– Őszinte legyek? Soha nem adtak számlát, ha maszekhoz vittem a kocsimat. Így persze olcsóbb volt a javíttatás. Ugyanakkor ha márkaszervizbe mentem az autómmal, ott minden esetben tételes elszámolást kaptam, amitől persze jojózott a szemem – mondta Kovács Ferenc. A szolnoki férfi szerint kérdéses, hogy például az autószerelés esetében az online kasszák bevezetésével jobb lehet-e a helyzet, hiszen a maszek műhelyek sötétjében nem derül minden fizetésre fény…
– Aki jelen pillanatban is hivatalosan dolgozik, az minden esetben hivatalosan számlát ad. Így tud munkájáért garanciát vállalni. A kontárok, sufniműhelyek, úgy vélem, ezután sem szűnnek meg – mondta lapunknak Molnár János autószerelő mester. – Ami nekem kitűnt belőle, hogy amikor a közlekedési hatóság nevében beszedünk vizsgadíjakat, akkor nekem másnap azt be kell fizetnem az államnak. Ezt hol számolom el? Nekem ez nem adóbevételt növelő összeg – tette hozzá.
– Másrészt alkatrészt hogyan tüntetek majd fel a számlán, ami után nekem garanciát kell vállalnom. Nálunk minden alkatrészt minősíttetni kell, mindent számlázni kell, hiszen ez egy veszélyes üzem. Egy kicserélt fékcsőről nekem bizonyítanom kell, hogy szakszerűen javítottam, megfelelő minőségű anyagokat használtam fel. Ez jelenti a biztonságot, a garanciát. Tőlünk a közlekedési hatóság és a fogyasztóvédelem is így követeli meg. De egy online kassza esetében ez nem tudom, majd kiderül-e? Azon majd csak egy összeg szerepel, amiről másnap már nem tudom, hogy miért ütöttem be – fejtette ki. – Mi korábban már komplett számítógépes rendszert állítottunk üzembe, ami jelentős összegbe került, azt havonta fenn kell tartani, most ehhez jön majd az online pénztárgép ára, működtetése, karbantarása – mondta. – Ami még gond nekem jelen pillanatban, hogy majd mikor ütöm be az online kasszába az átutalásos számlát és hova könyvelem? – firtatta.
– Kamaránk fő kezdeményezője volt ennek a gondolatnak – mondta dr. Sziráki András. A Szolnok megyei kereskedelmi és iparkamara elnöke hozzátette, ők az általános vállalkozói érdeket képviselik, aminek az a lényege, hogy nagyjából azonos teherviselés legyen. – Mindenki vállalja a terheket, akkor gyarapszik a gazdaság, akkor lehet tiszta helyzetet teremteni a versenyben. Mi minden olyan intézkedést támogatunk, amely ebbe az irányba hat a gazdaság területén. Nyilván ennek terhei vannak, de éppen a teherviselés tükrében abban reménykedik az ember, hogyha mindenki szerepet vállal belőle, akkor összességében csökkenhetnek a terhek. És ez a gazdaság versenyképességét eredményezheti. Mindenki tegye a dolgát, vállaljon felelősséget, szerepet, ha úgy tetszik, terheket. Persze mindig abban reménykedünk, hogy a vállalkozó terhei majd csökkennek, hiszen ebben vagyunk érdekeltek, de a versenyképességet is ezen keresztül tudjuk javítani – fejtette ki az elnök, hozzátéve, hogy a kaszinójátékra még nincs kiterjesztve az online kasszarendszer, holott ez szerinte nagyon fontos lenne. Véleménye szerint ezen a területen nagy pénzek forognak terítéken, ezért is lenne szükséges bevezetni itt is a gazdaság kifehérítését szolgáló lépést.
– Aki eddig is csalt, az online pénztárgép beüzemeltetése után is tud csalni – mondta egy szolnoki könyvelő. – Látom, hogy az ügyfeleknél nem ugrott meg radikálisan a bevételük – tette hozzá.
Tasi László kecskeméti autószerelő mester azt mondja, hogy ha ez fehéríti a gépjárműszerelés szürke zónáját, akkor vezessék be az új rendszert. Szerinte a probléma csak az, hogy akik eddig is feketéztek, nem fognak megijedni, nem rohannak kiváltani a vállalkozói igazolványokat. Azaz a jelenlegi intézkedés csak azokat érinti, akik legálisan dolgoznak. Róluk pedig azt gondolja az online kasszák rendszerének bevezetője, hogy nem fizetik tisztességesen az adót.
Benedeczki Lajos, a keceli BOSCH Diesel Service vezetője azt mondja, hogy ők minden esetben számlát adnak a megrendelőknek, mert azok így tudják elszámolni a javítás költségeit, de ők is számlára kapják a nagykertől a beépítendő alkatrészeket. A cégüknél gyakori látogatók az ellenőrök, de csak azért, mert ismerik őket, és tudják, hogy a jogszabályokat betartva működnek. A vállalkozó úgy véli, nem őket kellene vizsgálniuk, hanem a sufnituningos szerelőket. Mint mondta, nem reggel 8-kor kellene az ellenőröknek kezdeniük, hanem 13-14 órakor, és este 10-ig kutatni a feketén dolgozók garázsait, műhelyeit. Igaz, ez konfliktusokkal járna, de legalább a kontár világ megijedne, talán háttérbe is szorulna, és a tisztességes szakműhelyek helyzete könnyebbé válna.
Benedeczki Lajos szerint ha a hatóság a rajtaütésektől idegenkedik, akkor legalább kövesse nyomon a kereskedők által kiadott alkatrészszámlák útját. Azok elvezetnek a kontárokhoz. Ha ez sem vezetne célra, akkor pedig csak olyan autószerelő vihesse vizsgáztatni a járműveket, aki online kasszával rendelkezik, és a pénztárgépszalaggal jelentkezik a vizsgáztató hatóságnál. Ennek hiányában ne is fogadják a járművet – mondta a keceli cégvezető.
Gaál József a Bács-Kiskun megyei iparkamara elnöke azt mondja, hogy a kontárok a tisztességesen adózó vállalkozók elől szívják el a levegőt, ez pedig egy egész szektort tehet hosszú távon tönkre. Az online kassza jelent ugyan kiadást, de az is igaz, hogy az eddigi tapasztalatok alapján forgalomnövekedést regisztrált a kormányzat. Azaz már rövid távon érzékelhető a gazdaság bizonyos fehéredése – mondta a kamarai elnök.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!