Néhány kapcsoló árulkodik arról, hogy a lemezek alatt a legújabb Renault Twingo rejtőzik, no meg a tény, hogy ezt az autót is déli szomszédunknál, a szlovéniai Novo Mestóban készítik. A formatervezők egyébként jó munkát végeztek, a kettővel több ajtó ellenére jópofa a megjelenés. Az utastér kifejezetten jól néz ki a szövettel burkolt műszerfallal és a porcelánfehér betétekkel. Ám ahogy elkezd az ember haladni, rögtön szembetűnik, milyen erősen tükröződnek utóbbi elemek a szélvédőben, csak egy folt van a sofőr előtt, ahol zavartalanul lát kifelé.
Ez megbocsátható, hiszen eltérő színű betét is rendelhető, de az már komoly konstrukciós hiba, hogy lényegében fél perc alatt ellopható az akkumulátor. A Smart orrán lévő, kulcs nélkül hozzáférhető szervizpanel mögé költöztették az áramforrást, ahonnan egy csavarkulcs birtokában bárki ki tudja szedni azt. Ez ellen semmit nem tud tenni a tulajdonos – a Smartnál masszívabb a mechanizmus, de a Twingónál legalább az egyik fül zárható. Szerencsejátékhoz hasonló élmény, ha az utcán parkoló autóhoz megyünk, és megtippeljük: megvan-e még akkumulátor?
Kis fordulókör, jó képességű futómű
Ez a gondolat állandóan ott motoszkál az ember fejében, pedig milyen jópofa városi autója van! Kellően tágas az utastér ahhoz, hogy itt négy felnőtt is utazzon, igaz, a második sorból a széles, a támlával együtt lévő első fejtámlák miatt igazából csak oldalra lehet kilátni. A csomagtér nem nagy és magasan van a padlója, amit fut is az alatta lévő erőforrás, de egy bevásárlással azért megbirkózik. 9 méteres körön belül képes megfordulni, jól kirugózza az úthibákat a felfüggesztés, jó az egyenesfutás is.
Rég örültünk már annyira kézi kapcsolású váltónak, mint a harmadik generációs Smart esetén, a gyárnak is szokatlan még ez a szerkezet, talán azért írnak róla olyasmiket a weboldalon, hogy „relaxációra állítva”, vagy „manuális váltó kábel, három sebességváltó-rekesszel”. A lényeg az, hogy végre akkor és úgy váltunk, ahogy az nekünk tetszik, nem kell gázelvétellel játszani – ahogy az a Fortwo korábbi robotváltójánál volt. Most már nem a váltó a gyenge pontja a hajtásláncnak, hanem a szó szoros értelmében az erőforrás. Az 1,0 literes, háromhengeres szívómotor csendesen üzemel, de hiába a tesztautóban a magasabb, 71 lóerős teljesítmény, nem lesz tőle virgonc az autó. Lényegében 1 tonna a saját tömeg és hosszúak a fokozatok: városban még tudjuk tartani a forgalom ritmusát, országúton már csak tisztes helytállásra futja, autóúton és autópályán viszont a domborzat áll nyerésre. Amíg városban még tudunk cikázni, országúton már egy előzést is jó alaposan meg kell fontolni.
Mindez nem lenne gond, hiszen alapvetően városi használatra kitalált autóról van szó, de az általunk mért 8,0 literes tesztfogyasztás elfogadhatatlanul magas. Muszáj azonban megjegyezni, ahogy a műszakilag rokon Twingónál, úgy itt is sikerült a papíron 28 literes benzintankba jóval többet, közel 37 litert tölteni úgy, hogy még volt 50-60 km hatótávolság, és az is megesett, hogy a teletankolást (3 kattanás) követően 1 km-rel már csak háromnegyednél tartott a benzinszint. A valóságban 8 liter alatt lehetett az átlagfogyasztás, csak épp nagyon hosszú távú mérésre van szükség ahhoz, hogy pontosan meg lehessen állapítani azt.
Hagyományosan nem olcsó termék a Smart, a kétszemélyes Fortwo-hoz képest 850 ezer forint a nagyobb karosszéria felára, de ezért sokkal magasabb használati értékkel bíró autót kapunk: még két embernek vagy extra csomagnak is jut hely. A 10 lóerővel „combosabb” motor plusz 128 ezer Ft-ba kerül, de ettől még nem lesz rakéta az autó, egyébként meg a különféle egyedi felszerelésekre és megjelenésre lehet még rengeteg pénzt költeni. A Smart szerencsére figyelt arra, hogy már az alapváltozatban is teljes legyen a biztonsági felszereltség.
TETSZETT
– kényelmes felfüggesztés
– kis fordulókör
– tágas utastér
NEM TETSZETT
– nem védett akkumulátor
– hátulról alig lehet kilátni
– benzinszint-viszontagságok
ÖSSZEGZÉS
Jó rugózás és irányíthatóság jellemzi a már 3,5 méteres hosszúságú Smartot, no meg tágas és csendes utastér. Városon kívül már kihívást jelentenek az emelkedők, de ennél többet izgul majd az ember azon, megvan-e még az akkumulátor.
Smart Forfour 1.0
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 52 kW (71 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 91 Nm 2850/perc
Hossz./szél./mag.: 3495/1665/1554 mm
Tengelytáv: 2492 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1467/1429 mm
Fordulókör: 8,65 m
Saját tömeg/teherbírás: 975/425 kg
Csomagtér: 185-975 l
Üzemanyagtank: 28 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 15,9 s
Max. sebesség: 151 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/3,8/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 98 g/km
A modell alapára: 3 675 930 Ft (Forfour 1.0 61 LE)
A tesztelt verzió ára: 3 804 200 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!