1916. augusztus 2-án alapították a Moszkvai Gépkocsi Társaságot (AMO), amely 1931-től 2-es számú Sztálin Autógyár (ZiSZ) néven futott, és 1956-ban kapta meg az üzemet sokáig vezető igazgató után a Lihacsov Autógyár (ZiL) nevet. Haszonjármű- és protokollautó-gyártó volt sokáig, aztán miután a termelés tulajdonképpen megállt, 2014-ben a tulajdonos moszkvai önkormányzat lakó- és irodapark építését határozta el az egykori gyár területén.
A cég alapításának 100. évfordulójára különleges bélyeget adtak ki, amelyen az első gyárépület és a cég leghíresebb modellje, a ZiL-130-as teherautó látható.
Ma egyedül a protokollautó-gyártó műhely működik, vagy inkább vegetál. A régi gépek segítségével ma is elkészítik a megrendelőknek a 41041 típusszámú luxuslimuzint, amelyben már benzinbefecskendezős 7,7 literes V8-as (350 LE) és Allison automatikus váltó dolgozik, de lehetőség van nyújtott karosszéria (41047-es típus) és kabrió (410441) megvásárlására is. Utóbbi karosszériaváltozat 2010 óta rendelhető, és a születésnapi autó lesz az ötödik példány, amelyet legyártottak. Ezt majd a Moszkvai Autószalonon leplezik le, egyelőre annyit lehet tudni róla, hogy cseresznyevörös színt kap a karosszéria. Ezenkívül egy fekete és egy fehér normál és egy fekete nyújtott limuzin lesz majd a ZiL manufaktúra standján kiállítva.
A ZiL manufaktúra tulajdonosa reméli, az irodaparkon belül afféle élő múzeumként megmaradhat majd a protokollautó-gyártó műhely, ahol az új autók gyártásán kívül a régi személy- és haszonjárművek felújításával is foglalkoznak. Az biztos, hogy nem éri meg új helyszínre költöztetni az üzemet, szóval a Moszkvai Önkormányzat jóindulatában bíznak.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!