A jelenlegi szárazföldi sebességrekordot 1997-ben állította fel Andy Green, a Királyi Légierő (RAF) vadászpilótája a Thrust SSC elnevezésű autóval, 1227 km/órás sebességet érve el. Ezt a tempót tervezi túlszárnyalni a rekordtartó 2016-ban azzal a Bloodhound SSC (SuperSonic Car) járművel, amelynek életnagyságú, 13 méteres interaktív modelljét közelebbről is szemügyre vehettük.

A statikus bemutatón részegységeire bontva állt az életnagyságú rakétaautó. Színes metszetek és folyamatábrák, valamint interaktív fázis-bemutatók. Fotó: bloodhoundssc.com, Stefan Marjoram A statikus bemutatón részegységeire bontva állt az életnagyságú rakétaautó. Színes metszetek és folyamatábrák, valamint interaktív fázis-bemutatók. Fotó: bloodhoundssc.com, Stefan Marjoram

A járműnek három hajtóműve van: a Rolls-Royce EJ200-as sugárhajtómű a Eurofighter Typhoon vadászgépből, több Nammo hibrid rakéta és a 650 lóerős versenyautó-motor, (Cosworth V8) amely a rakéta oxigénellátásáért felelős szivattyút hajtja. Együttesen 135 000 lóerőt termelnek, ami nagyságrendileg 180 Formula–1-es autó összteljesítményével egyenlő! A hőmérséklet a rakétákban eléri a 3000 °C-ot, ami kétszerese egy vulkán belsejében mért forróságnak. A hibrid rakéta hangereje 180 decibel, vagyis sokkal hangosabb, mint a Boeing 747-es Jumbo repülőgépek felszálláskor. Az 1000 mérföld/órás (pontosan 1609 km/óra) sebességnél az autóra 20 tonnányi súrlódási ellenállás hat majd. Ennek ellenére az autó „karbon lábnyoma” mindössze 4,5 tejelő szarvasmarháénak felel meg.

A cockpit, akár egy vadászgépben. A fékezés három fázisból áll majd A cockpit, akár egy vadászgépben. A fékezés három fázisból áll majd



A jármű kézzel készített monocoque pilótafülkéjének tervezése és gyártása több mint 10 000 munkaórát vett igénybe. A jó ergonómia kiemelten fontos, mivel a Bloodhound SSC 3,6 másodperc alatt tesz meg egy mérföldet, vagy másképp egy szempillantás alatt (300 ezredmásodperc) 150 métert. A műszerfal és a pilótafülke tervezésében Andy Green is részt vett, felhasználva repülési, valamint a Thrust SSC szuperszonikus és a JCB Dieselmax streamliner autókkal szerzett vezetési tapasztalatait.

Épül a Bloodhound (véreb) acél-alumínium-karbon törzsszerkezete Épül a Bloodhound (véreb) acél-alumínium-karbon törzsszerkezete

„A Bloodhound SSC a Formula–1-es autó, a szuperszonikus vadászrepülőgép és az űrrakéta-technológia világbajnok elegye. A brit technológia és innováció legjavának felhasználásával kitolja a fizika határait 1609 km/óráig, hogy elérjük a végső szárazföldi sebességrekordot” – mondta el Andy Green.

Andy Green és Jonathan Knott, az Egyesült Királyság magyarországi nagykövete Andy Green és Jonathan Knott, az Egyesült Királyság magyarországi nagykövete

TÉNYÖZÖN

A jelenlegi szárazföldi sebességrekordot Andy Green tartja, amelyet a Thrust SSC autóval állított fel 763 mérföld/órás (kb. 1228 km/óra) sebességet elérve. A Bloodhound csapata az egész világon kereste a tökéletes sivatagot a rekordkísérlethez. A pályának legalább 19 kilométer hosszúnak, 3 kilométer szélesnek és teljesen síknak kell lennie. A választás végül a dél-afrikai Hakskeen Pan sivatagra esett. A Bloodhound SSC végsebességével akár egy mérföldet (kb. 1,6 kilométer) is megtehet 3,6 másodperc alatt. Ez 4,5 futballpályányit jelent másodpercenként! A járműnek három hajtóműve van: a Rolls-Royce EJ200-as sugárhajtómű a Eurofighter Typhoon vadászgépből, több Nammo hibrid rakéta és a 650 lóerős versenyautó-motor, amely a rakéta oxigénellátásért felelős szivattyúját hajtja. A rendelkezésre álló hajtóerő kb. 135 000 lóerő, ami körülbelül 180 Formula–1-es autó összteljesítményével egyenlő. A szuperszonikus járművet jelenleg a Bloodhound bristoli technikai központjában építik, a tervek szerint 2015 nyarára áll majd készen a tesztelésre. Az egyesült királyságbeli teszteket Newquay-ben, az Aerohub repülőtéren végzik majd, ahol megkísérlik elérni a 321 km/órás sebességet. A csapat ezután Dél-Afrikában kezdi meg a nagy sebességű tesztelést, a cél itt elérni az 1287 km/órás (800 mérföld/óra) sebességet. Ezt követően visszatérnek az Egyesült Királyságba, hogy elemezzék a begyűjtött adatokat, és 2016-ban a cél az 1609 km/óra (1000 mérföld/óra) sebesség elérése Dél-Afrikában. Több mint 250 nemzetközi vállalkozás, köztük 180 kis- és középvállalkozás vesz részt a projektben, amely bemutatja a tudományos és a mérnöki teljesítményüket. Összesen mintegy 5600 brit általános és középiskola jelezte, hogy szeretné használni a Bloodhound Education ingyenes anyagait az oktatáshoz. Az oktatási projekt Dél-Afrikában is elindult 200-nál több iskola részvételével. Több mint 100 „Bloodhound Nagykövet” jelentkezett, hogy segítse a projektet, továbbá népszerűsítse a matematikát és a természettudományokat a fiatalok körében.

Nagy durranás lesz! Az 1609 km/óra nagyobb, mint egy Magnum 357-es kézifegyverből távozó lövedék torkolati sebessége! Nagy durranás lesz! Az 1609 km/óra nagyobb, mint egy Magnum 357-es kézifegyverből távozó lövedék torkolati sebessége!

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!