Rendhagyó módon indult az AutoHop sajtótájékoztatója, hiszen nem közvetlenül a cég irodájába kellett menni, hanem a Kelenföldi Pályaudvar előtt találkoztunk egy sofőrrel, aki aztán az AutoHop főhadiszállására szállított minket. Apró nehezítésként annyit tudtam az időponton és a helyszínen kívül, hogy egy Ford Fiestát kell keressek. Az első autóról lepattantam, végül egy kis telefonos segítséggel a második lett a nyerő – ki gondolta volna, hogy oly sok év után újra egy 2,0 literes Fiesta ST-be ülhetek majd? Itt azonban nem ez volt a lényeg, hanem a szolgáltatás, amelyről út közben is elég sok mindent sikerült megtudjak. Sofőrünk, Péter hetente-kéthetente megy Veszprémbe, ezeken az utakon szállít embereket és csomagokat – nála szűk keresztmetszet a csomagtartó mérete, ezt jelzi is a fuvarok meghirdetésekor. Egy Nagykanizsára ingázó ismerőse vette rá a telekocsizásra, azóta már ő is rákapott. Ez a rövidke budapesti út szokatlan számára, de legalább megbeszéljük, hogy bizony még a 15 colos felnik (ennél kisebb nem megy rá a fékekre) ellenére is borzasztóan ráz a kocsi a villamossíneken keresztülhaladva. Aztán már meg is érkezünk, és kezdődik a sajtóreggeli.
Nagy múltja van a különféle telekocsizásnak, eleinte ugye volt a stoppolás, Németországban Mitfahrzentrale néven működtek irodák, ahol a sofőr és az utas egymásra találhatott, Magyarországon a Petőfi rádióban volt fuvarszervező műsor. Az internet megjelenésével különböző fórumokon indult a szervezkedés, és valamikor ekkor – 2012 elején – indult útjára a ma AutoHop néven ismert rendszer. Itt a sofőrről, annak autójáról is pontos információkat kaphatunk – van-e téligumi, klíma, satöbbi -, de a befejezett fuvart követően a sofőr is tudja értékelni az utasokat. Egyelőre remekül működik a rendszer, a legnagyobb kárt egy, a kupak csavarását követően gejzírként kitörő üdítő okozta. Egy alapos takarítás lett a dolog vége.
Ahol nagy hagyományai vannak a telekocsizásnak, például Németországban, a lakosság 10 százaléka veszi igénybe ezt a szolgáltatást, mi még ettől messze vagyunk. Az AutoHop-nál Magyarországon 120 000 regisztrált felhasználó van, közülük 21 846 a sofőr. Az átlagfelhasználó egyébként 35 éves, 10 éves autója van, és Opel tulajdonos. A sajtótájékoztatón jelen lévő, tapasztalataikról beszámoló sofőrök, Péter és Gábor a keveset autózók közé tartozik a Bp-Balaton és a Bp-Debrecen viszonylattal, hiszen a Magyarországon induló utak átlagos hossza 500 km! Ez annak köszönhető, hogy jellemzően külföldön dolgozó vendégmunkások keresnek maguknak útitársat, és alkalmanként több ezer kilométert tekernek le. Volt olyan, aki Indiába ment autóval – cégautó volt, a benzint is fizették, és úgy tűnik, ideje is volt bőven. A meglehetősen egzotikus célállomás megadását követően egyébként az AutoHop telefonon kapcsolatba lépett a sofőrrel, és ekkor kiderült, hogy igenis komoly az ajánlat. Volt egy jelentkező is, de végül egyedül vágott neki a maratoni távnak a sofőr, mert az utas nem tudott időben minden vízumot beszerezni.
Miért is éri meg a telekocsi? Az utasok számára például sokkal könnyebb úgy nagy csomaggal vidékre menni, hogy nem kell átszállni különféle közösségi közlekedési járművek között, ráadásul sokkal hamarabb célba érnek, no és persze olcsóbban is. A már korábban említett Bp-Debrecen távon vonattal 3 óra és 4300 Ft (IC) vagy 4 óra és 3700 Ft – autóval nagyjából 2 óra alatt célba ér az ember (Újpest metró-végállomástól indulva), úgy 3200 Ft-ért. Utóbbi érték nem fix, az AutoHop oldalán a sofőr az alapként beállított 17 Ft/km-t emelheti és csökkentheti is, de a legtöbben elfogadják ezt az értéket. Miért jó a sofőrnek a telekocsi? Jellemzően hosszú távú, autópályás közlekedésről beszélhetünk, ahol a költségcsökkentés mellett bizony nagy előny, hogy nem magányosan unatkozik a kocsiban, hanem mondjuk beszélgetni tud valakivel. Gábor azt is elárulja, hogy sokkal óvatosabban vezet, ha utas ül mellette, hiszen a számára ismeretlen ember tulajdonképpen rábízza az életét – sokkal nagyobb követési távolságot tart, mert ha bekövetkezik a baj, semmi esetre se akar felelős lenni. Arról nem is beszélve, hogy jó benyomást próbálnak kelteni az utasokban, ezért sokkal rendszeresebben takarítják autóikat.
Természetesen megkérdeztük, az adóhatóság mit szól ehhez az egészhez, nem hiányolják-e a nyugtát, hogyan adózik a bevétel után a sofőr? Nos, a NAV már az Uber megjelenése előtt többször is olyan nyilatkozatot tett, hogy ha csak költségcsökkentés céljából és nem napi rendszerességgel költségcsökkentés céljából nyújt ilyen szolgáltatást, akkor ott nem keletkezik adóköteles bevétel. Alapvető és fontos eltérés a telekocsi és például az Uber között, hogy utóbbi profi sofőröket alkalmaz, és tulajdonképpen a meglévő taxi-monopóliumok kijátszása a célja, az AutoHop által közvetített telekocsi pedig hosszú távon és „amatőr” sofőrökkel történik. Utóbbi az emberek mobilitását növeli, és nem keletkezik annyi bevétele a sofőrnek, hogy az fedezze az utazás teljes költségét. Az AutoHop által nyújtott telekocsi szolgáltatás tehát vidékre- és külföldre utazóknak jelent életképes alternatívát, nagyban leegyszerűsíti számukra az utazást. Például nyáron sokkal kényelmesebb légkondis autóban a Balatonra utazni, mint a MÁV túlzsúfolt vonatainak folyosóján nyomorogva…
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!