A Hyundai jó-ár érték arányú típusairól vált ismertté, erre itt ez az óriás, ami mondhatni sokkoló, 15 milliót kóstál! A tetemes vételárért cserében részben gazdag ellátmány kárpótol: adaptív xenon fényszóró, panorámatető, navigátor, hét ülés, kormánykerékfűtés, bőrkárpitozás, kétzónás légkondicionáló, elektromos raktérajtó-mozgatás, hűthető, fűthető ülések stb. Szép kis kivonatos lista, a megjelenést pedig LED-es menetfények, 19 colos könnyűfém felnik és sötétített üvegek dobják fel, el kell ismerni, hogy igen mutatós darab a Grand Santa Fe! Az opciós listán mindössze a metálfényezést (168 000 Ft) és a barna bőrhuzatot (105 000 Ft) találni, minden egyéb széria. Hasonló méretű és felszereltségű, zömében német prémium ellenfeleinél milliókkal szerényebb a dél-koreai versenyző, igaz, ott a kényeztetés már más szinten zajlik – légrugózás, adaptív tempomat, koccanásgátló, a gazdag motor- és váltópalettáról már nem is beszélve.
1,25 millió a tágasabb kabin felára
A normál Santa Fe is elérhető hétszemélyes kivitelben, ami ugyanolyan, Executive kivitel esetén 13 749 000 forintba kerül. Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor a Grand kivitel mit kínál a plusz 1,25 millióért cserében? A válasz egyszerű, még nagyobb teret. A Grand verzió méretét és variálhatóságát tekintve a nagy luxusterepjárók és a buszok keverékének tekinthető. A Santa Féhez viszonyítva 225 mm-rel hosszabb, tengelytávja 100 mm-rel nagyobb, a második sorban az utasok az átalakított tetővonal miatt 10 mm-rel tágasabb fej-, valamint a méretekből adódóan 50 mm-rel gazdagabb lábtérnek örvendhetnek. A csomagtartó öt ülés esetén 585 helyett 634 literes, ami ledöntést követőn 1842-re (+272 l) nő. A hosszú távú utazásokhoz kalibrálták a 71 literes (+7 l) üzemanyagtartályt is.
Csendes, kulturált dízel, szerény fogyasztás
A fülke az első két sorban gigászi, a vezető- és utasoldali fotelek szélesek, fűthetők, hűthetők, elektromosan állíthatók, egyedül a markánsabb oldaltámasztást hiányoltam. Az automata vezérlésű légkondicionáló hatékonyan dolgozik, finoman állíthatók a fokozatok, szellőzőrostélyokból középre, és hátra is jutott, sőt, utóbbi sorhoz még külön hőfokszabályozó is dukál. A kétrészes panorámatető első fele billenthető, elhúzható, a hátsó fix elem pedig egészen a harmadik sorig nyúlik. A hátsó traktust csak a jobb oldalról lehet megközelíteni, ahol azért már nem olyan bőséges a tér, a tologatható középső ülésekkel lehet érdemi lábhelyet kialakítani, de felnőtteknek már szűk a fejtér. Az egész kabin teli van rekeszekkel, tágas ajtózsebekkel, könyöklő alatti tárolókkal, italos palackoknak szánt tartókkal, az apróbb holmi elhelyezése gyerekjáték.
A Grand Santa Fe motorházteteje alatt a 2,2-es gázolajos 197 lóerős, 436 Nm-es nyomatékú változata található. Csendesen kel életre, erőteljes gyorsításnál sem bántó a hangja, ami nagy szerencse, hiszen a négyhengeres orgánuma nem vetekedhet az ebben az osztályban megszokott hathengeresekével. Az erő és a rugalmasság rendjén van, de ezzel az autóval nem sietni, hanem suhanni élvezet. A 19 colos kerekek dacára elviselhető a rugózási komfort, jól esik belesüppedni a bőrfotelbe és élvezni a szép hangzású, 10 hangszórós hifit. A navigátor monitora lehetne nagyobb, hely éppenséggel lenne rá, valamint 2014-ben elkelne már egy magyar nyelvű menürendszer is. A kormány rásegítésének mértéke állítható, de a különféle üzemmódok között (Komfort, Normál, Sport) drasztikus differencia nem tapasztalható. A hatgangos automata szimpatikus, szép ütemben, az esetek többségében lágyan és jókor kapcsol, viszont ha rohanósra vesszük a figurát, elkelne egy „sport” állás, sajnos a karral történő manuális közbeavatkozásra (volánbillentyűk nincsenek) kissé vonakodva váltogat.
A tesztút nagy részét négy fővel, állandó klímahasználat mellett abszolváltam, így a 8,3 l/100 kilométeres átlag baráti érték. 130 km/óránál a percenkénti fordulatszám 2275, igazából e tempó felett, olyan 150-től érezni, hogy veszítünk a lendületből. A Hyundai mellett szól az 5 éves gyártói garanciája, ami nem egyenértékű a különféle importőri meghosszabbításokkal. Az ellenfeleinél jutányosabb, alapáron gazdagabban felszerelt modellel állunk szemben, de az igazsághoz tartozik, hogy ebben a szegmensben vásárlásnál az a pár millió forint kevésbé, sokkal inkább a személyre szabhatóság és a márkanév – vélt vagy valós – presztízse dominál.
TETSZETT
– ízléses forma
– kabin, variálhatóság
– alacsony fogyasztás
– hatékony szellőzés
NEM TETSZETT
– szériaabroncsok
– sport mód hiánya
– kevés elektronikus „őrangyal”
ÖSSZEGZÉS
Praktikus és komfortos a közel 5 méter hosszú Hyundai, azonban csak annak éri meg igazán a Grand kivitel felára, aki sűrűn kiaknázza a hétfős kabin kínálta lehetőségeket.
Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD A/T
Összlökettérfogat: 2199 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 145 kW (197 LE) 3800/min
Max. forgatónyomaték: 436 Nm 1800-2500/min
Hossz./szél./mag.: 4915/1885/1695 mm
Tengelytáv: 2800 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1628/1639 mm
Fordulókör: na.
Saját tömeg/teherbírás: 1916/714 kg
Csomagtartó: 634/1842 l
Üzemanyagtank: 71 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,3 s
Maximális sebesség: 200 km/h
Város/országút/vegyes: 9,7/5,9/7,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 192 g/km
A modell alapára: 14 999 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!