Míg 2013 elején még majdnem kétharmad-egyharmad arányban kerestek dízeles, illetve benzines személyautókat a potenciális vevők, idén augusztusban először fordult elő, hogy a benzines keresések meghaladták a dízelmotorra történő kereséseket – derül ki a Használtautó.hu adataiból. A tendencia, amely már jóval az egy évvel ezelőtti dízelbotrány kirobbanása előtt megkezdődött, várhatóan töretlenül folytatódik tovább a jövőben is.
„Úgy tűnik, az elmúlt 5-6 év sok autótulajdonost ébresztett rá arra, hogy a mai dízelmotorok a magasabb szervizköltségeik miatt nem feltétlenül gazdaságosabbak a hagyományos benzineseknél– magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Az elmúlt években rengeteg ellenőrizhetetlen előélettel rendelkező, a valóságban akár több százezer kilométert is lefutott dízeles autó került az országba. Ezek új tulajdonosai sok esetben már megtapasztalhatták a saját pénztárcájukon, hogy milyen váratlan költségekkel járhat egy korszerű dízelrendszer felújítása.”
Nem véletlen tehát, hogy míg 2013-ban az importált használtautók 66 százaléka dízelüzemű volt, az idei év első felére ez az arány 55 százalékra csökkent. Annak ellenére történt mindez, hogy a használtan behozott autók körében felülreprezentáltak a zömében dízelhajtású felső-középkategóriás és családi autók. A forgalomba helyezett új autók körében a benzines autók mindig is többségben voltak, ám a dízelautók aránya itt is folyamatos csökkenést mutat: míg 2013-ban még a forgalomba hozott új autók 46 százalékát képviselték, tavaly év végére ez az érték 42 százalékra csökkent a piac növekedése mellett.
„A jelenlegi nyomottabb üzemanyagárak mellett jelentősen csökken a dízelautók fogyasztási előnye, vagyis komolyabb olajárrobbanás nélkül (melynek a következő években kicsi az esélye) várhatóan tovább eshet majd a dízelautók népszerűsége. Ennek mértéke persze kategóriánként jelentősen eltér majd, hiszen például a nagyobb tömegű és teljesítményű autóknál vagy a terepjáróknál továbbra is kevésbé jó alternatíva a benzinhajtás.” – ad előrejelzést a Használtautó.hu szakértője.
Kérdésesnek nevezte a dízelmotor jövőjét a Volkswagen konszern vezérigazgatója, Matthias Müller a Handelsblatt lapnak adott interjúban. „Az Európai Bizottság szén-dioxid-kibocsátási ajánlásai alapján már most világosan látható, hogy a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának megfelelő csökkentése rendkívül bonyolult és költséges eljárás lesz, miközben az elektromos mobilitás egyre megfizethetőbbé válik” – fogalmazott. Egy bizonyos ponton természetszerűen felmerül majd a kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán még több pénzt ölni a dízelmotorok továbbfejlesztésébe – tette hozzá. MTI-hír (részlet) – 2016. június 21.
Megnyílt a tér az alternatív meghajtású autóknak?
Miközben fokozatosan hanyatlik a dízelautók népszerűsége, egyre több autós figyelme fordul az alternatív (hibrid, elektromos) hajtású személyautók felé. Bár a teljes piacot tekintve ezek a járművek egyelőre még csak 1-2 százalékot képesek kihasítani maguknak, a Használtautó.hu adatai igen kedvező tendenciákról árulkodnak. Míg tavaly augusztusban 31 ezren kerestek rá konkrétan hibrid autóra, idén augusztusban ugyanez az érték 51 ezer volt (+65%). Ugyanebben az időszakban az elektromos autók iránti érdeklődések száma 8-ról 18 ezerre ugrott (+125%).
Ezzel párhuzamosan a használtautó-kínálatban is megugrott az alternatív hajtású személyautók száma: jelenleg már 550 hibridautót kínálnak az autós portál oldalain, szemben a tavaly ilyenkor elérhető 375-tel. A használt elektromos autók kínálata ugyanekkor 80-ról 213-ra emelkedett. 2015-ben 821 új hibridautót adtak el, miközben használtan 1311-et importáltak Magyarországra. Mindkét adat pontosan 57 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.
„A napokban kiszivárgott hírek szerint hamarosan – akár heteken belül – jelentős támogatásban részesülhetnek Magyarországon az új, 15 millió forintnál nem drágább, tisztán elektromos üzemű autók tulajdonosai. Az autó vételárának ötödét kitevő támogatás bevezetését követően új korszak kezdődhet a villanyautók hazai térnyerésében, amely fokozatosan egyre láthatóbb mértékűvé teszi majd az alternatív meghajtású autókat a hazai utakon is” – jelzi előre Fodor László.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!