A reptéri parkolóban rögvest három technikai demonstrációval vette kezdetét a nyolcadik generációs VW Passat menetpróbája. Elsőként a vontatmány-asszisztenst próbáltuk, majd a 360 fokos és akár 3D-hatású képet nyújtó Area View parkolókamerától esett le az állunk, végül a merőleges helyre orral is benavigáló, továbbfejlesztett parkolóasszisztenst vizsgáztattuk.
S ez még csak a kezdet, mert tényleg van itt minden, mi szem-szájnak ingere (városi koccanásgátló gyalogosfelismerő funkcióval, radaros sebesség- és követésitávolság-tartó automatika, holttérfigyelés, sávelhagyásra figyelmeztetés, sávtartó automatika, ütközésveszélyre figyelmeztetés, tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalom figyelése, intelligens LED-es fényszórók, vetített kijelzés stb.), melyek közül még két érdekességet emelnék ki. A dugóasszisztens leveszi az araszolás terhét a sofőr válláról, automatikusan a sávban tartva az autót, illetve fékezéssel és gázadással szabályozva a követési távolságot. A mérnök azt mondta, hogy 12 km/óra alatt akár hátra is dőlhet a vezető, felette viszont „sikít” a rendszer, hogy fogja meg a kormányt – a VW-nél már lobbiznak a jogi környezet enyhítéséért. A vészhelyzeti asszisztens pedig akkor lép életbe, ha a sofőr bármilyen okból (pl. rosszullét) nem reagál a balesetveszélyre figyelmeztető hang- és fényjelzésre, övrángatásra, fékezésre: ezután a vészvillogót aktiválva álló helyzetig lassítja és a sáv szélére kormányozza az autót.
Letisztult vonalak, lendületesebb arányok
Szóval a Passat egy technikai zseni, s a sztereotípiának megfelelően igazi „kockafej”, de a VW CC négyajtós kupétól kölcsönzött stílusjegyekkel és a tökéletesített arányokkal ez jól áll neki. Miközben akkorának látszik, akár a koda Superb, valójában 2 mm-rel rövidebb elődjénél a limuzin és kombi változatban készülő autó. A tengelytáv ugyanis 79 mm-rel nőtt (az első túlnyúlás 67, a hátsó 13 mm-rel rövidebb), egyúttal 12 mm-rel szélesebb és 14 mm-rel laposabb a korábbinál. Ehhez képest az utastér minden irányban tágasabbá vált, míg a limuzin csomagtere 21 literrel 586-ra, a Varianté pedig 47 literrel 650-re nőtt – a kombihoz elektromos csomagtérajtó és „láblengetős” funkció is rendelhető, ami nyitáskor és záráskor egyaránt működik. A vezetőhely modernebb és igényesebb, s felár ellenében az analóg műszeregység az Audi TT-nél megismert digitálissal helyettesíthető. Itt azonban a középkonzolra is került egy érintőképernyő, akár fejlett multimédiás és navigációs fejegységgel, internetkapcsolattal, MirrorLink okostelefon-integrációval, miegyébbel.
Gazdag karosszéria- és motorválaszték
Egyelőre háromféle motorral veszi kezdetét a forgalmazás, s a menetpróbán is ezekkel vezethettük az autót. Mivel mindegyikhez széria a start-stop rendszer és a fékenergia-visszanyerés, valamint a Passatnak sikerült átlagosan 85 kilót lefogynia, hozzávetőleg 20%-kal gazdaságosabb a korábbinál. 150 lóerőjével így az 1,4 literes benzines turbómotor is tisztességesen viszi. Viszonylag gyorsan összekapja magát, 1800-as fordulattól élénken pörög fel és kellemesen húz. Azért előzésnél és emelkedőn érezni, hogy ez egy kis lökettérfogatú motor, úgyhogy ajánlott egyet-kettőt visszagangolni a pontosan kapcsolható hatfokozatú váltóval. Részterheléskor két hengert lekapcsolva spórol az 1.4 TSI ACT, de a 4,9 literes gyári átlagfogyasztás azért távol áll a valóságtól. Minden bizonnyal az ugyancsak 150 lóerős, 2,0 literes dízel lesz a legnépszerűbb választás: 340 Nm-es nyomatéka a legtöbb helyzetre megoldást jelent, ezzel már egészen lendületes, egyúttal takarékos is a Passat, manuális helyett pedig hatfokozatú, duplakuplungos automatával is rendelhető.
Az igazi nagyágyú azonban a 240 lovas és 500 Nm nyomatékú bi-turbó (egy kicsi és egy nagy feltöltő) TDI: ez már „gyomorból” hatalmasat húz és soha nem akar kifogyni az erőből, bárhonnan, bármikor intenzíven gyorsítja az autót. Éppen ezért kizárólag 4Motion négykerékhajtással és hétfokozatú DSG-vel kínálják, ami persze a vételárán is visszaköszön. Mindegyik próbaautót DCC adaptív lengéscsillapítással szerelték fel, így gombnyomásra lágyabbá vagy keményebbé tehető a hangolás, a futómű pedig ideális kompromisszumnak bizonyult a kényelem és a dinamika között. Persze az üzemmódszabályzóval a gazdaságostól a normálon át a sportosig az autó egész karaktere a vezető ízléséhez igazítható, de akár teljesen személyre is szabhatók az egyes paraméterek. A progresszív kormányzás (2,1 fordulat) megrendelése esetén pedig egészen közvetlen autót kapunk, amit kanyargós szakaszon is jó vezetni. Pontosan követi a kormánymozdulatokat, szépen mozog és kiszámíthatóan viselkedik – a csúcsmodelleket XDS+ fékdifferenciál funkció is segíti a fordulókban.
Hazánkban már felvesznek rendelést a B8-as Passatra, az első ügyfélautók pedig december végén, 2015 elején érkeznek – jövőre 1000 darab értékesítése a cél. A közeljövőben tovább bővül a motorpaletta is, benzines fronton az 1.4 TSI (125 LE), az 1.8 TSI (180 LE) és a 2.0 TSI (220, 280 LE), míg a gázolajosoknál az 1.6 TDI (120 LE) és a 2.0 TDI (190 LE) jelenik meg a kínálatban. Ugyancsak jön a Párizsi Autószalonon leleplezett konnektoros hibrid is: az 1.4 TSI benzines és a villanymotor összteljesítménye 218 lóerő, s 50 kilométert képes megtenni kizárólag elektromosan. Ezenkívül új karosszériaváltozatok, nevezetesen a szabadidőautós jelmezbe bújtatott Passat Alltrack és a CC négyajtós kupé bevezetése is várható.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!