Arra szerette volna felhívni gyakorlati próbákkal a figyelmet a Bridgestone szeptember utolsó napján, hogy milyen fontos a megfelelő minőségű téli abroncs vásárlása. Közbeszólt azonban az időjárás, a 25 fokos meleg, így nem minden előre eltervezett tesztet sikerült végrehajtani a Tanpályán. Például a megfelelő és csak félig felfújt abronccsal végzett kikerülési manővernél nyári abroncsot szereltek az autókra, mert a téli gumi pillanatok alatt elkopott volna. Így viszont sikerült megtapasztalni a megfelelő keréknyomás fontosságát, hiszen a kijelölt pályán haladva sokkal hamarabb lesz instabil az autó, már 55 km/h-s tempónál dolgozni kezd a menetstabilizáló, és nagyjából 70 km/h a felső határa a sikeres manővernek félig felfújt abronccsal; a megfelelő nyomáson lévő gumival a 80 km/h-t is meg lehetett közelíteni.
A műgyantás részeken próbálhattuk a prémium és az olcsó téli abroncs közötti különbségeket – ennek a tesztnek az apropója a Bridgestone Blizzak LM001-es téli abroncs megjelenése volt. A prémium, középkategóriás és olcsó besorolás az európai abroncsgyártók szövetségének követelményrendszere alapján történik, leginkább műszaki eltérések alapján. Például Európában csak olyan abroncsmárka lehet prémium kategóriás, ami gyári első beszállító (ebben benne van az is, hogy 1 hónap alatt kevesebb, mint 1 %-ot veszít nyomásából – a megfelelő légzáró réteg az egyik legdrágább anyag az abroncson belül), a téli abroncsoknál egymásba kapaszkodó redőket alkalmaz (drágább a gyártás), satöbbi.
A rántópadra 35 km/h-s tempóval ráhajtva elengedett kormánnyal hamarabb (20-22 méter) éri el a műgyanta szélét a Bridgestone LM001 Blizzak abronccsal szerelt autó, mint a kontroll (25-30 méter) – ez a jobb tapadásból következik. A körpályán utolérte a Bridgestone gumis autó a kontroll-gumis példányt, a vizes körön természetesen gyorsabban, mint a műgyantán – utóbbinál 42 km/h volt a Bridgestone sebessége, a kontroll abroncsé 37 km/h körül volt, mielőtt lecsúszott volna az ívről.
Azt is megtapasztalhattuk, milyen veszélyes, ha tengelyenként eltérő abroncsok vannak a kocsin; ebben az esetben az a szerencsésebb, ha elöl van a gyengébb minőségű téli abroncs, mert ilyenkor már alacsonyabb tempónál közbeszól a menetstabilizáló, mert elkezd csúszni a kocsi orra. Ha hátul van a gyenge abroncs, akkor nagyobb tempót lehet elérni, majd hirtelen kezd megpördülni a kocsi; a tanpályán elérhető tempónál a menetstabilizáló még könnyen megfogta, országúti tempónál ez már nem biztos, hogy lehetséges.
Nem érdemes a téli abroncs spórolni a Bridgestone szerint, a nyári abroncs egyszerűen nem a téli klimatikus viszonyokra van kitalálva. A keveréke fagypont környékén rideg lesz, ezért sokat veszít a tapadásából még száraz aszfalton is, a futófelület függőleges falú mintázatában bennragad a latyak/hó, ezért ilyen útfelületen minimális a tapadása. A négyévszakos abroncsoknál túlságosan sok kompromisszumot kell kötni, ezért ezeket – van ilyen a Bridgestone kínálatában is – csak olyannak ajánlják ezt a szakemberek, akik évi csak 4-5 ezer km-t autóznak, és havas útviszonyok közt nem használják kocsijukat. Az olcsó és a prémium téli-abroncsok között egy garnitúránál 20-40 ezer Ft a különbség, amely bőven megtérül: a rövidebb fékút például azt jelenti, hogy ahol a prémium abroncs megáll a zebra előtt, az olcsó átcsúszik azon, illetve jobb eséllyel kerüljük el a koccanásokat.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!