Két meghökkentő újdonság és két szép sportsiker a varsói Polski Fiat gyárból:
A fantáziadús tervezők a közelmúltban bemutatták a nem kevesebb, mint 7 (!) ajtós Polonézt, amelyet főleg reprezentációs célokra alakítottak ki a hagyományos karosszéria egyszerű meghosszabbításával. A maxi-Polonez érdekessége, hogy a középső ajtókon keresztül két teljes értékű, kényelmes üléshez nyílik mód beszállásra, ellentétben a hasonló „Pulmann” kivitelű autók felcsapható üléseivel.
A 22-es rajtszámú Polonez versenyautó már első pillantásra is jó néhány furcsaságot fedezhet fel a figyelmes szemlélő. A legfeltűnőbb a „befalazott” hátsó ajtó egy rejtélyes célt szolgáló „kopoltyúval”, de a hatalmasnak tűnő könnyűfém keréktárcsák is szemet szúrnak, mert ezt a kivitelt eddig kizárólag Lancia Stratos versenygépeken lehetett látni. Végül a masszív hátsó lökhárító alól kikandikáló két kipufogócső is újabb különlegesség.
A rejtélyt megfejthetjük, ha bekukkantunk a hátsó ablakot helyettesítő, ugyancsak nem szériakivitelű fényvédő rács mögé: ott nem pótkereket vagy üzemanyagtartályt találunk, hanem – egy motort, méghozzá nem is akármilyent. Ebbe a „Polonez Protyp” elnevezésű különlegességbe ugyanis egy 2500 cm3-es, V 6-os, 250 LE-s Lancia Stratos masinát építettek be a vezetőülés mögé, ugyanolyan középmotoros elrendezésben, ugyanazzal a komplett hátsó felfüggesztéssel, ahogyan az eredeti Lancia Stratosban volt. Az öszvéresítés elsősorban kísérleti célokat szolgál, aerodinamikai és szilárdsági méréseket végeznek vele, de természetesen több körgyorsasági versenyen is feltűnt minden időknek ez a legerősebb Polski Fiat gyártmánya…
A „Polonez 2000” raliváltozata már a múlt évben sokat ígérő eredménnyel mutatkozott be a nemzetközi porondon, de azután már csak szűnni nem akaró kudarcsorozat volt a gyári csapat osztályrésze. Már-már úgy látszott, hogy a Polonez sehogyan sem váltja be a hozzá fűzött reményeket, de az év végére mégis sikerült megfékezni a technika gonosz ördögét a koromfeketére fényezett paripában, és Macej Stawowiak abszolút győztesként végzett a 2-es szorzójú EB-futamnak számító Warszawa Rallye-n, néhány héttel később pedig a roppant nehéz feltételű NDK-beli Wartburg Rallye-t nyerte meg.
Fekete András
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!