A magas futásteljesítmény velejárója a kopó alkatrészek fogyása. A Thalia tulajdonosa gyengülő fékhatásra panaszkodott, így került a szervizbe az autója. A kis dízelt intenzíven használják, így nem lepte meg a szerelőket a dobfékek elhasznált állapota. Már a kerék levétele után egyértelművé vált, hogy itt nem csupán a fékpofák cseréje lesz aktuális. A kerékagycsavar oldása után leszerelt fékdobok alatt jól látszott az olajszivárgás eredménye. A munkahengerek is elkoptak, onnan jutott fékolaj a dobba. Az erősen kopott fékpofák, fékdobok sem voltak már a helyzet magaslatán, a rájuk került olaj pedig tovább csökkentette az általuk kifejtett fékerőt. Mindehhez hozzátartozik, hogy az első féktárcsák és betétek is kopáshatárra karcsúsodtak.
A fékek szétszerelése után felmérték az alkatrészigényt, de úgy, hogy amit lehet és még használható, azt átmentsék. Megrendelték a munkahengereket, a javítókészleteket, a pofákat, dobokat, és kellett kerékcsapágyat is vásárolni – előre is új tárcsák és betétek kerültek. A dobfékeken a blokkolásgátló működéséhez a forgásjeleket egy mágneses elvű gyűrű adja. Ennek ellenőrzéséhez létezik eszköz, amit a szerelők be is vetettek. Kicsit aprólékos munka, de ellenőrizhető, hogy sérült-e a gyűrű mágnesrovátkolása. A tulajdonos örülhetett, mert a gyűrűk jó állapotban voltak.
Kezdődhetett az összeszerelés: felkerültek az új munkahengerek, a szerelékek és a fékpofák. Az új dobokba bepréselték a csapágyakat, ez kényes akció, nem szabad kalapálni, vigyázni kell, ne feszüljön be az alkatrész. Az ellenőrzött ABS-gyűrűket a csapágybeszerelés után lehetett visszatenni a helyükre. Az összeszerelt dobot felpróbálták a helyére, de mivel nagyon szorult, a fékszerkezetben lévő ricnis állítócsavarral módosítottak a fékpofa helyzetén. A dob felszerelése után beállították a kéziféket, majd légtelenítették a fékrendszert. A munka záróakkordjaként feltöltötték a fékolaj tartályát, felszerelték a kereket, majd mehettek a próbaútra.
A fékbowden is kopóalkatrész
Az autógyártók sok mindent megtesznek, hogy tartósabbá tegyék a kocsik alkatrészeit. Jól látható ez a szóban forgó VW Transporter kézifék bowdenjén is, amely műanyag burkolatot is kapott a víz és a korrózió ellen. Azonban semmi nem tart örökké – bár tény, hogy a kábel nagyon sokáig bírta, tekintve, hogy a kocsi 17 éves elmúlt. A kiszerelés nem volt könnyű, mert a csavarok korrodálódtak, de legalább hozzá lehetett férni. A leszerelés után jött a meglepetés: csak gyári volt elérhető, de arra is várni kellett! Ezek szerint tényleg hosszú élettartamú darab, ha nem álltak rá az utángyártására. Még jó, hogy az ára ettől függetlenül szolid
Cikkünk elkészítéséhez az Istvánkó Autószerviz nyújtott segítséget.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!