A rugalmasan alakítható padlólemezek (a PSA Peugeot-Citroën esetében EMP2 néven) jóvoltából a tervezőknek nem kell többé vizuálisan „megnyomorítaniuk” az alapmodellekből származtatott kombikat. Immár az autó hosszával együtt szabadon nyújthatják a tengelytávolságot is, arányos és kiegyensúlyozott formát alkotva: a Peugeot 308-as esetében például az ötajtós alapmodellhez képest előbbit 33, utóbbit 11 centiméterrel növelték. Persze a szépség mellett ez a praktikumra is jótékony hatást gyakorol, a csomagtartó méreteit elnézve pedig a franciák behatóan tanulmányozták a vetélytársakat kompakt kombijuk tervezésekor.

A vezetőhelyet szokni kell: az apró kormány szinte az ölünkben van és beletakar a műszeregységbe. Fotó: Hilbert Péter A vezetőhelyet szokni kell: az apró kormány szinte az ölünkben van és beletakar a műszeregységbe. Fotó: Hilbert Péter

Alaphelyzetben legalábbis a szépen kárpitozott és sík oldalfalakkal határolt poggyásztér 610 literes befogadóképessége hajszálra megegyezik a kategóriaelső Škoda Octavia Combiéval! A takaróroló esztétikus és használata egyszerű, de olyan trükköket nem tud, hogy a véglap lenyomására automatikusan felcsévélődik, vagy a D-oszlop mentén függőlegesen is elcsúsztatható. Pofonegyszerű viszont a bővítés, hiszen az oldalfalon található karok meghúzására a 60/40 osztású támlák síkba dőlnek. Az így kapott 1660 literes raktér (ez már a padló alatti nagyméretű, 54 literes rekeszt is magában foglalja) elmarad ugyan 80-nal a cseh málhásétól, ám a VW Golf Variant előtt a Peugeot bezsebeli a képzeletbeli ezüstérmet – derekas az 595 kilós terhelhetőség is. Ugyanakkor a csomagtérajtó nem éppen pillekönnyű, törékeny hölgyeknek meggyűlhet a baja a lezárással.

Opcióként fűthető, masszázsfunkciós ülések elöl. Hátul tágasabb a tér Opcióként fűthető, masszázsfunkciós ülések elöl. Hátul tágasabb a tér

Kényelmesen vezethető, de nem komfortos

Egyébként a méretnövekedésből a hátsó utasok is profitáltak egy keveset: habár a 308 SW lábtere csupán 29 milliméterrel szellősebb az ötajtósénál, a gyakorlatban tényleg kényelmesebben elférni a kombi második sorában. Már az alapfelszereltség (Access) sem szegényes, a második szinttől (Active) dukáló úgynevezett „i-cockpit” műszerfallal pedig modern és értékes autó benyomását kelti a Peugeot. A korszerű vezetéstámogató rendszerek egy része (például radaros követésitávolság- és sebességtartó automatika, ütközésveszélyre figyelmeztető és automata vészfékező rendszer, parkolóasszisztens), valamint a kulcs nélküli nyitás és indítás azonban csak Allure csúcsfelszereltség esetén rendelhető.

Önmagától is képes beparkolni a Peugeot Önmagától is képes beparkolni a Peugeot

Az indítógomb esetünkben az 1,6 literes e-HDi dízelt keltette életre, mely remek partnernek bizonyult. Egyrészt csendes, kulturált járású és takarékos, másrészt erőlködés nélkül, kellemesen viszi az elődjénél 140 kilóval könnyebb 308 SW-t. Szinte alapjárattól fogva jól terhelhető és megnyerően húz, 115 lóerőjével szépen gyorsítja az autót – legfeljebb bekapcsolt klímánál érezni némi turbólyukat. Rugalmasságának köszönhetően korai felkapcsolásokkal vezethetünk, míg városi forgalomban az iparág egyik legjobb start-stop rendszere segíti a spórolást: a piros lámpa felé gurulva már 22 km/órás tempónál „lelövi” a motort, majd a kuplung kinyomásakor villámgyorsan és finoman indítja újra. Országúton és autópályán pedig a hatfokozatú sebességváltó ideális áttételezése biztosít laza részterhelést a motornak, így tesztünk végén 4,5 literes átlagfogyasztást regisztráltunk: ezzel számolva a hatótáv 1100 kilométer feletti.

Alacsony a rakodóküszöb, jó alakú, könnyen bővíthető a csomagtér Alacsony a rakodóküszöb, jó alakú, könnyen bővíthető a csomagtér

Az apró kormány áttételezése közvetlen, a kocsi élénken is reagál és agilisan fordul, de az alacsony gördülési ellenállású abroncsok viszonylag hamar elveszítik a tapadást. Mivel a nagyobb terhelhetőség miatt a futómű hangolása feszesebb, a kombi valamivel érzékenyebb az úthibákra a ferdehátúnál, és kanyarban a kocsi hátulja (csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés) terheletlenül hajlamos elpattogni a keresztbordákról. Ennek ellenére a Peugeot 308 SW továbbra is hosszú távú utazóautóként remekel igazán.

A sportcsomag a 156 lovas 1.6 THP motorhoz passzolna igazán, nem a 2,0 literes dízelhez A sportcsomag a 156 lovas 1.6 THP motorhoz passzolna igazán, nem a 2,0 literes dízelhez

Sporttagozat – 2.0 BlueHDi

A 308 SW újdonsága, s egyelőre csak a kombihoz rendelhető (1.2 PureTech 130 és 2.0 BlueHDi, Allure szinten 120 000 Ft) a Sport-csomag: gombnyomásra élesebb gázreakciót és feszesebb kormányzást kapunk, bepirosodik a műszeregység, a kijelzőn pedig teljesítmény-, nyomaték- és turbónyomásjelző grafikon jelenik meg. Ezenkívül motorhang-kiemelés is borzolja a kedélyeket, ami dízelnél nem éppen előnyös. Amúgy a 150 lóerős és 370 Nm nyomatékú gázolajossal acélosan megy (8,9 s; 215 km/h) a Peugeot, de sportosan vezetni így sem igazán élvezetes, s az opciós 18 colos alufelnikkel (225/40-es gumik) pattogósabbá válik a rugózás. Viszont ez is gazdaságos (tesztátlag: 5,2 l/100 km), míg az 580 kg-os terhelést kihasználva vagy előzésnél megnyugtató az erőtartaléka. A 2.0 BlueHDi Active specifikációtól választható 6 420 000 forintért, az Allure ennél 510 ezerrel drágább.

Allure szinten széria a LED-es fényszóró Allure szinten széria a LED-es fényszóró

Tetszett
– formaterv és praktikum
– kulturált és takarékos dízel
– nagyvonalú felszereltség
– elérhető árú extrák

Nem tetszett
– gördülési komfort
– szokatlan vezetőhely

Összegzés
Az alapmodellnél tágasabb és praktikusabb a 308 SW kombi, azonos motorváltozat és felszereltség esetén pedig a felára csupán 230 ezer forint. Egyedül a feszesebb futómű kíván kompromisszumot.

Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 85 kW (115 LE) 3600/perc
Max. forgatónyomaték: 285 Nm 1750/perc

Hossz./szél./mag.: 4585/1804/1471 mm
Tengelytáv: 2730 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1559/1553 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1275/595 kg
Csomagtér: 610/1660 l
Üzemanyagtank: 53 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,6 s
Maximális sebesség: 191 km/h
Város/országút/vegyes: 4,3/3,5/3,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 98 g/km
A modell alapára: 4 970 000 Ft (1.2 PureTech 110 LE Access)
A tesztelt modell ára: 5 570 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!