A kis Courier teherhordó kivitele a Transit, míg személyszállító változata a Tourneo. Utóbbit vezettük és vettük górcső alá a praktikus megoldások sorát. A 4157 mm hosszú Tourneo Courier ellenfeleit nehéz belőni, ugyanis a mini típusok 3,8, míg a kompaktok inkább 4,3 méter körüliek. A piacon leginkább a 4214 mm hosszú koda Roomster felel meg a Tourneo Courier ellenfelének, így mondhatni kettőn áll a vásár.
Okos és praktikus megoldások a kabinban
A műszerfal kialakítása abszolút kisautós jellegű, nyoma sincs a furgonos származásnak. A középkonzol a Fiestához hasonlóan kissé zsúfolt, túl sok a kapcsoló, apró a pult tetején lévő monitor, így annak kezelése és leolvashatósága sem hibátlan. A műanyagok alapvetően kemények, de felületi kialakításuknál fogva könnyen tisztíhatónak tűnnek. Az első ajtózsebeken kívül a kesztyűtartóba, az ülés alatti fiókba, a középső pohártartókba és a mellette kialakított A4-es méretű rekeszbe is lehet rámolni. Utóbbi akkora, hogy akár egy laptopot is biztonságosan beleállíthatunk. Elöl viszont csak a vezetőnek jár könyöklő…
A második sor az oldalsó tolóajtókon keresztül közelíthető meg, a beszállás kényelmes, az ajtók szélesek, a kissé vaskos küszöb átlépése pedig nem ördöngösség. A hátsó hely elég lehet három felnőttnek is, a középen ülő a lábfejét az első ülések sínjei alá szuszakolhatja be. Mondani sem kell, hogy a dobozforma előnye a gigászi fejtér, elöl egy jókora polcot is találni a szélvédő felett. A második sori ülések 60:40 arányban osztva dönthetők és állíthatók fel közvetlenül az elsők mögé.
A raktér alapesetben 395 literes, a kalaptartó két pozícióban (középen és felül) is rögzíthető, használaton kívül pedig a hátsó támlák mögé csúsztatható. Utóbbi állásban a csomagtér tetőig pakolt állapotban 708 literes, ami egy térelválasztó hálóval biztonságosan ki is használható. A Tourneo Courier egy személyszállító furgon, nem pedig egy igazi egyterű: nincs állítható hátsó támladőlésszög, sínen való üléscsúsztatás, vagy épp ledönthető anyósülés. A gyerekesekre azért gondoltak, mert az első ülések hátoldalára felszereltek (opció) egy-egy kihajtható asztalkát. A hátsó raktérküszöb alacsony, a poggyász beemelése könnyen megy, a kis holtterű külső tükrökből pedig gyerekjáték a manőverezés. Aki igényli, tolatóradart és parkolókamerát is rendelhet. Okos ötlet a MyFord Dock egység, mely egy univerzális dokkoló és töltőállomás a pult tetején, amivel egyszerűen rögzíthető az okostelefon, vagy épp a hordozható navigátor. A gyári navis fejegység monitorja eleve kicsi, messze is van, ráadásul a grafikája sem túl szép, a borsos vételárról (felszerelés és ICE csomag függvényében 222 250-742 950 Ft) nem is beszélve.
Élvezetesen terelhető a benzines furgon
Furcsa dolog egy kis „dobozautóhoz” benzinmotort ajánlani, most mégis ezt teszem. A Tourneo Courier 1.0 EcoBoost kivitele a paletta legvirgoncabb tagja, a csöpp háromhengeres, turbós egység 100 lóerő és 170 Nm leadására képes. Utóbbi már alacsony fordulaton is kiaknázható, a gyorsulás tisztességes, magasabb fordulaton sem fogy ki a szuflából, a megfelelő visszaváltásokkal pedig az előzések és az emelkedők megmászása sem jelent kihívást. A pontosan megvezetett ötfokozatú váltóval nem nagy kunszt a munka, kormánykarima vaskos, kellemes a fogása, ráadásul fordosan direkt a visszajelzés, az optimálisan hangolt futómű pedig jó egyenesfutást és stabil kanyarképességet szavatol. Az apró benzines mellett szól az alapvetően csendes, lágy tónusa, kb. 3500-as fordulatig nem is hallani jellegzetes háromhengeres duruzsolását.
A palettán két dízelmotor is található, az 1,5-ös TDCi 75, míg az 1,6-os 95 lóerős. Utóbbi 215 Nm-es nyomatékával elsősorban az autópályán sokat utazók választása lehet. A nagy homlokfelületű Courier kissé vonakodva lódul meg, városi körülmények között sokkal lomhábbnak érződik, mint az 1.0 EcoBoost. Ezt alátámasztják a gyorsulási adatok is, a százas sprint a benzinesnek 12,3, a 75 lovas gázolajosnak 16, míg a combosabb TDCi-nek 14 másodpercébe telik. A dízel nem különösebben zajos, csak épp a benzines túl csendes hozzá képest. A start-stop rendszer átlagos gyorsasággal dolgozik, persze az már más kérdés, hogy az egységesen 88 900 forintos felára mikorra autózható ki.
A biztonság és a komfort jegyében széria többek között a keréknyomás-ellenőrző, a dupla első légzsák, az ESP, a borulás- és visszagurulás-gátló, felárért pedig oldal-, függöny- és vezetőoldali térdlégzsák is kapható. Nagyvonalú az 5 év/150 00 km-es garanciavállalás, amit jelképes összeg ellenében (85 000 Ft) 250 000 km-es limittel is lehet konfigurálni. A fenntartási és üzemeltetési költségeket csökkenti például a három elemből álló hátsó lökhárító, vagy a 30 000 km-es olajcsere-intervallum. A Tourneo Courier három csomaggal érhető el: Ambiente, Trend és Titanium. Az 1.5 TDCi az első kettővel, az 1.0 EcoBoost csak a középsővel, míg az 1.6 TDCi kizárólag az utolsó kettővel konfigurálható. Ha azonos, tehát Trend csomag esetén vizsgáljuk az árakat, az 1.0 EcoBoost 4 703 000 forintba kerül, a 75-ös dízel felára 147 000, míg a 95-ösé 294 ezer forint.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!