Nem kisebb bejelentést tett a tavalyi év közepén az Opel, miszerint 2016-ra a motorkínálata 80%-a megújul – ennek egyik első lépése a Zafira Tourerben debütált és időközben az Astrához és a Merivához is elérhetővé vált, szentgotthárdi gyártású, 1,6-os dízelmotor. Az új egység egyrészt szépen lassan nyugdíjba küldi majd a 2,0 literes dízelek alacsonyabb teljesítményű verzióit, másrészt fokozatosan leváltja az évtizedes múltra visszatekintő 1,7-es dízelt is. Utóbbi ugyan igazi éhezőbajnok, de se kulturáltságával, se teljesítményleadásával nem rúghat labdába a modern dízelek között. Az 1,6-os CDTI egészen más tészta: a gyakorlatban az új motor hidegindításnál sem kelepel zavaróan, bemelegedve pedig olyan szinten elhalkul, hogy pályázhatna a kategória legcsendesebb dízelmotorjának címére. Nyilván itt nem csak a Zafira Tourer kiváló hangszigeteléséről van szó, jelen esetben az erőforrás valóban nagyon diszkrét.
Jelest érdemel: remek az új dízel karakterisztikája
Az Opel torinói motorfejlesztő részlege által tervezett egységet a csendes járás érdekében zárt hurkú égésszabályozás és munkaütemenként akár tízszer is elvégzett befecskendezés (az 1,7-esnél 1600, az 1,6-osnál 2000 bar a nyomás) jellemzi. Külön érdekesség, hogy a mágnesszelepes injektorok (Bosch) mellett a turbófeltöltő is hazánkban készül (BorgWarner).
Az Opel első, teljes egészében könnyűfém blokkos (alumínium) dízele szépen viszi a Zafira Tourert a 136 lóerős teljesítménnyel, pedig a modell igazi nehézbombázó, a jól felszerelt tesztpéldány 1856 kilót nyom a mérlegen (egy Citroën C4 Grand Picasso a 115 lovas 1.6 e-HDI-vel 1540 kg). A 320 Nm-es nyomaték szépen, egyenletesen érkezik meg, szó sincs lórúgásszerűen, hirtelen a nyakunkba zúduló erőről. Az 1,7 baros töltőnyomású, változó geometriájú turbó már 1200-as fordulattól „használhatóvá” teszi a motort, így a hosszú váltóáttételezés ellenére ha 2000-nél felkapcsolunk, akkor sem esik vissza „halott” zónába. Egyedül abban az esetben lehet kevés az erőtartalék, ha kihasználjuk a kabin adottságait és heten foglalunk az autóban helyet, egyébként könnyednek hat a modell mozgása.
Könnyű hat liter alatt tartani az étvágyát
Ami a takarékoskodást illeti, a vízpumpa-leválasztás funkció és a változó szállítású olajszivattyú csökkenti az étvágyat a manapság „kötelező” fékenergia-visszanyerés és start-stop rendszer mellett. Utóbbihoz kapcsolódik, hogy ha leáll a motor, a turbó vízhűtése nem szűnik meg, vagyis nincs kitéve a turbina a káros hőhatásnak. A 4,1 literes katalógusadatot ugyan nem sikerült megközelíteni, de az 5,9 literes fogyasztásra egy rossz szót se szólhatunk (40% város, 40% autópálya, 20% országút). Hogy igazán tiszta üzemű legyen a modell, az 1.6 CDTI-hez nitrogén-oxid csapdás, AdBlue adalékos katalizátor jár, így teljesíti az Euro-6-os emissziós normát.
A Zafira Tourer a 4,65 méteres hosszával igazából félúton helyezkedik el a kompakt egyterűk és a nagy egyterűk (pl. Ford Galaxy, VW Sharan) között. Természetesen tágas az autó, az első és középső sorban is hatalmas a tér, de leghátul szűkös a lábaknak jutó hely. Így a harmadik sor inkább csak gyermekeknek vagy kisebb termetűeknek ajánlható. A Lounge kialakításra (65 000 Ft) viszont érdemes beruházni, ebben az esetben ugyanis a középső, keskeny ülőhely könyöklővé hajtható össze, így a szélső ülések 5-5 centivel beljebb csúsztathatók. Mivel a középső szék valóban nagyon kicsi, ennek megfelelően csak a két szélső ülésen találunk Isofix rögzítési pontokat. A csomagtér öt ülés esetén nagyon tágas, hiszen 710 liternyi helyre pakolhatunk, ám ha a hátsó két széket felhajtjuk, mindössze 152 liternyi befogadóképességgel gazdálkodhatunk.
Szerencsére a berendezésen nem látszik, hogy már több mint kétéves a modell, az anyagok igényesek és kellemes a belső, csupán a középső „gomberdőt” kell megszokni – nem véletlen, hogy a korábban ugyanilyen középkonzollal készülő Insignia a frissítéssel új kezelőfelületet kapott.
A Zafira Tourer az új dízelmotorral 7,59 millió forinttól vihető haza, amivel a hasonló méretű és motorizáltságú konkurens modellek zöménél drágább. Szerencsére az Opel legalább házon belül nem támaszt konkurenciát az 1,6-os dízel Zafirának: vélhetően azzal is az 1.6 CDTI felé akarják terelni a vásárlókat, hogy a nagyobb étvágyú, 2,0 literes, 130 lovas dízellel megegyező áron kínálják.
TETSZETT
– kifinomult motor
– alacsony fogyasztás
– minőségérzet
– tágas kabin
NEM TETSZETT
– túlzsúfolt középkonzol
– nagy fordulókör
– nagy saját tömeg
ÖSSZEGZÉS
Nagyon hiányzott már a Zafira Tourer palettájáról egy kis lökettérfogatú dízel, az új egység pedig alighanem a legvonzóbb motor az egész palettán. Egy alapos fogyókúra ráférne a modellre, nyilván ettől még kevesebbet fogyasztana.
Opel Zafira
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 2000/perc
Hossz./szél./mag.: 4656/1884/1685 mm
Tengelytáv: 2760 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1577/1577 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1856/679 kg
Csomagtér: 152/1860 l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Max. sebesség: 193 km/h
Város/országút/vegyes: 4,6/3,8/4,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
A modell alapára: 6 195 000 Ft (1.8 115 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 590 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!