Ez az autó kijárt a Hideg/Kecskeméti párosnak, már régen. Nem lett volna igazságos, ha ütőképes versenygép hiányában, pályájuk csúcsán kénytelenek búcsúzni a versenyzéstől. Anélkül, hogy igazi megméretés – az Európa-bajnokság – örömét, izgalmát, nehézségét megismerték volna. Sikerüknek, hogy az áhított gép az övék lett, nem csak ők örülnek. Mert siker ez a javából! Hiszen a Ford Sierrát majdhogynem nehezebb volt összehozniuk, mint számtalan győzelmüket együttvéve. Azokhoz a páros egyedül is elég volt, de ez egyedül nem ment.
Az autó egyébként nem ismeretlen a hazai pályákon – egy-két ralin láthattuk már, igaz, más legénységgel. Nem „vadi új” tehát, de ez alig von le valamit az értékéből. Hidegék mindkét versenyautójában ültem, ám hogy „mecsoda különbség” van közöttük, az próba nélkül is elképzelhető. Lada után Ford – jó nagy lépés előre. Most csak annyit: egy szelídebb rajtnál is úgy szorul az ülésébe az ember, mint egy földtől elrugaszkodó repülőébe. Még is is csak ismerkednek a harmadik „versenyzőtárssal”, amelynek megszerzéséről, „nacionáléjáról”, tudományáról van mit mesélniük.
Hideg János: – Döntés előtt álltunk: fejezzük be, vagy folytassuk? Csapatunk vívódását a Volán SE vezetése és a Kapos Volán kollektívája döntötte el, mondván: igenis próbáljuk meg, ők a maguk lehetőségeivel segítenek minket. Tőlük kaptuk a kezdő lökést, ami után felgyorsultak az események. A vállalatunk kezességet vállalt értünk, ez volt a feltétele, hogy a megyei tanácstól kedvezményes kölcsönt kapjunk, ami nélkül semmi esélyünk nem volt új gép vásárlására. Addig már egy évvel korábban is eljutottunk, hogy új technika nélkül nem mehet tovább, de akkor nem tisztázódtak a megoldás lehetőségei. Most igen, köszönet érte a vállalatnak és a tanácsnak!
Kecskeméti Zoltán: Ez egy külföldön épített Ford Sierra RC Cosworth „N” csoportos versenygép. 260 lóerős, 4 hengeres, 16 szelepes, elektronikus befecskendezésű, turbó motoros, 5 sebességfokozatú váltóval szerelt, hagyományos elrendezésű, kétkerék-meghajtású autó. Nem új, 86-os évjáratú, ám mindössze két versenyt és három gyorsaságit futott. Más lehetőségeken és típusokon is gondolkodtunk, de bajba lettünk volna a beszerzéssel. Ehhez nem kellett valuta, mi igen nagy szó. Budai Csabától vettük, mindannyiunk számára kedvező feltételekkel. Sokat nyomott a latban, hogy ez alapjában kész versenykocsi, amiből lehet „A”-s és lehet „N”-es gép is. Nem igényel akkora energiát és műszaki felkészültséget a felépítése, mint ha utcai autóból kezdenénk versenygépet csinálni. Budai Csabától november végén hoztuk el, az addig felhalmozott tartozékokkal együtt.
H.J.: – Az első percekben szörnyűnek találtam. Gorombának, kicsit rosszindulatúnak éreztem. Igaz, először ültem ilyen erős kocsiban, igencsak furcsa volt a lóerőkülönbség a Ladánkhoz képest. Lenyomtam a gázpedált, kicsúszott a kormány a kezemből…
Ahogy hazahoztuk, átvittük a szomszédba, a helyi honvédségi zászlóaljhoz egy bemutatóval egybekötött élménybeszámolóra. Itt próbáltuk ki először, mit is tud igazán. Az eddigi benyomásaink igencsak kedvezőek. Úgy érzem, hamar meg fogunk barátkozni, hiszen a korábbi, a Ladánál megszokott stílusban kell vele autózni. Persze, a gázpedál másképp kezelendő – fél gázzal is lehet csúszáshatáron autózni vele. Négyezres fordulatnál belép a turbó – úgy érzed, mint a ló rúgott volna meg. Betonon lesz igazi ez a kocsi.
K.Z.: Bár kevesebb dolgunk lesz vele, mint egy utcai autó átépítésével, azért unatkozni nem fogunk a télen. Szétszedjük, megismerkedünk a technikával, és igyekszünk mielőbb talpra állítani, vagyis versenykész állapotba hozni. Ehhez reméljük – 15 évnyi versenyzés után most először – támogatást kapunk a MAMSZ-tól is: a szükséges alkatrészek pótlásához kért és ígért devizasegítséggel 100%-osra építhetjük a kocsit.
H.J.: – Időben be kell fejeznünk, hogy még a versenyszezon előtt ki is próbálhassuk. Bár jók a benyomásaink, a tapasztalataink még igencsak hiányosak.
K.Z.: – Nagy terveink vannak erre a szezonra. Eddig is magasra állítottuk magunk előtt a mércét, de ezután még jobbak akarunk lenni. Mindenképpen szeretnénk megmérni magunkat az Európa-bajnokság mezőnyében – erre várunk már évek óta. A lehetőség most már a kezünkben van. Hat külföldi versenyre szeretnénk eljutni – 3-4 közeli Eb-futamra és a Mitropa Kupa sorozatra. Ha sikerül, már februárban rajthoz állunk. De mint minden, ez is pénz kérdése.
H.J.: Természetesen az országos bajnoki futamokon is ott leszünk – nekünk mindig is fontos volt a hazai közönség, hiszen rengeteg buzdítást kaptunk tőlük. Terveink valóra váltásához persze az is kell, hogy akik segítettek minket idáig eljutni, azok ezután is mellettünk álljanak. A vállalatunk, az egyesületünk és a tanács mellett sokat köszönhetünk a Hungária Biztosítónak, a Medikémia, a Ka-Hyb és a Pannon-Wolf vállalatoknak. És persze Kálmán Zoltán autósszakosztály-vezetőnek, Tóth Tibor és Harangozó Tamás szerelőknek, s a versenyeken önzetlenül segítő barátainknak.
Lám, a Ladából – ha nehezen is, de – lehet Ford, ám a nóta a régi marad: egyedül nem megy, ezután sem. Ahogy elnézem, még sok szép reklám ráférne Hidegék 260 lovas versenygépére…
Kép és szöveg:
Zsitva Katalin
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!