Nemrég a Mazda főnöke jelentette be, hogy leállnak a Wankel-fejlesztéssel, mert egyszerűen nem kifizetődő a dolog annak tükrében, hogy a jövőben milyen szigorú környezetvédelmi előírásokat kell teljesíteni. Azonban a bolygódugattyús erőforrást még korai lenne temetni, például az Audi is kísérletezik azzal, hogy egy apró Wankel-motort használ hatótáv-növelőként, és a LiquidCompany nevű vállalkozás is hasonlóra készül, csak ők továbbfejlesztik az egész konstrukciót.
Már próbapadon fut az X Mini elnevezésű motor, ami kis méretű, csendes, többféle üzemanyaggal is használható. A három égéstérrel rendelkező Wankel-motor a HEHC (High Efficiency Hybrid Cycle) szerint működik, ami a Diesel, Otto és Atkinson ciklusok előnyeit ötvözi, úgymint nagy sűrítés, a dugattyús motorokhoz képest nagy tágulási tér, és a vízbefecskendezés lehetősége, ami a hűtés mellett az égési csúcsnyomást is megnöveli. Az első prototípus 70 köbcentis és 3,5 lóerőt tud (a sorozatgyártású változatnak 5 lóerőt ígérnek), mindössze 1,4 kg a tömege, és 1000 üzemóránként van szüksége karbantartásra. Az elektromos autó hatótáv-növelője mellett motoros szerszámgépekben, áramfejlesztőkben, vagy épp repülő drónokban használhatják majd az X Mini-t, amelynek működését az alábbi videó ismerteti. Pár év még eltelik, amíg megjelenik az első gyakorlati alkalmazásban az újfajta erőforrás.
LiquidPiston X Engine from LiquidPiston Inc. on Vimeo.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!