Az új, harmadik generációs Mini második változata az ötajtós kivitel, mely 4005 mm-es hosszával a mai nagyra nőtt kisautókhoz igazodik. A háromajtóshoz viszonyítva igencsak jelentős a méretnövekedés, hiszen amellett, hogy hosszúsága 16 centivel múlja felül a kiindulási alapot, a tengelytávolság 7 centivel, míg magassága 1 centivel gyarapodott. Mindez érződik is a látványos külsejű kisautóban, de még így sem tágas a hátsó sor, a legnagyobb jóindulattal is átlagos termetűeknek lesz kényelmes az új ötajtós. Így nem is annyira a plusz centikben, hanem sokkal inkább a két plusz ajtóban (nem kell bemászni hátra) és a 67 literrel nagyobb, 278 literes csomagtérben látom a modell előnyét. Bővítéskor a hátsó üléstámla 60:40 arányban osztva dönthető, az opcionális tárolócsomag révén pedig különböző magasságokban rögzíthető a raktérpadló. A belső egyébként teljesen megegyezik az ötajtóséval: bár számos öncélú, látványos formai megoldással találkozunk, az ergonómia tekintetében nagy az előrelépés, főleg azzal, hogy már nem a középső „tányér” mutatja a sebességet.
Széles mosolyt csal a vezető arcára
Az újdonság már az első együtt töltött méterek után nyilvánvalóvá tette, hogy semmivel sem kevésbé sportos, mint a háromajtós verzió. Futóműve a hazai utakra ugyan feszes, de a gokartosan közvetlen kormány és a szuper kézi váltó jóvoltából nagybetűs élmény az autó terelgetése, ráadásul döbbenetes kanyarsebességre képes. Ha valaki nem sajnálja a pénzt erős motorra, akkor biztosan jó mókában lesz része. A Cooper SD 2,0 literes, 170 lóerős dízelszíve kicsit kerregős, de óriásit tol, azt hiszem, felesleges ecsetelnem, hogy a 360 Nm-es nyomaték egy ekkora autót hogyan mozgat – visszakapcsolás nélkül, hatodikban is energikusan gyorsít. Az már csak hab a tortán, hogy remekül fogyaszt, a 4,9 literes tesztátlag mindenképpen elismerésre méltó. Főleg úgy, hogy a takarékosságot fokozó Green módot a lanyhább gázreakciók miatt alig használtuk.
Aki még ennél is szerényebb étvágyú modellt szeretne, annak a háromhengeres, 116 lóerős, 1,5-ös dízel hajtotta Cooper D verzió (6 374 000 forint) ajánlható, bár 5,9 millió forintos ára miatt valószínűleg a háromhengeres, 136 lóerős benzinmotorral ellátott Cooper lesz a leginkább népszerű. Persze nem lenne hű önmagához a márka, ha ne lenne az ötajtósból Cooper S verzió: a csúcsmodellt 2,0 literes, 192 lóerős turbómotor „repíti”. A „nagy” dízel esetében eléggé vastagon fogott a ceruza, hiszen 7 155 000 forintos árával még a Cooper S-nél is drágább 375 ezer forinttal.
A bőség zavara
Zavarba ejtően hosszú az újdonság extralistája, ennek megfelelően egy jól felszerelt középkategóriás autó árába is kerülhet egy kistafírungozott Mini. A repertoárban aktív sebességtartó automatika, távfényszóró-asszisztens, tábafelismerő és ütközés előtti figyelmeztetés (együttesen 329 500 forint) is szerepel, de említhetjük a head-up displayt (166 400 forint) és a parkolóasszisztenst (262 900 forint) is. A kategóriában még szintén ritkaságnak számít a full-LED-es fényszóró opciója (262 900 forint), illetve a változtatható hangulatvilágítás (83 200 forint).
TETSZETT
– közvetlen kormányzás
– erős, takarékos dízelmotor
– minőségi benyomás
NEM TETSZETT
– lehetne tágasabb hátul
– sprőd rugózás
– árképzés
ÖSSZEGZÉS
Akárcsak a háromajtós Mini, az újdonság is igényes, vezetőoritentált autó, a 4,0 méteres hosszúság miatt azonban tágasabb belső lenne elvárható. A berendezéshez hasonlóan a modell ára is mutatja, igazi prémiummárkáról van szó.
Mini Cooper SD 5 ajtós
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 360 Nm 1500-2750/perc
Hossz./szél./mag.: 4005/1727/1425 mm
Tengelytáv: 2567 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1501/1501 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1230/520 kg
Csomagtér: 278/971 l
Üzemanyagtank: 44 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,4 s
Max. sebesség: 225 km/h
Város/országút/vegyes: 5,0-5,1/3,6-3,8/4,1-4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,9 l/100km
CO2-kibocsátás: 109-112 g/km
A modell alapára: 5 869 000 Ft (Cooper 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 155 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!