A törésteszteken jelenleg nagyjából háromféle próbabábut használnak az autók passzív biztonsági rendszereinek vizsgálatakor, van csecsemőt, gyermeket és fiatal felnőttet mintázó darab. Azonban általános jelenség a fejlett országokban a társadalom elöregedése, illetve az elhízás is komoly problémát jelent, ezért a törésteszt-bábukat fejlesztő és gyártó Humanetics cég vezetője, Chris O Connor szerint itt az ideje, hogy a társadalom összetételének megfelelő bábukkal vizsgálják az autók biztonságát.
A kutatások szerint 50 éves kor felett 20, 80 éves kor felett 40 százalékkal súlyosabb sérüléseket szenvednek az emberek baleset esetén tökéletesen működő biztonsági berendezések mellett is, egyszerűen abból adódóan, hogy megöregedtek. A kövérek esetén 78 százalékkal nagyobb a halálos sérülés veszélye, mint az ideális testsúllyal rendelkezőknél, és ennek egyszerű oka van: a kövér embernek annyira megváltozik a fizikai alkata, hogy másképp állítja be az ülést, és ilyenkor már nem azt a védelmet kapja a légzsákoktól és a biztonsági övtől, mint azt az ideális testsúllyal és optimális üléspozícióval rendelkező ember.
A Humanetics már most rendelkezik egy túlsúlyos, 124 kg-os tesztbábuval, és jövőre elkészülnek az idős fizikumot mintázó darabbal, ennek ellenére úgy látják, ezekre már nem nagyon lesz szükség. Egyre nagyobb terepet hódítanak ugyanis a számítógépes törésteszt-szimulációk, és az első valós tesztek után a különféle variációkat már jellemzően így futtatják majd le az autógyártók, jelentős költségeket spórolva meg. Azonban ezekhez a tesztekhez is szükség lesz majd egy minta-adatsorra arról, hogyan is viselkednek ezek az új törésteszt-bábuk, úgyhogy nem kerülhető meg azok megalkotása.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!