Néhány kapcsoló árulkodik arról, hogy a lemezek alatt a legújabb Renault Twingo rejtőzik, no meg a tény, hogy ezt az autót is déli szomszédunknál, a szlovéniai Novo Mestóban készítik. A formatervezők egyébként jó munkát végeztek, a kettővel több ajtó ellenére jópofa a megjelenés. Az utastér kifejezetten jól néz ki a szövettel burkolt műszerfallal és a porcelánfehér betétekkel. Ám ahogy elkezd az ember haladni, rögtön szembetűnik, milyen erősen tükröződnek utóbbi elemek a szélvédőben, csak egy folt van a sofőr előtt, ahol zavartalanul lát kifelé.

Bent is vidám hangulat fogad, s még variálni is tudjuk a színeket. Fotó: Hilbert Péter Bent is vidám hangulat fogad, s még variálni is tudjuk a színeket. Fotó: Hilbert Péter

Ez megbocsátható, hiszen eltérő színű betét is rendelhető, de az már komoly konstrukciós hiba, hogy lényegében fél perc alatt ellopható az akkumulátor. A Smart orrán lévő, kulcs nélkül hozzáférhető szervizpanel mögé költöztették az áramforrást, ahonnan egy csavarkulcs birtokában bárki ki tudja szedni azt. Ez ellen semmit nem tud tenni a tulajdonos – a Smartnál masszívabb a mechanizmus, de a Twingónál legalább az egyik fül zárható. Szerencsejátékhoz hasonló élmény, ha az utcán parkoló autóhoz megyünk, és megtippeljük: megvan-e még akkumulátor?

Kellően tágas a második sor, de csak billenthető az ablak Kellően tágas a második sor, de csak billenthető az ablak

Kis fordulókör, jó képességű futómű

Ez a gondolat állandóan ott motoszkál az ember fejében, pedig milyen jópofa városi autója van! Kellően tágas az utastér ahhoz, hogy itt négy felnőtt is utazzon, igaz, a második sorból a széles, a támlával együtt lévő első fejtámlák miatt igazából csak oldalra lehet kilátni. A csomagtér nem nagy és magasan van a padlója, amit fut is az alatta lévő erőforrás, de egy bevásárlással azért megbirkózik. 9 méteres körön belül képes megfordulni, jól kirugózza az úthibákat a felfüggesztés, jó az egyenesfutás is.

A fordulatszámmérő az A-oszlop tövében trónol. Jópofa a csúszós hőfokállítás A fordulatszámmérő az A-oszlop tövében trónol. Jópofa a csúszós hőfokállítás

Rég örültünk már annyira kézi kapcsolású váltónak, mint a harmadik generációs Smart esetén, a gyárnak is szokatlan még ez a szerkezet, talán azért írnak róla olyasmiket a weboldalon, hogy „relaxációra állítva”, vagy „manuális váltó kábel, három sebességváltó-rekesszel”. A lényeg az, hogy végre akkor és úgy váltunk, ahogy az nekünk tetszik, nem kell gázelvétellel játszani – ahogy az a Fortwo korábbi robotváltójánál volt. Most már nem a váltó a gyenge pontja a hajtásláncnak, hanem a szó szoros értelmében az erőforrás. Az 1,0 literes, háromhengeres szívómotor csendesen üzemel, de hiába a tesztautóban a magasabb, 71 lóerős teljesítmény, nem lesz tőle virgonc az autó. Lényegében 1 tonna a saját tömeg és hosszúak a fokozatok: városban még tudjuk tartani a forgalom ritmusát, országúton már csak tisztes helytállásra futja, autóúton és autópályán viszont a domborzat áll nyerésre. Amíg városban még tudunk cikázni, országúton már egy előzést is jó alaposan meg kell fontolni.

Nem lehet zárni a szervizpanelt, így védtelen az akkumulátor Nem lehet zárni a szervizpanelt, így védtelen az akkumulátor

Mindez nem lenne gond, hiszen alapvetően városi használatra kitalált autóról van szó, de az általunk mért 8,0 literes tesztfogyasztás elfogadhatatlanul magas. Muszáj azonban megjegyezni, ahogy a műszakilag rokon Twingónál, úgy itt is sikerült a papíron 28 literes benzintankba jóval többet, közel 37 litert tölteni úgy, hogy még volt 50-60 km hatótávolság, és az is megesett, hogy a teletankolást (3 kattanás) követően 1 km-rel már csak háromnegyednél tartott a benzinszint. A valóságban 8 liter alatt lehetett az átlagfogyasztás, csak épp nagyon hosszú távú mérésre van szükség ahhoz, hogy pontosan meg lehessen állapítani azt.

Kicsi a csomagtér, de a hátsó üléssor rovására bővíthető Kicsi a csomagtér, de a hátsó üléssor rovására bővíthető

Hagyományosan nem olcsó termék a Smart, a kétszemélyes Fortwo-hoz képest 850 ezer forint a nagyobb karosszéria felára, de ezért sokkal magasabb használati értékkel bíró autót kapunk: még két embernek vagy extra csomagnak is jut hely. A 10 lóerővel „combosabb” motor plusz 128 ezer Ft-ba kerül, de ettől még nem lesz rakéta az autó, egyébként meg a különféle egyedi felszerelésekre és megjelenésre lehet még rengeteg pénzt költeni. A Smart szerencsére figyelt arra, hogy már az alapváltozatban is teljes legyen a biztonsági felszereltség.

Kényelmes, csendes, kis helyen fordul, és városi tempónál még épp elegendő a teljesítménye is Kényelmes, csendes, kis helyen fordul, és városi tempónál még épp elegendő a teljesítménye is

TETSZETT
– kényelmes felfüggesztés
– kis fordulókör
– tágas utastér

NEM TETSZETT
– nem védett akkumulátor
– hátulról alig lehet kilátni
– benzinszint-viszontagságok

ÖSSZEGZÉS
Jó rugózás és irányíthatóság jellemzi a már 3,5 méteres hosszúságú Smartot, no meg tágas és csendes utastér. Városon kívül már kihívást jelentenek az emelkedők, de ennél többet izgul majd az ember azon, megvan-e még az akkumulátor.

Smart Forfour 1.0
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 52 kW (71 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 91 Nm 2850/perc
Hossz./szél./mag.: 3495/1665/1554 mm
Tengelytáv: 2492 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1467/1429 mm
Fordulókör: 8,65 m
Saját tömeg/teherbírás: 975/425 kg
Csomagtér: 185-975 l
Üzemanyagtank: 28 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 15,9 s
Max. sebesség: 151 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/3,8/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 98 g/km
A modell alapára: 3 675 930 Ft (Forfour 1.0 61 LE)
A tesztelt verzió ára: 3 804 200 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!