A jelentős évfordulóknak kijáró ünnepségsorozattal emlékeznek meg a FAÜ-nél a hazai autóbuszközlekedés félévszázados jubileumáról. Ebből az alkalomból, május 4-én, a Curia utcai központi épületben ünnepélyesen átvették az immár harmadszor kiérdemelt élüzem-kitüntetést. Az impozáns fejlődéstörténeti kiállításon valósághű modellekkel és eredeti dokumentumokkal szemléltették azt a hosszú utat, amelyet a hazai autóbuszközlekedés az omnibusztól, a mai legmodernebb csuklós autóbusz forgalomba állásáig megtett. A FAÜ életéről – kialakulásától napjainkig – Horváth György, forgalmi főosztályvezető és Lehner Árpád főmérnök tartott összefoglaló történelmi áttekintést. Gazdagított az ünnepi műsor programját a külföldi testvérvállalatok meghívott képviselőinek részvétele is: A. F. Ivanov, a leningrádi, R. M. Robbins, a londoni és de. Walter Krogull, a lipcsei közlekedési vállalat igazgatója, valamint A. F. Jurgyin, a moszkvai I. sz. autóbuszgarázs vezetője számolt be a városi tömegközlekedés kialakításában gyűjtött tapasztalatairól.

Ötven évvel ezelőtt – 1915. március 1-én – egy vasárnapi napon indult meg először Budapesten, egyelőre kísérleti jelleggel és mindössze két kocsival, az egykori Andrássy úton a hazai autóbuszközlekedés. Az 1-es számjelzésű kocsik egyike Austro-Daimler Tudor gyártmányú, akkumulátoros erőforrású emeletes busz volt. A másikat, amelyik benzinnel működött – külföldi licencia alapján – a Kistarcsai gépgyár állította elő. Az első világháború a szárnyait éppen bontogató hazai autóbuszközlekedés továbbfejlődésének gátat szabott. Pedig az első két kocsi után még ugyanabban az évben forgalomba állt két aradi Marta, majd 1916 őszén négy Benz és a következő évben pedig ugyanannyi Ganz-Büssing gyártmányú autóbusz. A háború utolsó éveiben szünetelt az autóbuszközlekedés, és csak 1921 őszén indult meg újra. A kocsipark ekkor már egyre korszerűbb típusokkal gazdagodott. Ezekben az években Laurin-Klement, Fross-Büssing, MÁVAG-NAG, Mercedes és Gagenaui-Benz, valamint Ganz-Büssing autóbuszokon utazhattak a kortársak a pesti utcán.

Ikarus-620-as típusból kialakított városnéző autóbusz Ikarus-620-as típusból kialakított városnéző autóbusz

A háborús időszak okozta technikai nehézségek áthidalására az akkori autóbusz-szakemberek számos konstruktív ötletet valósítottak meg. A növelésére és a különféle fabetétes, spirál és laprugós gumiabroncspótló kerékrendszerek kialakítására irányuló törekvések mellett a diesel-motorok széleskörű alkalmazásával a vállalat világviszonylatban úttörő munkát végzett. Ebben az időben bontakozott ki a mai autóbuszgarázsok, javítóműhelyek csírája is. Az önálló főműhelyi szolgálat gondolata 1923-ban vetődött fel, de üzembeállítására csak 1931-ben kerülhetett sor. A két világháború közötti időszakban a fővárosi autóbuszközlekedés fejlődése rapszodikus képet mutat. Egyre jobban előtérbe került azonban az a gondolat, hogy a vállalat járműparkját lehetőség szerint egységes típusokkal kell feltölteni. De a második világháborúban az autóbuszpark és egyéb létesítménye csaknem teljesen elpusztult, s így fejlődése a felszabadulás után indulhatott csak meg.

Aradon készült Marta autóbusz 1915-ben a pesti utcán. A kocsi 34 utasával és 1-es számjelzéssel a mai Népköztársaság útja-József Attila utca vonalán közlekedett Aradon készült Marta autóbusz 1915-ben a pesti utcán. A kocsi 34 utasával és 1-es számjelzéssel a mai Népköztársaság útja-József Attila utca vonalán közlekedett

A garázsok és szerelőműhelyek helyreállítása mellett hozzáláttak a külföldre é szerte az országba széthurcolt kocsik összegyűjtéséhez, és 1945. június 2-án a még javarészt romházakkal övezett pesti utcán megindult az Autóbuszüzem első forgalmi járata. Lehetetlen a fejlődésük minden állomásáról e rövid megemlékezésben teljes képes nyújtani, megmutatni azt, amit a Fővárosi Autóbuszüzem dolgozói – a gépkocsivezetők, a műszaki, a forgalmi és egyéb beosztásúak – fővárosunk minél kulturáltabb közlekedésének megteremtése érdekében az elmúlt két évtizedben, céltudatos erőfeszítéssel végeztek. A csuklósítási program meghirdetése a vállalat dolgozóinak páratlanul cselekvőkész lelkesedésével találkozott. Bámulatosan rövid idő alatt, saját tervezésükben és kivitelezésükben kétszázhetvenöt csuklós autóbuszt állítottak elő! Kritikus időpontban nyújtottak ezzel segítséget. Áthidalták az ipartól várt ilyen járművek előteremtéséig a mind sürgetőbben jelentkező igényeket.

A FAÜ műhelyében készült négytengelyes csuklósbusz A FAÜ műhelyében készült négytengelyes csuklósbusz

És még valamit. E távirati stílusban fogalmazott jubileumi megemlékezésünkből sem maradhat ki: a FAÜ szakemberei a legkülönfélébb új autós konstrukciók vizsgálatával, üzemi körülmények között végzett próbáival az iparnak és a kutatóintézeteknek felbecsülhetetlen értékű segítséget nyújtanak. Jelenleg mintegy 14 olyan kocsi fut szerte a városban, amelyiknek a szerelvényfalálra erősített „Vigyázat, kísérleti!” feliratú tábla árulja el csupán, hogy ennek az autóbusznak a vezetője az utasok szállításán túl milyen különös pluszt is vállalt. Köszöntjük tehát – az autószakma nevében is – a félévszázados jubileumát ünneplő Fővárosi Autóbuszüzem minden dolgozóját. Őszinte elismerésünket azonban meg kell osztanunk most azokkal is, akik annak idején még az ősi autóbatárok volánja mellett a lassú, de nehéz kilométereke gyűjtve, vagy éppen az első szerelő- vagy garázsépületeket alakítva, a jelenlegi eredményekhez verejtéküket úttörőként hozzáadták.

A.T.
Paál Miklós és Gáspár János felvételei

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!