznyi elrugaszkodás utáni földetérést. Strapabíró és tartós futóműelemeit valódi igénybevételre tervezték, és ezt nem csak hasonló buckákon, más aggasztó minőségű útburkolaton is érezteti. Mindkét verzióban közös az alvázas felépítés és a merev hátsó híd, a hatékony terepjárás alapvető kellékei, akár a differenciálzár vagy a felező. Terepgumik nélkül önmagában még a kapcsolható összkerékhajtás sem mindenható, azokban az élethelyzetekben, melyekben a Navarának munkanapokon helyt kell állnia, tudása többnyire kihasználatlan marad. Ezért sem hiábavaló precízebb futóművet fejleszteni, kanyargós utakon például biztonságosabban irányítható az üresen is majdnem kéttonnás karosszéria, a merev híd miatt azonban továbbra is számítani kell a terheletlen raktér miatti elpattogásra és zötyögésre. Rossz utakon viszont egyértelműen érezhető a tekercsrugók előnye, hajósan ringatózik a nagy tömeg.
A Navara vezetési élményét enyhe teherautós hangulat fűszerezi, férfiasan kemény a kuplung, nagy utakat jár be a különben pontosan kapcsolható, hosszú váltókar, gázadásnál lök egyet az autón a hátsó tengelyre érkező nyomaték. Mindez azonban hozzátartozik a miliőhöz, mert a nagy áttételezésű kormány nyúlóssága ellenére könnyű és pontos. Annyi motorerő jut át az útra, amennyi akár egyszerre több NP300-as mozgatásához is elég lenne, a 190 lóerős, 2,3-as dízel viszont csendesen meghúzódik a háttérben, hangját szinte nem is hallani. 1500-as fordulatról terhelhető, a hatfokozatú kézi váltóval 130-as tempónál sem forog többet 2700-nál, így nem csak utazásra alkalmas, a sok városban megtett kilométer miatt sem ment 9,0 liter fölé a tesztfogyasztás. Bőséges ereje és a háromtonnás össztömeghez méretezett fékek élménnyé teszik a vezetését, ehhez hozzájárul az eltalált üléshelyzet is.
Tapintható az igyekezet, hogy barátságosabbá tegyék a belsőt, a korábbi szögletes formákat gömbölyded idomokra cserélték a belsőépítészek, a kormány a Pulsaré, a multimédiás rendszer fejegysége bármelyik Nissané lehetne, olyan igényesen építették be a középkonzolba. A kissé sablonos elrendezés passzol a „munkagéphez”, minősége japános, ergonómiai bakit csak egy-egy kitakart kapcsoló képében találtunk, és a magasra mászás miatt a sofőrnek is elkelne egy kapaszkodó. Sok a rekesz, bár egyik sem valami nagy, 12 V-os csatlakozóból kettő is található egy karnyújtásnyira. Jutott elég hely a hátsó sorba is, de a praktikusan felhajtható ülőlap alacsonyra került, ami hosszú úton kényelmetlenné teheti az itt ücsörgést. Ez viszont semmit sem von le az értékéből, hiszen nem erre való, a maga térfelén viszont szépen helytáll.
Olyan extrák is elérhetők hozzá, mint a 360 fokos kamera vagy a megvilágított ajtófellépő, de a platót is hasznosabbá tehetjük teleszkópos (510 000 Ft) vagy rolós (580 000 Ft) fedéllel, műanyag (110 000 Ft) vagy alumínium béléssel (200 000 Ft), sőt, akár a féklámpával, nyitható ablakokkal és világítással felszerelt, kárpitozott, távirányítóról nyitható-zárható, színre fényezett dobozzal (1 200 000 Ft) is. A kiegészítők listája gazdag, ahogy a felhasználási terület is, de tényleg megérdemli, hogy dolgoztassák, különben kár a gázolajért…
Tetszett
• forma, kidolgozás
• masszív technika
• szolgáltatások
Nem tetszett
• méreteiből adódó nehézkesség
Összegzés
Kívül-belül attraktívabb és modernebb az új generáció. Mozgása könnyedebb, kezelhetősége precízebb, használata kényelmesebb, ráadásul ehhez kompromisszumot sem kell kötni. Árát könnyű feltornázni, de a használati értéke is növelhető, ráadásul 5 év garanciával kínálják.
Nissan NP300 Navara dCi 190
Összlökettérfogat: 2298 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3750/perc
Max. forgatónyomaték: 450 Nm 1500-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 5300/1850/1840 mm
Tengelytáv: 3150 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1570/1570 mm
Fordulókör: 12,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1963/1047 kg
Plató: 1578×1560 mm
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,8 s
Max. sebesség: 184 km/h
Város/országút/vegyes: 8,7/6,0/7,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 169 g/km
A modell alapára: nettó 5 709 449 Ft (dCi 160)
A tesztelt verzió ára: nettó 7 609 449 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!